Tuesday, January 31, 2017

Trip Ke Japan : Japan Free Wi-Fi


Zaman sekarang ni, internet dah jadi ruji dalam hidup..kalo tak de macam tak leh duduk pulak.. tambah2 bila travel, op kos kita perlukan internet untuk memudahkan perjalanan kita.. Ada negara yang provided wifi free,ada jugak yang kena beli simkad tak pon sewa poket wifi.. Ok untuk trip ke Japan ni aku nak cerita sikit pasal internet kat sana..Japan walopon negara maju dorang tak de sediakan free wifi dimerata2 tempat macam kat Korea..free wifi adalah limited dimana ia disediakan di tempat2 spot tourist,stesen train,tak pon kombini..lagi ceruk korang pegi lagi susah nak dapat free wifi.. Most of traveler dorang akan sewa poket wifi..sebab lagi mudah dan murah berbanding beli simkad kat sana.. Kalo pegi ramai2 lagi berbaloi la,boleh kongsi.



Macam trip aku,aku tak terlalu bergantung pada internet,so aku gase tak berbaloi nak sewa poket wifi, at least aku dah boleh save bajet.. Cukup la ada free wifi, dapat bukak kejap2 pon jadi la.. Memang ada tempat yang hazab wifi nya,tapi kena bertabah sikit la..nak jimat punya pasal kan..haha..Aku lebih suka berjalan tanpa internet..biasa la bila ada internet ni kang macam tak khusyuk pulak berjalan..jap2 nak upload gambar,jap2 nak balas komen.. selalunya aku berjalan dulu puas2,snap pic sebanyak mungkin..then balik hotel baru upload gambar guna free wifi yang dorang sediakan..haha..

Bagi mereka2 yang jenis bajet ciput tak maw sewa poket wifi apa yang aku leh suggest korang guna je free wifi yang disediakan..jangan risau,setiap stesen train ada free wifi, so korang takkan sesat punya time naik train.. cara mudah nak akses free wifi..macam ni..

  • Sampai saja di Kansai Airport, korang cari Kansai Tourist Information, sebelum sampai kaunter,korang akan nampak booth kecik dengan banner "Japan Free Wi-Fi".. pegi je kat situ nanti dorang akan tolong installkan apps macam gambar kat atas ni ha.. Dun wori.. dorang akan wat sampai hanset korang betul2 dapat connect dengan wifi..
Apps ni hanya boleh digunakan di Japan saja..bila dah balik Malaysia ada certain2 benda je yang boleh dibukak.. All information about Japan boleh diperolehi dalam apps ni..

Then lepas boleh connect wifi, korang install pulak apps macam gambar kat bawah ni..


Sejujurnya (hamboiiih..ayat..) kita tahu Japan punya transportation memang thumbs up..sampai pening kadang2 tu.. macam2 line.. Jadi kita amat perlukan transportation apps untuk memudahkan perjalanan kita.. korang boleh la guna Tabimori apps ni untuk check laluan train..kalo korang nak yang accurate,macam jadual perjalanan train,its better pakai Hyperdia,tapi ia memerlukan internet,dan selalunya aku bukak bila kat stesen train..tapi kalo korang just nak check laluan train,train ape perlu naik,tukar train kat mane, boleh la pakai Tabimori sebab apps ni tak perlukan internet dan amat mudah..See..tak perlu sewa poket wifi pon dah boleh jalan2..

So..itu saja la info yang aku dapat kongsikan untuk tatapan korang.. Next time kalo ada info lain yang tetiba muncul dalam otak aku nih,aku akan share kan dengan korang okeh.

Babai..