Monday, January 16, 2017

Trip Ke Japan : Day 6 - HEP Five Ferris Wheel,Tombori River Cruise & Dotonbori


Monday blues..malas betul la hari ni.. Dah la semalam tak leh tido..huhuhu.. So far hari ni keje tak banyak so aku teruskan jela cerita mengenai trip aku ni.. Ok, habis kami tawaf Osaka museum of housing & living kami teruskan perjalanan ke Umeda..ape yang ada kat sana? Kat situ ada ferris wheel and Umeda sky building yang boleh naik secara free jika kita ada Osaka amazing pass..Dari pit stop kami nak ke Umeda pon tak jauh..lebih kurang dua station je,dah sampai.

Direction : Tenjimbashisuji 6-chome st - Higashi Umeda st (Osaka city subway Tanimachi line - purple line)


Sebelum tu aku nak mintak maap siap2 sebab sepanjang aku berada kat Umeda ni, hanya sekeping dua je gambar aku amik..tu pon pakai hanset..sebab bateri kamera aku totally out..satu pesan aku, kalo pegi  time musim sejuk bukan takat kite je kena pakai proper cloth, kamera pon kena make sure ok jugak.. time sejuk ni bateri kamera memang cepat giler habis,even power bank pon tak membantu lagi dah..jadi make sure stand by la pocket warmer habuan untuk memanaskan bateri kamera..

Gambar diatas antara beberapa keping yang sempat aku snap pakai hanset.. permandangan Umeda dari dalam ferris wheel.. Keluar dari subway station aku tak taw nak ke kiri or kanan sebab aku tak nampak langsung ferris wheel di kawasan tu..so kami main agak2 je..jalan slow2 then jumpa.. masuk je bangunan tu, naik lift ke atas.. cuaca petang tu baik sekali..Oh ya dalam ferris wheel ni dorang sediakan speaker,just cucuk je kat hanset korang then bukak lagu.. Best baq hang...

Masa dalam ferris wheel aku tunjuk kat laki aku Umeda sky building, aku penah cakap kat dia,kat situ ada eskalator panjang then dia penah cakap dia tak nak naik,kalo naik pon maybe dia duduk je takot gayat.. Well..aku penah cite sebelum ni kan laki aku seorang yang gayat.. So bila aku tunjuk je bangunan tu dia terus cakap "kita tak payah la pegi..tak larat dah la naik tempat tinggi,sakit habis dah lutut saya ni.." Yes..memang la aku nak dia cabar diri,tapi tak bermaksud tiap masa dia nak kena naik tempat tinggi je,kesian pulak..Laki aku tu aku nak pakai lama,kang longgar skru lutut tu satu hal pulak..so ok la..lagi pon dah tiga tempat tinggi dia dah naik,cukup la tu.. Maka cancel la plan nak ke Umeda sky building ..

Lepas habis berpusing2,kami turun then terus cari Yodobashi,sebab masa dalam ferris wheel aku nampak Yodobashi ni dekat je..Yodobashi ni macam Bic camera jugak..dia jual macam2 jenis barang termasuk tomica..hahahaha.. Nak ke Yodobashi ni terasa macam susah sangat padahal aku tengok dekat je..Kami berjalan2 end up tanya orang..rupanya kami jalan arah bertentangan,that y tak jumpa2..


Kat sini tomica dia lagi mengila.. Nasib tak sawan je.. hehehe.. Tapi kami tak beli sebab macam mahal dari Bic kamera..kalo ikot hati nak je aku rembat dua tiga bijik yang limited edition tu..tapi sebab takot kang keluar terpaksa jadi pengemis so kami tahan diri..Bincang2 kami decided nak ke Bic camera di Dotonbori..

Direction : Umeda st - Namba st (Osaka city subway Midosuji line - Red line)

Sampai di Dotonbori macam biasa,penuh dengan orang.. Sebelum misi mencari tomica bermula kami cari dulu jetty naik Tombori River Cruise..Time tu pon awal lagi jadi masih banyak masa untuk kami berjalan2.. Jetty Tombori cruise ni mudah je,kalo korang berdiri di atas jambatan Dotonbori ni,korang akan nampak sebelah Glico man,sebelah lagi ada ferris wheel tinggi tu..ha kat situ la jetty nya..pegi je situ ada booth tiket..tunjuk pass,nanti dia bagi tiket pukul bape yang korang nak..aku naik time tu pukul 6 petang..seeee..gelap dah kan.

Tombori River cruise ticket
Nampak tak ferris wheel tinggi tu..situ la jetty naik cruise








Masa dalam cruise aku tak banyak amik gambar..macam aku cite tadi,kamera aku out of servis then nak pakai hanset memang masalah sebab aku terlalu sejuk sampai gigil2..aku takot kang hanset aku jatuh dalam air..ahahaha..boleh gitu?


Akibat sejuk sangat perut dah mula lapar..berbekalkan wifi free yang ada kami cari la restoran halal yang berdekatan..Oleh sebab laki aku nak makan ramen,kami cari la japanese halal food kot2 ada.. cari punya cari sampai ke mana hala last2 tak jumpa jugak..haisshh..jadi kami patah balik semula ke Dotonbori untuk ke Bic camera dulu.. Habis cuci duit kat situ kami cari semula restoran halal yang terdekat sebab dah muak sangat makan brahim..hehehe..Tengok dalam group ada orang suggest makan di Halal Ramen Honolu.. so kami tekad nak cari gak restoran ni sampai jumpa.. Berpandukan google maps dengan wifi yang on off memang mencabar..masuk 7E tanya budak2 dalam tu sorang pon tak taw..aku tanya dua orang awek lawa ni,sekali dia cakap suara macam jantan..hahahaha walopon dorang tak pandai speaking dorang tetap membantu, dorang punya eksited bagi direction sampai aku tak dapat nak tahan diri dari tergelak..cari2 tak jumpa jugak..laki aku cam give up dah time tu sebab tempatnya tersorok giler..time tu pon jalan dah sunyi sepi..tapi aku cakap dah alang2 sampai kita cari sampai jumpa.. Alhamdulillah..finally kami jumpa..

Aku tak boleh bagi direction yang betul sebab aku sendiri pon tak taw.. Jumpa tu pon sebab nasib mungkin.. Jumpa je kedai ramen ni aku punya seronok..lain macam..Masuk je terus amik tempat duduk..kat kedai ni pakai sistem mesin..masuk duit amik kupon then bagi kat dorang..lor..mana aku taw..patut la kami duduk situ takde sape layan..hahaha..btw kedai ramen ni pon tak dela besar..sape lambat kena la tunggu dulu.. Aku order spicy ramen..nak beli ayam goreng tapi duit besar mesin tak terima..so aku mampooo tengok jela..Semangkok holiau..sedap satu hal,lapar satu hal.. Habis makan kami pon pulang ke hotel dengan hati gumbira...

Nak mudah cari jalan ni..kedainya belakang bangunan ni je..

Finally..

Pekerja dia budak Indonesia..


Malam tu tido pon tak nyenyak mana sebab esok kami dah nak balik Malaysia..huhuhu..rasa berat hati nak balik..

Huhuhuhuhu...

Huhuhuhuhu~~

Huhuhuhuhu..

Ok dah..nanti sambung last day di Osaka