Thursday, January 19, 2017

Trip Ke Japan : Transportation Pass & Total Expenses


Semua orang mesti tertunggu2 nak tahu berapa total budget yang telah aku habiskan sepanjang masa kat sana.. Semua orang..??? Wah..ade kerr orang baca blog ko..ahahahaha..perasan.. Wateverrr...!!! Sebelum aku story pasal budget,meh aku story sikit pasal transportation pass yang aku guna kat sana.. Kat sana terlalu banyak transportation pass yang dorang provided untuk tourist,sampai kadang2 kita sendiri pening nak amik yang mana..of kos kita nak yang convenience and easy going..di Japan pulak ada macam2 jenis train.. macam2 line..semestinya kita nak pass yang boleh cover semua train..sebab mostly pass ada yang cover certain2 train je..laluan tu pulak ada yang kita kena tukar,dari subway kena naik JR line la,kintetsunara la,hanshin la..beli banyak2 pass membazir pulak..so kat sini aku listkan serba sikit untuk rujukan korang yang nak ke sana..

Selama berbulan-bulan aku survey pass apa yang terbaik untuk trip aku..maka ni lah pilihan aku..


Icoca card - Function sama macam touch n go..mula2 aku kira dulu budget transport berapa, then aku gase icoca card ni paling sesuai untuk aku..sebab aku akan naik JR,hanshin,kintetsunara, nankai and subway so card ni diterima di semua stesen train..dah tak payah pening2 lagi..boleh beli di JR kaunter masa sampai airport... sekeping kad berharga 2000 yen..aku topup 5000 yen..terlebih topup..siap ada lebih dekat 2000 yen dalam tu.. Kalo tolak baki dalam kad tu, overall aku cuma guna 5000 yen untuk transport.. ok what.. Lagipon kad ni boleh pakai merata, kat kombini, vending machine..aku tak sempat nak habiskan baki..rushing sangat.. Kalo korang tak nak bawak balik kad ni,korang boleh redeem,amik duit balik..tak ingat lak aku bape..then kalo ada baki pon dorang pulangkan balik.. Tapi aku nak simpan sebagai kenangan..jadi pejam mata jela 2000yen terbang...

Kyoto Bus One Day Pass -  Kalo korang berhajat nak sightseeing Kyoto..this is the best pass.. Boleh je korang nak naik train tapi ada certain2 tempat susah nak catch up by train jadi naik bas lagi senang.. pass ni berharga 500 yen boleh guna untuk sehari.. mean untuk satu hari tu korang naik bas tak perlu bayar dah..just tunjuk pass je..pass boleh dibeli di Kyoto Tourist Information yang terletak di luar stesen Kyoto..masa naik bas yang pertama je korang kena masukkan pass dalam mesin tepi dreba tu untuk diprintkan tarikh..lepas tu naik turun bas tunjuk je pass..Worth it..

Osaka Amazing Pass - Pass ni sangat worth it bagi sesiapa yang nak sightseeing Osaka.. Dengan harga 3000 yen untuk 2 hari, memang puas hati la..Boleh beli di kansai Tourist Information kat kansai Airport.. Pass ni kalo korang beli untuk 2 hari, korang kena guna dua hari berturut2,sebab ini consecutive pass.. Dengan pass ni jugak, kebanyakkan tourist spot dan subway train korang boleh masuk/naik dengan free..just tunjuk pass untuk masuk tourist spot, kalo nak naik subway, just masukkan pass dalam mesin..sangat2 menjimatkan..

Hanya dengan tiga jenis kad ni saja, bagi aku dah cukup..!

Ok..huh..tarik napassss...!!!

Lepassss.....huh...

Ok..kita masuk cerita pasal budget pulak.. actually bugdet ni depends on individually..macamana kita rancang perjalanan kita..apa yang aku tulis ni adalah overall budget aku untuk 2 orang ok..lets checkedout...

Day 1
  • Icoca card = 2000y x 2 = 4000 yen
  • Topup = 5000y x 2 = 10 000 yen
  • Osaka Amazing pass = 3000y x 2 = 6000 yen
  • Nankai train = 920y x 2 = 1820 yen
  • Sunplaza 2 Hotel = 2700 yen 
Total : 24520 yen

Day 2
  • Diamond Hotel = 2800 yen
  • Makanan bambi = 150 yen
  • Starbucks pecan latte = 550 yen
  • Caramel latte = 300 yen
  • Bus City loop Kobe = 260y x 4 = 1040 yen
Total : 4840 yen

Day 3
  • Kyoto city buss pass = 500y x 2 = 1000 yen
  • Piece Hostel Kyoto = 13600 yen
  • Cuttlefish = 450y x 2 = 900 yen
  • Starbucks caramel latte = 550 yen
Total : 16050 yen

Day 4
  • Nijo Castle = 600y x2 = 1200 yen
  • Kyoto city buss pass = 500y x 2 = 1000 yen
  • Kinkakuji Temple = 400y x 2 = 800 yen
  • Shrimp onion = 450 yen
  • Cocoa van hauten = 220 yen
  • Gloves = 300 yen
Total : 3970 yen

Day 5
  • Shinkansen = 1420y x 2 = 2840 yen
  • Taiyo Hotel = 9000 yen
  • Red bean taiyaki = 100y x 2 = 200 yen
  • Takoyaki = 700y x 2 = 1400 yen
  • Caramel macchiato = 480 yen
Total : 13920 yen

Day 6
  • Tomica = 7190 yen
  • Souvenir bag = 3300 yen 
  • Coffee = 300 yen
  • Coffee bean latte = 550 yen
  • Onigiri = 110 yen
  • Coklat = 128 yen
  • Hot latte = 120 yen
  • Spicy ramen = 980y x 2 = 1960 yen
Total : 13658 yen

Day 7
  • Udon = 1380 yen
  • Fridge magnet = 700 yen
Total : 2080 yen

Overall budget excluded flight ticket : 79038 yen =  -+RM 3075 (currency RM38.78)

* macam aku cerita tadi,aku terlebih topup icoca card..kalo tak budget aku less than 3K :)

*Flight ticket aku beli bukan musim promo..for 2 persons -+RM2000 included seat + meals.

Trip 2017..mana..?? Stay tuneddd...!!! K bai.