Friday, January 6, 2017

Trip Ke Japan : Day 3 - Kyoto, Fushimi Inari Shrine

Happy 2017 gaisss..Azam aku tahun ni senang ja.."Work less travel more" ahahahaha..Azam yang watkan sesetengah orang berbulu je rasa..hahahahaha..Maaflah seandainya sambungan trip aku ni pending lama..biasala busy woman..aku baru balik dari kampung,balik melawat anak buah aku..rindu...!!!! try naik ets..syokk gak nooo..pasni senang la nak jalan2 p Penang..kih3.. nanti ada masa aku review sikit pasal ets dan sistem kapitalis Malaysia, cuma sekarang ni aku nak pulun habiskan cerita pasal trip Japan aku nih..

Ok..masuk hari ketiga,plan aku nak ke Kyoto..untuk stay kat sana 2 malam.. Awal pagi sesudah check out dari hotel Diamond, aku terus ke stesen train untuk ke Osaka station seterusnya ke Kyoto.

Direction : Shinimamiya - Osaka Station (JR Yamatoji Rapid for Osaka) - Kyoto (JR Special Rapid for Yasu / Kyoto) = 920 yen

Sampai di Osaka station aku start blur balik..station besar, bila aku turun laluan ke Kyoto aku tengok banyak benor train yang tulis Kyoto..Kyoto..Kyoto..kami dah kompius..nak naik yang mana satu.. betul ke train tu pegi Kyoto..tercangak2 la kami..ada yang benti lama sebab nak penuhkan orang,ada yang nak ke Kyoto tapi ramai orang bersesak2 naik..mungkin yang tu benti disetiap stesen,so aku malas nak join..aku pon masuk je dalam train yang terbiar lama tapi orang tak penuh2.. masuk dengan rasa kompius.. walopon train tu tulis "Kyoto" aku tetap gase cam tak pasti yang train aku naik tu dah betul..tengah kami sembang2 tetiba benti satu train kat sebelah nak ke Kyoto jugak..train tu cantik sikit dari yang aku naik nih..terus aku cakap kat laki aku.. "jom kita naik train tu nak" maka kami dah macam ayam baru keluar reban, sambil peluk beg berlari2 masuk train sebelah tak ubah macam dua ekor tikus tengah lari dari satu lubang ke satu lubang lain..berlari sambil peluk beg tu tak tahan,dengan beg berat dah macam pompuan mabuk dah aku lari..hahaha..lagi banyak train,lagi aku tamak..semua aku nak naik..

Tak sampai sejam sampai la aku di Kyoto station yang super duper busy..naik pening aku tengok..I'm so eksited,gase tak caya pon ada..Kalo korang nak taw, Kyoto is my childhood wishlist selain dari Venice..bermula dari aku pandang sebuah kalendar, ada gambar Geisha and architecture zaman edo, aku terus jatuh cinta..aku cakap dalam hati "bestnya la kalo dapat pegi" dan aku tak penah terpikir yang satu hari aku akan sampai.. Who knowss..rezeki Allah tu luas..bermula dari angan2,jadi impian end up jadi kenyataan..yang penting usaha..weeeee..

Dari Kyoto st nak ke hotel pon tak jauh.. sampai hostel,aku tinggal beg kat situ..sebab time check in pukul 3..sebelum keluar kami isi perut siap2 sebab kami tak breakfast lagi time tu.. kebetulan guest situ tak habis lagi breakfast,so aku pon tumpang sekaki..lepas makan kami menuju balik ke Kyoto st untuk ke Fushimi Inari Shrine.

Direction : Kyoto st - Inari (JR Nara line local for Nara / Joyo) = 140 yen

Shrine ni betul2 berhadapan Inari station.. keluar station dah boleh nampak..tourist tak payah cite la.. tengok gambar pon dah taw ramai tahap mana..Time aku pegi tu pulak hari Ahad..memang syok la bersesak dengan orang ramai..hahaha..masuk adalah percuma.

Biasalah bila sampai sini ofkos kita nak gambar lawa2.. jadi kalo nak gambar yang betul2 tak de orang memang kena bertabah sikit la..ada sorang mamat omputih tu cakap kat laki aku,kalo nak gambar tori gate stok freedom punya panjat naik ke atas bukit,kat sana memang orang tak ramai sebab masing2 malas nak mendaki..yang bahagian bawah2 ni memang kena bertabahla sikit..mamat ni bagi info pada orang yang salah sebab kami jugak tergolong dalam golongan yang malas mendaki..
Hahahahahaha...

Almost setengah jam jugak laki aku dok menunggu at last berjaya jugak beliau.. lepas berjaya je dapat view yang kami nak, kami terus amik keputusan untuk balik semula ke Kyoto station.. sebelum balik kami sempat jamu mata di pasar berdekatan,aku tak sure la pasar tu dibuka tiap2 hari atau weekend saja..pasar tu menjual macam2 jenis makanan..sekali lagi iman aku diuji..terbuntang2 mata aku tengok street food yang semuanya nampak sedap2 belaka.. time tu jugak la bateri kamera aku habis..paham2 jela bila cuaca sejuk ni cepat sangat bateri habis..jadi tak de la gambar..huhuhu..

Habis merayap kami balik semula ke Kyoto station untuk ke Gion dan seterusnya Kiyomizudera Temple..

Direction : Inari - Kyoto st (JR Nara line local for Kyoto) = 140 yen

Kita sambung part II nooooo....