Friday, December 30, 2016

Trip Ke Japan : Day 2 - Nara & Kobe


Salam Jumaat..adoii..malas betul la aku nak ngapdet blog..I is no idea..tapi memikirkan banyak lagi yang tertunggak..terpaksa aku gagahkan diri..bukan apa,takot nanti bila dah lupa, terus tak update..huhuhu.. Ok..kita teruskan dengan hari kedua aku di Osaka..

Pagi tu kami bangun awal untuk check out dari Hotel Sunplaza 2 seterusnya check in di Hotel Diamond yang terletak tak jauh dari situ.. Lebih kurang pukul 9 pagi selesai proses check in dengan ankel yang slow tu, kami terus ke stesen train untuk ke Nara. Siyesly cakap aku agak blur tak tahu nak naik train apa, line mana,padahal sume dah prepare..dengan laki aku asik tanya train mane,line bape..lagi aku bertambah blur.. Aku tak boleh orang push or tanya aku banyak2 kali, otak aku automatik "hang"..jenis aku,aku kena take time..biar lambat tak pe asalkan jangan salah train..kalo subway mudah..follow kaler je.. ni JR paham2 jela..line macam2 jenis.. Jadi dengan otak yang separa "hang" ni kami naik je train yang aku sendiri tak taw train tu pegi mana..hahaha..time tu aku dah agak memang salah naik..tapi lantak la.. Dalam train kang aku pikir balik..boleh gitu..?? hahaha..

Rupanya train aku naik tu nak ke Wakayama..sebab aku perasan laluan train tu sama je masa aku naik dari Kansai Airport..aku pon cakap kat laki aku,yang kami dah salah train..tapi tu la..ada hikmah jugak salah naik train ni..sebelum pegi aku dah remind diri sendiri, kalo naik Umeda Sky Building make sure cari bangunan tembus..nak tengok dengan mata sendiri la kononnya..alih2 aku tak pegi Umeda Sky building..sebab apa nanti aku story.. tapi tengah perjalanan, aku terpandang bangunan tembus nih..wah..aku dapat tengok secara dekat..tak payah susah2 tengok dari jauh.. Eksited punya pasal,siap tunjuk kat laki aku..aku tak taw la dia perasan ke tak..

Ni ha..nasib hakak perasan..
Jadi dah tersalah train kami pon decided untuk turun di Sakaishi and patah balik ke Tennoji station seterusnya ke Nara.

Tunggu train utk bawak kami ke jalan kebenaran
Sampai di Tennoji kami terus amik JR Nara line untuk ke Nara.

Direction : Shinimamiya - Nara (JR Yamatoji Rapid service Nara / Kamo )

560 yen
Perjalanan ke Nara mengambil masa lebih kurang setengah jam.. Sepanjang perjalanan aku tak lepaskan peluang tengok keindahan bumi Jepun..berbaki sisa-sisa autumn, MasyaAllah...lawa nya ciptaan tuhan.. Sorry aku tak amik gambar sebab semua keindahan tu aku simpan dalam memori.. Cewahhhh..poyoooo... -_-

Sebelah tu JR Nara station..yang cantik ni Nara Tourist information and Starbucks


Dari stesen kami berjalan kaki ke Nara Park..jangan risau,korang takkan sesat..cara mudah korang follow je jalan yang orang ramai tuju tu..dorang pon sama tujuan ngn korang jugak..nak pegi tengok bambi..



Lebih 1km jugak menapak dari stesen..nak dekat naik Kintetsunara..stesennya lebih dekat dari JR.. Mr.Rabbit aku tengah kumpul energy..sejuk sangat time ni..
Sampai..Nara Park
 Moh kita layan gambar..



"Belajar elok2 ye sayang.." pesan seorang kakak kepada adiknya yang berbulu..







Orang ramai sangat..kat sini banyak rusa berkeliaran..kalo ada duit lebih korang beli la snack bagi rusa2 ni makan..tak mahal pon..cuma 150 yen.. Nara park ni luas.. time ni laki aku dah mula lapar.. Maka kami pon cari la tempat untuk kami duduk makan..oleh sebab rusa terlampau ramai, memang tak de tempat yang strategik.. Kalo korang bawak makanan, hati2 dengan budak2 bulu ni sebab dorang dapat hidu makanan dorang..nanti dorang ikot,ada yang agresif main nak makan je..asal boleh..time aku makan tetiba datang 2 ekor tengah cuba2 nak join sekaki..yang sekor nampak macam budak lagi,aku gertak tak berani dekat..yang otai sekor lagi terus datang nak paw aku punya kopi ngn nasik yang aku beli kat 7E..Hamboiihh..tak padan berbulu ada hati nak minum kopi.. Aku terus angkat tangan wat2 nak pukul dia terus blah.. Rusa kat situ dianggap suci sebab tu dorang lepaskan macam tu je, suci tak suci noksss..dengan kucing aku pon tiap2 ari aku bergaduh,ni pulak dengan rusa..ape de hal..

Santapan aku hari tu bertemankan keindahan alam.
Selesai makan sambil berperang dengan rusa2 tu kami bergerak ke Kintetsunara station untuk ke Kobe..

Sebelum naik train kami jalan2 dikawasan sekitar

Dah cukup mengoyahkan iman aku..hahaha
Dari Nara nak ke Kobe perjalanan lebih kurang sejam lebih jugak la..

Direction : Nara - Osaka-Namba (Kintetsunara Line for Kobe-Sannomiya) = 560 Yen
             : Osaka-Namba - Kobe- Sannomiya (Hanshin Main Line Rapid Kobe-Sannomiya) = 410 Yen



Kedudukan Kobe ditepi laut menyebabkan cuaca yang sejuk lagi bertambah2 sejuk.. mengigil2 aku. Sampai di Kobe kami lepak kejap melantak nasik dengan ayam kari brahims.. habis makan kami berjalan ke Sannomiya street.


Aku tak masuk jalan2 kat dalam sebab time ni pon matahari pon dah start nak sembunyi, so aku nak terus ke Masjid Kobe..sedang aku terjenguk2 tengok map kat bus stop tetiba ada sorang ankel ni sapa aku..walopon kami berkomunikasi dalam bahasa ayam, tapi kami berdua faham apa yang sedang kami bualkan.. Dia tunjuk kat aku tempat naik city loop bus.. Oh ya..jika korang plan nak jalan2 tempat menarik di Kobe seeloknya amik Kobe city loop bus pass yang berharga 600 yen (tak salah aku) Oleh sebab aku sampai pon dah lewat,aku tak beli pass,aku cuma bayar time nak turun je.. 260 yen.. Puas aku belek2 map kat mana nak turun untuk ke Masjid Kobe tetiba baru aku perasan yang bas ni akan ke Kitano Ijilkan dulu..so alang2 aku stop situ..

Kobe..!!

City loop bus..cantikkan

France architecture

Rare Starbucks

Pandang je..dorang bagi try cheese cake,tapi aku bagi kat orang..sobss..sobss..

Snow Pecan Latte..nyummy..Malaysia tak de ek..aku dah cari..huhu





Kami tak berjalan sampai atas pun..just sightseeing lepak minum kopi dalam pukul 5.40 kami ke bus stop untuk ke Kobe Tower Port.. Dengan konfiden aku naik bas, atas bas jumpa akak ni satu family dari Terengganu..sembang punya sembang, bas pun benti di Shin-Kobe station..lepas berbye2 dengan akak tu aku pon duduk je tunggu bas jalan..tetiba konductor bas ni sapa aku..dia cakap ni stesen last..sume kena turun..Whatttt..?? Aku cakap aku nak ke Port tower,pastu ke masjid Kobe..dia kata boleh tapi bas ni akan pusing balik dan amik masa sejam untuk sampai tempat yang aku nak pegi tu..cara mudah naik train je ke Port tower..huhuhuhu.. Dah la stesen train dia besar,terpingga2 la kami laki bini, dengan nak terkencing..cari toilet tak jumpa..stress hakak..!!!

Last2..kami amik keputusan untuk balik hotel je terus.. Sayang jugak gase,sebab dah sampai kan..tapi siyes cakap cuaca sejuk memang tak ngam dengan aku yang kurang lemak ni..aku rasa balik ke hotel tu pilihan yang paling tepat..hahaha..so kami amik train terus balik ke Shin Imamiya.

Huhuhu~~

Huhuhuhu~~

Huhuhu...

Ok dah.

Entry seterusnya aku akan cerita macamana "ayam" nya kami naik train untuk ke Kyoto..