Wednesday, December 28, 2016

Trip Ke Japan : Day 1 - Konnichiwa Osaka, Japan

Helloo..hehehehe..okay..berbekalkan segelas ais americano dan sebuah lagu dari Kana Hanazawa, aku akan mulakan story tentang pengembaraan aku di negara matahari teghebit nih..

Penerbangan aku pada 9/12 pukul 8.00 pagi.. Oleh sebab aku bawak kete macam siput maka kami terlambat sampai airport.. Aku ingat nak beli breakfast sebab aku tak order apa2 meal atas flight.. tapi dah memang lambat, tak sempat la aku nak beli semua tu.. Laki aku dok membahan aku je.. "tula.. len kali booked jela makanan..jap g sy makan awak tengok je k..jangan mintak2.." puihhh..nyampah. Hahaha..Setelah berhempas pulas kendong mentibang berat kat tengah belakang, dengan gate yang bapak jauh sampai nak pitam gase *ok tipu* akhirnya selamat masuk dalam perut flight..Fuhhh...

Masa di atas awangan aku mula tak senang duduk..maklumla orang lain dah sibuk nak makan.. Hahaha..semestinya padan muka aku.. Aku pandang je laki aku makan dengan muka bajet2 kenyang.. So nak tak nak aku terpaksa la beli makanan.. tapi yang ada cuma roti canai..phewwww...cancel..jadi aku decided nak layan lagu dulu pukul 12 baru aku nak order makan.. Oleh sebab dah jadi habit, naik flight harus beli coffee, maka aku order 3 in 1 coffee utk aku, Vietnamese coffee utk laki aku ( dia pon nak jugekkk..tak kenyang2..mih3..) and caramel cookies habuan alas perut..lagi pon aku tak lapar sangat.. Maybe sebab perut dah masuk angin.

Seat yang aku pilih kali ni memang diluar jangkaan..hahaha..selalu aku amik depan2..antara 20-22 tapi kali ni gase cam nak amik belakang sikit,so aku amik seat 30A & 30B..nahaiii..betui2 atas sayap. Oh my stresss.. sepanjang aku naik flight even dekat aku akan beli seat..sebab laki aku jenis tak leh separate dgn aku..bhahahaha..tak kisah kuar duit lebih sikit katanya.. tetiba laki aku tanya "nape awk suka beli seat A ngn B je..kita xpenah duduk belah sana.." sambil tunjuk belah kanan.. then baru aku realize yg aku tak penah beli seat selain A dan B..ahahahaha.. even aku beli tiket ETS pon seat tetap AB..hahahaha..

Penerbangan lancar..sepanjang masa cerah dibahagian atas..awan cantik2..tapi masa nak sampai,kapal tengah slow2 turun time tu la hazab nauzubillah..kecut betul perut aku..mulut tak benti2 berdoa, time tu la tingat kat mak pak,adik beradik,teringat banyak dosa dengan laki aku..ahahahaha.. cuaca di Osaka masa tu kurang baik..jadi proses untuk touch down memang struggle sikit..dengan suara budak2 dah start nangis,cuak gilos..lucky pilot ohsem giler.. touch down smooth sangat sampai aku terlupa yang kiteorang terjerit2 kat atas tadi..hehehe..

Welcome to Kansai..!!!
Lebih kurang pukul 3.30 petang kaki aku pijak di Kansai Airport..wah.. Proses imigresen sume berjalan lancar..cepat je dan sistematik.. selesai semua aku terus ke tourist information untuk beli Osaka Amazing Pass untuk 2 hari dan seterusnya ke JR office untuk beli Icoca Card.

Disana aku cuma pakai 3 pass ni saja.. Osaka Amazing Pass for 2 days = 3000Y | Icoca card = 2000Y + topup = 5000Y | Kyoto City bus pass for 2 days = 1000Y

Setel urusan beli transport pass, aku beli tiket Nankai tren berharga 920 yen untuk ke hotel yang terletak di Shin Imamiya.. Patutnya aku guna je Icoca card tu..sebab hari nak balik,baki dalam kat tu ada banyak lagi.. terover topup and tak terpikir nak habiskan di kombini..huhuhu..

Direction : Nankai Train Kansai Airport - Shin Imamiya

Keringnya kulit tangan aku..hahaha

Sampai hotel lebih kurang pukul 5 lebih.. Cuaca dah gelap.. jadi aku terus check-in..dan pada belah malamnya kami berjalan2 sekitar Shin Imamiya dan Shinsekai.