Thursday, December 22, 2016

Hotel Review - Piece Hostel Kyoto, Japan


Ohayo..!!! Ohayo muuu..dah masuk tengahari..huh.. tak taw nape blog aku tak leh bukak..dari pagi berkobar2 nak update, tak boleh2..tu yang masuk tengahari pon aku nak ohayo gak..nak puaskan hati.. Hahaha..Ok..untuk review seterusnya aku nak bercerita pasal hostel yang aku stay kat Kyoto.. lepas checkout kat Diamond hotel yang agak kureng selesa tu aku terus ke Kyoto.. Di Kyoto aku memilih untuk stay kat tempat yang selesa sikit.. asik yang bajet tido ala2 japanese style aku nak la tido ala2 western pulak.. nak merasa macam landing atas katil kat rumah..haha.. so nak yang selesa harga pon a bit pricey la.. Backpackers2 jugak tapi jangan la sampai tak nak reward untuk badan langsung..penat kita usung kehulu kehilir, sekali sekala bagi la tempat dia landing dengan selesa..ye dak..


Kita tengok gambar dulu ok.

Siang hari

Malam hari

Reception area

Tengok la jenama apa..pheww

Ruang lepak..sembang2

Ada cafe..Masa ni time breakfast..

Korang takkan lost kat Kyoto ni..memang thumbs up.
Hah..tengok kawasan sekeliling pon dah taw tahap kebersihan dia macamana kan.. dengan harga 6800 yen per night aku memang berpuas hati giler stay kat hostel ni..dengan receptionistnya yang friendly,pandai cakap melayu basic2, proses nak check in pon jadi mudah.. Selain dari bersih, sebab lain kenapa aku pilih hostel ni adalah sebab dekat dengan stesen Kyoto.. mudah pergerakkan aku nak naik bas or train.. Nak ke hostel ni dari stesen pon mudah.. make sure korang amik exit Hachijo.. Exit Hachijo adalah bertentangan dengan exit ke Kyoto tower.. kalo tetiba korang keluar depan Kyoto tower tu, maknanya salah la tu..sila patah balik ke belakang..sebenarnya ada jalan lagi shortcut nak ke hostel ni,tapi sebab aku percaya terus pada instant view,aku follow jalan jauh sikit..hari last time nak balik baru taw ada jalan shortcut..padan la tak de sape follow aku lalu jalan jauh..sume pegi arah bertentangan,ceit..kuojoo..:D lain2 sebab lagi kat hostel ni provided free breakfast..jimat duit dah kat situ.. kita as a muslim pandai2 la cari apa yang boleh makan.. time kat sana aku nak sangat makan roti dengan peanut butter..siap snap pic pastu translate tapi sebab still was2 aku lupakan niat tu walopon air liur dah berjejes kluo.. aku cuma makan nasi + seaweed dengan sambal ikan bilis yang aku bawak.

Ape..?? nak tengok bilik dia macamana?? boleh2..jap ek..

Koridor..bersih je

Dalam bilik ada sink..senang nk gosok gigi,cuci muka..tapi sekali lagi kena bertabah sbb dorang provided air ais. Nak cantik kan..gasak la kau..hahaha

Ni la tempat rest aku selama 2 hari di Kyoto..ni tak rasmi lagi..baru niat nk terjun.

Ohayo..ni dah rasmi..selesa.
Bilik sangat selesa..ruang luas nak letak barang..ada heater..so ko takkan kesejukkan lagi dimalam hari.. yang penting soundproof..masuk hari ketiga baru aku dapat tido dengan tenang dan selesa sebab laki aku dah tak berdengkur.. Aku taw sangat, laki aku kalo selesa tempat tido dia, diam la dia time tido..aku tido dengan nyenyak sampai pagi..kalo sebelum ni hotel cuma bagi sorang sebijik bantal je, kat sini ko boleh amik berapa banyak ko nak..keluar dari lift, ada 1 rak penuh dengan bantal.. dalam bilik dia dah bagi 2 bijik bantal,kalo tak cukup amik je kat rak..laki aku jenis giler bantal..nak peluk la,nak itu la ini la..seronok la dia nampak bantal banyak2..haha.. Selipar dan towel juga disediakan.

Toilet..?? Ade2..tapi macam biasa..gambar shower room takde ek..eheee..shower seperate laki pompuan..no worries :)

Aku tak cuci muka dalam bilik..sebab bilik aku depan toilet je,aku sanggop klua basuh pakai air panas..haha

Perfect..bersih elok..jaga2..kepaduan air pancut bidet ni memang luar biasa..keh3
Ape..?? Kitchen..?? Tak cukup lagi? ok2..ade2..jap.

Sume ade..nak masak sendiri pon boleee..tapi lepas makan pinggan mangkuk basuh sendiri.

Nasik seaweed yg tak habis dorang akan gumpal2 macam dalam gamba ni then letak atas meja, sape2 nk wat mkn tengahari amik je..susah nak jumpa nih tempat gini..khen.

Kat belakang ada tempat lepak,kalo nak hisap rokok ke..ada washing machine, tapi kena byr la..

Ok..clear ek..nampak tak kitchen dia macamana
Oh ya..kat sini kopi,teh sume free..minum bila2 masa korang suka..aku suka giler kopi dia..memang aku pengemar kopi tapi aku tak leh minum lebih dari secawan..tapi kopi ni macam tak de kafien pon ada..bercawan2 aku minum still ok ja..tak tingtong pon.. siyes ni la yang paling aku rindu..huhu
Amacam..selesa kan nampak..memang selesa.. aku kasik berbintang2 untuk hostel backpackers camgini.. tak rugi pon keluarkan duit lebih sikit kalo facilites tu dapat memenuhi kepuasan hati.. If..i'm going back.. I will stay here again.. tak nak pilih tempat lain lagi dah..

Nak habiskan hotel review ni harini jugak..tapi sat no..nak makan sat.

K bai.