Tuesday, December 27, 2016

Autumn VS Winter


Some of my friends asking.. Babe..why u tak pegi time snowing, rugi la..pegi jauh2 tak main salji.. Ok..this is my opinion kay.. Opinion aku yang jarang travel ke obersi.. Aku penah rasa travel time winter and time autumn..apa aku leh cakap..aku lebih prefer time autumn..why?

Pertama..aku travel nak explore tempat tu habis2 ikot apa yang ada dalam itinerary aku.. Salunya bila ko pegi time winter, waktu siang nya amat la pendek. jadi pergerakkan ko terbatas.. yela, pukul 5 ptg dah kelam gelemat.. so time ko nak explore tu is very2 limited.. sepanjang aku travel time winter, pukul 8 tu kira lewat sangat dah..kedai pon sibuk nak tutup..salu pukul 7 aku memang dah terbongkang kat hotel..sebab malam dia dah macam pukul 10..


Kedua..time winter of kos ko kena bawak baju yg betul2 sesuai.. even aku gase dah bawak habis proper tapi still tak mampu nak elak dari rasa sejuk.. aku travel cuma bawak backpack..I think that "oh..pegi time winter kurang sikit kot bawak baju.." yes true..baju kurang bawak tapi satu baju dah makan space yang besar walopon aku dah masukkan dalam vacuum bag.. huhuhu..it's better i go in autumn time.. Just wearing sweater.. rite..hehehe..

Ketiga..cuaca sejuk..Siyesly aku sebenarnya tak boleh berjalan dalam cuaca yang terlalu sejuk..tulang temulang aku mudah sakit..jadi lenguh2..sengal2 sendi..aku ingat sebab aku ni keding tapi husband aku yg bolat tu pon gase benda yang sama, sah2 kiteorang memang terkena weather shock..hehehe.. Bila sakit2 tulang, nak berjalan pon dah gase tak best..kalo boleh nak balik hotel rehatkan badan je.. tak macam time autumn..ligat betul kami berjalan..kayuh basikal bagai..ni time winter bila berjalan tak sampai 10 minit benti rehat,kalo boleh tu nak rest dalam toilet..sebab lagi panas..hahaha

Jadi bila orang tanya aku nape tak pegi time snowing..aku bersyukur sangat sebab tak pegi time tu..hahaha..aku pon bukan jenis tahan sejuk.. Kalo satu hari nanti aku terasa nak main snow, tempat yang aku pilih untuk pegi adalah Sapporo..situ memang snow everywhere boleh aku enjoy puas2 main snow..but now, aku travel untuk explore..that why snow time its not the best choice for me.. For next plan (nak jugeekkk) aku pilih pegi time autumn.. Sejuknya sedang2..nak berjalan pon senang..

K bai.