Wednesday, January 11, 2017

Trip Ke Japan : Day 5 - Tempozan Ferris Wheel, Santa Maria & Namba


Cuaca hari kelima memang sendu..hujan je sepanjang hari..tapi tu tak mematahkan semangat aku untuk berjalan..dari Tsutenkaku tower aku naik subway terus ke Osakako..Apa ada di Osakako? Ha.. kat sini la terletaknya Osaka bay..ada tourist attraction seperti tempozan ferris wheel,Osaka aquarium, cruise..kalo kita ada osaka amazing pass kita boleh guna pass tu untuk masuk di semua tourist spot.. Tapi tak semua tempat free, ada yang kena bayar tapi dapat diskaun la kalo kita ada pass.. so Osaka amazing pass ni memang worth it untuk jalan2 sekitar Osaka..

Direction : Dobutsuen mae - Sakaisujihommachi (Osaka city subway Sakaisuji line-yellow line)
Sakaisujihommachi - Osakako (Osaka city subway Chuo line-green line)



Dari jauh dah nampak ferris wheel..jadi kami tak de blur2 lagi dah..naik percuma je dengan Osaka amazing pass.. kat sini ada 2 bahagian..kalo kita nak naik yang jenis biasa punya tak payah tunggu lama, terus boleh naik..tapi kalo request nak naik yg jenis transparent, kena tunggu lebih kurang 15 minit sebab jenis transparent ni tak banyak..macam limited edition gittewww...Laki aku ni pulak seorang yang gayat..dia tak boleh naik tempat tinggi2,sakit lutut katanya..berbeza dengan aku..aku amat suka pada ketinggian..lagi tinggi lagi aku suka..kecuali naik flight..walopon tinggi,aku tak suka..hahaha.. So dia salu cakap,dia nak cabar diri..betul..semenjak dia kawen ngan aku,dia banyak cabar diri.. Dari seorang yang gayat, sikit2 aku ajak dia naik tempat tinggi,slow2 dia makin ok.. dari dia tak suka makan yang bukan2, aku ajak dia cuba macam2 jenis makanan,slow2 kami jadi food hunter..hahaha..

So,bila dah mention "cabar diri" aku ape lagi..request nak naik yg transparent la..tunggu lama pon takpe..janji dapat..alah..transparent takde la scary mane..kalo lantai tu betul2 transparent sure best.. Aku pulak jenis tak boleh duduk kalo kat tempat tinggi..aku suka berdiri..macam dalam cable car ke, ferris wheel ke,aku nak berdiri..bila berdiri kan benda tu bergoyang2..so ape lagi..kena marah la ngn laki aku..hahahaha...

Tapi aku tabik spring toing toing kat laki aku..sepanjang travel aku banyak ajak dia pegi tempat tinggi..dia tak penah menolak..gayat macamana pon dia hauk je..abis2 kalo dia pening dia duduk diam..tak pon dia naik takat mana mampu,yang tak mampu tu dia soh aku je teruskan..dia tunggu kat situ..hahahaha.. kalo tak mampu sesangat baru dia cakap dia tak boleh..

Look..!! santa maria cruise
permandangan dari dalam ferris wheel
Habis satu pusingan,kami turun then terus masuk ke dalam shopping mall..ferris wheel ni terletak di atas shopping mall..so kami masuk mencari kot2 ada makanan yang boleh dimakan..maklumla dari pagi cuma jamah biskut je..sambil2 tu aku cari glove nak gantikan yang hilang sebelah.. tengok harga mahal,terus batalkan niat..maka kami keluar cari toilet..biasa la..sejuk kan.. Bersebelahan shopping mall ni,ada aquarium besar..ape nama tah,sebab masuk berbayar terus aku lupa nama dia..hahaha.. dekat situ jugak la kita boleh naik cruise..cruise ni akan bawak kita jalan2 tengok Osaka bay..

Pada mulanya aku ingat cruise tu akan stop dia city port, tempat dimana terletaknya Universal Studio Japan..so aku boleh turun kat situ then terus jalan2 di sekitar USJ..rupanya tak benti pon..rosak program aku..


Santa Maria cruise..time aku naik ni hujan makin lebat..so tak dapat la nak bergamba riak sangat kat atas kapal..selebihnya kami duduk kat dalam je,panaskan badan.


Ada cafe..tapi boleh tengok jela menu..huhuuu

Everywhere..hehehehe

All in japanese..macamana nak belajar..huhuhu



Dalam perut kapal..kami berdua ja kat sini..seram gak tambah2 patung tu asik bergerak2..hahaha
Lebih kurang 40 minit jugak la dia bawak kami ronda2..berbekalkan payung kami keluar untuk ambik gambar..sebab sejuk sangat,kami masuk balik..hehehe



Oleh sebab cruise ni tak benti di Osaka city port, aku kena naik subway untuk ke USJ.. time tu hujan semakin lebat,dengan perut lapar jadi kami cancel kan plan nak ke USJ dan terus ke Namba untuk cari makan..huhuhuhu..kempunan nak bergambor depan globe..huhuhuhu...

Direction : Osakako - Hommachi (Osaka city subway Chuo line-green line)
Hommachi - Namba (Osaka city subway Midosuji line)

Tengah sibuk lintas jalan keluar dari Namba station aku terus terpandang satu kedai jual taiyaki.. sebab lapar kami terus beli sorang satu habuan alas perut.. lepas tu kami teruskan perjalanan cari makanan berat pulak..entah nape,susah betul aku nak jumpa restoran halal kat sini..padahal kalo baca review sebelum ni,ramai cakap restoran halal banyak di area situ.. And lastly jalan punya jalan kami pilih untuk makan takoyaki.. Makan sorang lapan ketul kau..terbuntang2 mata aku nak habiskan..setel kenyangkan perut kami cuci mata pulak..








Oleh sebab kami adalah pengemar tomica, aku terus ajak laki aku pegi Bic camera..Bic camera ni macam lowyat la kat Malaysia,tapi yang bestnya situ macam2 jenis mak nenek ada jual..dengan berpandukan google maps dan wifi yang tengelam timbul,jumpa jugak kami dengan kedai Bic camera ni..disebabkan terlalu kelabu mata,kami habiskan banyak masa kat sana..yang tu aku akan bukak satu entry lain untuk ceritakan betapa terujanya aku..hahaha..

Dah setel tenyeh2 mata kat situ,baru perasan kaki dah lenguh giler..so terus amik train balik ke hotel..

Direction : Namba - Dobutsuen mae (Osaka city subway Midosuji line-red line)