Tuesday, January 17, 2017

Trip Ke Japan : Day 7 - Sayonara Japan..!!

Setiap pertemuan pasti ada perpisahan..macam tu jugak dalam dunia traveling..time pegi terkinja-kinja, time nak balik mula la wat muka selebet sekupang.. Pagi tu aku bangun awal, benda paling ditakuti oleh sume kaki jalan adalah tertinggal flight..hahaha.. Oleh sebab flight pukul 11, so sebelum pukul 10 pagi kena ada kat sana dah.. Selesai check out,kami pon keluar dengan berat hati menuju ke train station.Well..as usual,aku kompius balik pulak nak nek train mane ke airport..satu2 train lalu, tunggu punya tunggu at last pukul 7.40 ada JR train ke airport..train ni tak benti kat banyak station sangat, so perjalanan lebih kurang 40 minit..

Direction : Shinimamiya - Kansai Airport ( By JR Kansai airport / Wakayama line )

Sampai di airport kami terus ke kaunter untuk amik tiket..time tu satu habuk makanan pon tak masuk perut lagi..so kalo boleh nak setelkan tiket then terus pegi makan.. Sampai turn kami,sebelum dia print tiket,dia nak check dulu samada beg kami boleh bawak masuk kabin ke tak.. Cuak gak aku time tu..maklumla pegi balik beg tak kuncup2..hehe.. So dia mintak timbang, beg aku,aku tak risau sangat sebab kot mana pon sure boleh punya bawak naik..beg laki aku tu yang aku risau.beg aku berat dalam 6kg, then timbang je beg laki aku dah 9kg..so dia cakap tak boleh bawak naik..kena kurangkan berat. Lucky aku packing baju sume dalam vacuum bag..so aku kuakan mane yang aku gase terlebih berat tu then timbang balik..maka selamat la kami..

Alahhh..jangan la jadi noob sangat..masa timbang tu kuakan je barang yang kita agak2 berat..lepas dapat tiket masukkan jela balik sume benda alah tu..ape susah..hahaha.. Setel bab tiket,masih ada lagi lebihan souvenir yang belum beli ekspecially fridge magnet..tak beli benda alah ni maw 7 keturunan aku kena beleter dek mak aku..hahaha..so jalan2 terus jumpa kedai 3 coins..aku masuk then rembat groceries bag untuk dijadikan souvenir..perot time tu pon dah berkeroncong,maka kami turun je eskalator baru nak cari restoran halal terus ternampak Udon..tak tunggu lama terus masuk pekena semangkok udon dengan seketul ayam gurin..

Belek2 jam dah pukul 9.40 pagi,maka kami terus ke platform untuk proses imigresen..Proses melalui imigresen smooth je bagi aku,tak bagi laki aku..boleh pulak dia tersangkut kat situ kes beg dia penuh dengan lighter..memang aku taw dia tu peternak lighter tapi aku tak taw pulak lighter tu beranak dalam beg dia..jadi disebabkan tu beg dia kena scan dua tiga kali..kali pertama pegawai imigresen dah dapat tangkap dah sekor,scan sekali lagi,ada lagi..cari punya cari dia simpan dalam kotak rokok.. adoii.. Dari airport besar nak ke departure place kena naik subway sama macam Korea jugak..sampai je aku cari fridge magnet pulak habuan untuk mak aku..tak beli kang dia tanya..benda wajib tu..kot mana pon aku kena gak beli.. cari punya cari jumpa la yang paling murah 3 keping 700 yen.. ok la tu..asal boleh lekat kata mak aku..hahaha..

Lebih kurang pukul 10.30 aku dah dalam perut kapal..sepatutnya take off pukul 11 pagi tapi disebabkan traffic busy di Kansai airport, kami berlepas 15 minit lambat.. jarang nak boleh tengok kapal beratur tunggu turn berlepas..kat Osaka boleh tengok..hahaha.. perjalanan pulang ke tanah air terasa kejap..chewaahh..lebih kurang pukul 6 kami touch down di KLIA.. maka bermula la rutin harian seperti sediakala..

Kesian sume film aku tak menjadi akibat dari cuaca sejuk..huhuhu..
Maka..selasai lah sudah pengembaraan Nobita dan Sizuka di negara matahari terbit ni.. Apa yang aku boleh simpulkan kat sini, Japan is very awesome country.. Tersangat laaa cantik..dengan penduduk yang friendly and helpful semuanya menjadi mudah..Most important thing yang aku belajar selama kat sana adalah be punctual dan displin..tu perkara paling penting kalo kita nak maju dalam hidup..pegi keje lambat tak pe,janji wat keje..muahahahaha...