Wednesday, January 11, 2017

Trip Ke Japan : Day 5 - Sayonara Kyoto, Hi Shinkansen & Tsutenkaku Tower


Hari terakhir di Kyoto terasa macam kejap sangat..pagi tu cuaca agak gerimis..mungkin sedih sebab aku nak balik kot..huhuhuhu..selesai breakfast, aku check out dan terus ke Kyoto station..kali ni aku ikot jalan shortcut..dekat sikit..dari jauh dah nampak abam shinkansen dengan smartnya berlari2 laju diatas landasan.. fuiiyoooo..tak sabar rasanya nak naik..hahaha..

Oleh sebab trip aku cuma perjalanan pendek dari Kyoto ke Osaka,then aku nak jugak merasa naik shinkansen so aku pon beli tiket dari Kyoto station ke Shin Osaka. Walopon dekat,aku suggestkan korang naik jugak..merasa macamana pengalaman naik shinkansen..tak rugi pon..kita datang jauh2 bila lagi nak cuba..


With shinkansen mascot..muahahaha
Kyoto tower hari sebelumnya..cuaca time tu cantik.
Beli tiket shinkansen kat sini
1420 yen dari Kyoto station to Shin Osaka station
Nozomi N700
Dari Kyoto ke Osaka kalo naik train biasa ambik masa sejam lebih tapi by shinkansen cuma lebih kurang 10 minit.. Tak mengaper la.. asal dapat rasa dah cukup puas hati.. Siyes gase cam tak puas giler naik..kabin yang senyap..terasa terapung2..laju baq hiang..laki aku tak boleh tengok kat luar pening katanya..kalo ets kita rasa laju sangat,ni laju lagi..hahaha..

Direction : Kyoto st. - Shin-Osaka st (by shinkansen)

Sampai sudahhh..

Tunggu kalo2 ada yang lagi hensem lalu

Perjalanan yg cuma 10 minit,aku pilih unreserved seat..tak baik membazir..lagipon time aku naik tu dalam kabin tak sampai 10 orang manusia pon..pilih je nak dok mana..

Hensem2 belaka

Sayonaraaa...
Bukan selangkah,tapi terasa macam 30 langkah ke depan dorang ni kalo nak compare dengan kita.. Sebenarnya kita pon boleh buat..cuma bila sistem demokarsi bertukar menjadi kapitalis..tu yang nak maju pon susah..ok tak nak melalut..pelissss..hahaha..lebih kurang pukul 10 pagi aku sampai di Shin Osaka, so aku terus amik subway terus ke hotel yang terletak di Shin Imamiya.. Time ni aku start guna osaka amazing pass..

Direction : Shin Osaka st - Dobutsuen mae (Osaka subway city midosuji line for Tennoji / Nakamozu)

Sampai di Hotel Taiyo kami terus check in.. boleh check in awal..maybe banyak bilik kosong kot..  proses masuk pon mudah..lepas simpan beg kami terus ke Tsutenkaku tower yang tak jauh dari hotel. Mula dari Kyoto yang gerimis terus terbawak sampai Osaka..nasib hotel ada sediakan payung.. berbekalkan sekaki payung kami mulakan perjalanan..



Masuk free dengan osaka amazing pass.. Dari tower ni kita dapat tengok permandangan Osaka yang superb..tapi disebabkan cuaca tak mengizinkan, permandangan agak sedikit kabur.. masa kami naik tourist pon tak ramai..paling aku suka,dia punya lift.. cantik..macam dok kat planet lain..haha..

Masuk2 je terus nampak pameran topi anime ni..

macam penah tengok..tapi tak taw nama apa

Masa aku belek2 gambar ni baru aku baru perasan hello kitty nak wat kuih tako..aku main snap je.
 Mai kita tengok sikit view dari Tsutenkaku tower





Dalam tower ni ada mini muzium..mempamerkan macamana kehidupan masyarakat dulu di Osaka..




Habis merayap2..kami turun ke bawah.. time dalam tower ni la glove aku hilang sebelah.. aku tak perasan sebab simpan dalam poket..masa turun bawah time nak pakai baru perasan..takkan nak naik balik..so sebelah pon sebelah la.. sepanjang masa di Osaka,aku pakai glove sebelah je..sejuk giler..dok cakap nak beli,sampai balik tak beli2..sonok betul tengok laki aku rembat glove mahal aku tanpa rasa bersalah..huh

Dari Tsutenkaku tower kami berjalan semula ke subway station untuk ke Osakako..apa ada disana..? next entry aku story okay..