Wednesday, February 1, 2017

Short Vacation..Tips Tinggalkan Anak Bulus Di Rumah


Happy February..Happy Minyak Day..wah..syok nooo..minyak naik 2 kupang.. Yang mana mengundi parti penimbang ritu boleh sangat la tepuk tangan berjemaah sambil lompat bintang sebagai tanda kesyukuran.. Hampa sokong sangat kan..kalo hampa ja kena tanggung aku tak kisah sangat..ni dia pukui semua..len kali sebelum mengundi,otak tu jangan tinggal kat umah..bawak sekali p tempat mengundi,baru la cerdik sikit.. Apee..?? Sakit hati dengan statement aku? Kisah pulak..ko tu yang bodoh nak salahkan orang pulak..hahahahaha... (gelak menganjing..woof..wofff..)

Dah..malas nak sembang lebih pasal tu..cite pasal kucing aku lagi best.. Haaaa..tu gambar kat atas tu kucing ternakkan aku..Miko dan Simba..Jantan dan Betina..sepasang aku bela..dari kecik taun ni dah masuk 5 taun dah dorang.. sape cakap takde anak sunyi? Ada 2 ekor jebon ni pon dah cukup tunggang langgang umah aku..nak hias ala2 hispter pon susah..


Sebenarnya bukan yang tu aku nak citer..tu intro je.. heeeheee.. Ok..ada diantara kaki jalan ni pencinta haiwan..especially kucing la..Bila nak keluar travel tu,selain dari keperluan diri yang kita harus pikir, pasal anak bulus kita pon kita kena pikir jugak..nak hantar boarding,duit lagi..kos tu dah jadi meningkat.. kalo sekor ok lagi..kalo banyak penat wehhh.. Aku kalo travel seminggu, 3 ratus terbang kat boarding saja.. So kat sini aku nak bagi tips untuk mereka yang nak travel bawah dari 5 hari..sebab aku penah tinggal anak bulus aku ni kat umah habis lama pon 5 hari..so kalo seminggu punya citer aku tak konfiden lagi la nak tinggal..hehe..

Salu kalo short vacay,balik kampung, aku tinggal je dorang kat umah..spesis kaki ciput macam aku ni selagi boleh jimat,aku berjimat..haha..so far dorang tak de masalah..maybe sebab dah selalu kena tinggal kot..hehehe..aku tak lepaskan dorang dalam rumah..macam rumah aku pulak ade partition untuk tempat letak mesin basuh,ruang terbuka,ada grill,boleh nampak burung2 terbang,kat situ gak aku letak bekas berak dorang sume, kiranya dah macam bilik dorang la kat situ..Untuk permulaan mungkin agak payah,sebab dorang tak pernah terkurung macam tu.jadi dorang akan memberontak.. Kena bertabahla sikit.. Balik je tengok taik bersepah,bekas berak terbalik,bekas makan tunggang terbalik, tu maknanya perberontakkan berlaku la tu..tapi kalo selalu kena tinggal slow2 dorang akan behave.

Actually ok je nak tinggal anak bulus kat umah,tapi "TOLONG" make sure kebajikan dorang dah cukup sebelum korang pergi berjimba..Tolong ye..kalo gase tak boleh buat,keluarkan duit hantar je boarding..jangan nak aniaya sesuka hati..So,korang Ikot tips aku kalo korang nak tinggal anak bulus korang dirumah..
  • Pastikan ruang mereka luas..masih boleh berjalan2..kalo tak de sangat pon,cage 3 tier tu pon dah ok..Bagi dorang selesa..boleh baring2..Jangan letak dalam tempat sempit..kesian..cuba kata ko orang bagi duduk dalam cage sempit 3,4 hari..ko boleh..?? Dok dalam jamban tak sampai 10 minit pon dah gelabah,telahla nak dok dalam cage..Make sure anak bulus selesa ok.
  • Sediakan bekas poo poo yang bersih dan secukupnya..kalo kucing ko tu lebih dari seekor, letakla 2 bekas berak,kucing ni pembersih..bekas dah penuh dia takkan masuk,sebab tu ada yang terberak kat luar bekas..jadi kalo ko tak nak jadi pencacai angkat najib,sori..salah..najiss.. pastikan pasir dan bekas tu cukup untuk beberapa hari korang tinggalkan dorang..
  • Bekas makanan haruslah besar..pandai2 bajet la..lagi elok beli bekas yang auto refill tu.. Macam aku pakai benda tu..mudah..aku isi penuh2..so kalo dorang makan,kibbles tu akan keluar sendiri ke dalam mangkuk..maknanya bekas makan dorang memang selalu penuh dengan makanan..Biar kibbles tu lebih tak pe..jangan tak cukup.
  • Sediakan air bersih secukupnya..macam anak bulus aku si Miko tu dia kuat minum air.. sebab gemuk maybe..cepat dahaga..hahaha..jadi air memang cepat habis,so aku akan sediakan 2 bekas air bersih untuk dorang.
  • Perkara penting..jangan letak apa2 kain untuk dorang..aku belajar dari kesilapan..haha..mula2 dulu aku letak kain,konon kesian dorang tido atas lantai..takdenye..kain tu la jadi jamban dorang..aku dah letak bekas berak baekkk punya kat situ,end up kain tu jugak pilihan dorang.. Elakkan dari wat keje berdouble ok..!!
Permulaan mungkin agak kucar kacir sebab dorang tak biasa,so dorang akan protes, tapi bila selalu kena tinggal,dorang makin pasrah..Last minggu lepas aku tinggal dorang 5 hari sebab balik kampung..dalam hati risau jugak..tapi bila sampai rumah Alhamdulillah hidup lagi dua2 ekor..haha.. Tak de nak mogok ke ape,tertib..bersih..sekarang pon dah pandai guna bekas makan,kalo kibbles tak jatuh,pandai dah kais sendiri pakai tangan.. Practice Makes Perfect..

Kucing budak bijak. Trust me.. hehehe..

K bai.