Friday, February 3, 2017

Pertama Kali Naik ETS.. Syiookkkk..!!

Salam Jumaat gaisss..Happy haaa..Isnin minggu depan ko taw la happy ke tak..Orang dah start masuk keje..Hazab la ko atas jalan..mih3.. Orait..hari tu dalam entry lepas aku dah cakap nak wat review sikit kan pasal ETS.. ETS ni nak kata dah lama ada kat Malaysia tak jugak,tapi lama jugakla..eh.. camana tuu..?? Hehehe..cuma aku baru berkesempatan naik baru2 ni..Lepas balik Japan memang aku dah plan nak balik kampung sebab adik aku dapat baby..Anak buah pertama aku la tu..giler tak balik tengok..So pikir2,ni la masanya nak try keretapi laju Malaysia..so aku dengan pantas beli tiket.. Nak beli tiket online mudah je,sama je macam beli tiket flight, booked dalam website dorang then bayar online..nanti print je.. Suka aku ingatkan,kalo korang plan nak naik ETS better beli awal..nak ke utara cuma ada 2 trip, seat pulak macam goreng pisang panas..lambat2 memang melepasla.. Harga tiket a bit pricey la bagi aku..untuk 5 jam perjalanan,lebih mahal dari tiket flight..kalo boleh satu seat RM65 ke,ok gak la..bukan ape,negara kita kan dah memang jadi rutin tiap2 tahun harga barang dan perkhidmatan naik,so kalo dah start dengan high pricing, tak mustahil lepas ni boleh cecah ratusan untuk satu seat..ye dak..Kalo korang nak yang lagi cepat hanya 2 jam perjalanan, harganya lebih kurang RM98 per seat..yang tu cuma berhenti di stesen2 besar je..macam yang aku naik ni dia berhenti di setiap stesen..tapi tak lama..kalo ada stesen yang tak de orang turun,dia tak benti..

Asalnya aku nak balik hari sebelumnya,tapi disebabkan tiket dah sold out,terpaksa la balik awal pagi.. Pagi tu macam biasa,kiteorang park kat Putrajaya Sentral..dengan gendong stroller bagai,time nak beli tiket akak tu cakap train ke TBS pukul 6.10 pagi.. wth..aku tengok jadual train awal pukul 5 lebih kot..terkejutla aku..tak taw nak pikir macamana,kalo train jenis punctual macam kat Jepun tu,aku tak kisah..memang aku naik..tapi biasanya train kat Malaysia ni suka wat janji melayu..tu yang macam tak yakin je.. Maka kami rush dari Putrajaya terus ke TBS..nasib awal pagi..masuk MEX terus laki aku drift..tak sampai 15 minit kami sampai.. Laki aku kalo drift memang dah macam tak sayang nyawa aku lagi dah..hahaha..

Sampai di TBS tengok parking tak pack macam sebelum ni..maybe sebab dah naik harga so orang cari alternatif lain.. Tak paham la aku dengan sistem negara kita ni..tak de benda nak senangkan rakyat.. Bayangkan harga parking kat TBS dari harga RM4 satu hari tak salah aku, mendadak naik ke 10 hengget.. Bapak sial betul perangai kaki sedut duit orang ni..tu bukan nak senangkan rakyat bodoh. Kalo dah tak leh jadi menteri step down jela.. Nasib mak aku tak bagi mencarut,kalo tak berbakul2 jugak keluar nih..tu pon dah terkeluar dah sikit..babi.

Train yang sepatutnya sampai pukul 6.28 pagi lewat 2 minit..Tak pe la aku maafkan..dah nama pon Keretapi tanah MELAYU kan...lambat tu normal..keh3.. Sorry sebab aku tak amik gambar train ni dari luar..sebab abang tu cakap train sampai je terus masuk..sebab dia bukak pintu tak lama..yelah.

Ni kasut hantaran aku..tak payah heel2 bagai..sayang nihhh..
Train sampai je aku terus masuk..then baru cari koc mana seat aku.. Aku dapat koc belakang sekali.. kan aku cakap,tiket macam goreng pisang panas..tu pon nasib aku sempat.. So far aku amat berpuas hati dengan kemudahan yang disediakan..kecuali makanan dalam tu..yang tu nanti aku cerita.. Train berkelajuan 150km/j (maksimum) bagi aku satu pengalaman yang best la..kalo shinkansen 320km/j ko dah ibarat mesin mengimbas je bila pandang luar tingkap, tapi kalo naik ETS ko dapat menikmati permandangan sekeliling..seronok je..time aku balik tu pulak cuaca gloomy je..boleh nampak kabus, pokok2 hijau..tenang je..

Dekat skrin tu kita boleh tengok tahap kelajuan train.

Seat pon luas cuma bila nak adjust kebelakang tu agak limited.. boleh adjust sikit je..tu..korang nampak tak sampah yang tergantung kat seat tu..Yeahhhh..itu la mentaliti rakyat kita..pegi tempat orang beria2 puji negara orang lawa,bersih..bla..blaaa tapi kat negara sendiri kebersihan pon tak nak jaga..semua nak harapkan orang buang padahal dah disediakan tong sampah.. menyampah betul aku dengan orang otak sempit ni la.. nasib kami laki bini tak perasan je masa dorang turun..kalo aku perasan memang aku paksa dia angkut sampah dia sekali.. Please la Malaysian..change your mind please..macamana nak maju kalo kita punya attitude still tahap jalanan..haishh..geram pulak aku.

Well..as u knew..toilet dan aku berpisah tiada..hahaha.. atas train ni aku tak taw la bape kali aku ulang alik pegi toilet.. Kalo aku ulang alik tu maknanya bersih la toilet tu..kalo tak bersih aku cuma pegi sekali je..tu pon mungkin takkan masuk.. Toilet puas hati..bersih..moden,tak de la macam train lama,kencing jatuh ke bawah..hahaha.. Dalam pukul 9 lebih aku ajak laki aku pegi kantin..perut nak kata lapar sangat tu tak jugak,cuma aku kan jenis suka mencuba..nak try makanan atas train ni ok tak,mahal ke murah..so kiteorang ke kantin yang terletak di koc C.

Herm..camana aku nak review pasal makanan dia ek..hehehe..tetiba jadi complicated..overall dari makanan sampai perkhidmatan staff bagi aku amat mendukacitakan.. Mahal tu satu hal..memang normal la,mana2 pon sama.. cara layanan staff tu pon tak bape cantik..main hanset la,bersembang la.. bila customer tanya jawab kasar2 je,well kiteorang taw la weolls no choice,lapar macamana pon nak tak nak terpaksa beli kat situ, tapi layan elok2 la sikit..orang bayar kot bukan amik free..dah la lambat.set yang aku makan ni, dalam RM9, bihun goreng + nescafe..bihun dia..ko boleh wat getah ikat rambut..punya keras..laki aku makan nasik lemak Pak Roslan..nih Pak Roslan..kalo terbaca blog saya,saya cuma nak sampai kan mesej dari suami saya..dia mintak sangat Pak Roslan bersara dari wat nasik lemak..tak sedap langsung katanya..ahahahaha..

" Tak suke makanan dalam train,pegila beli kat luar.."

Ayat terencat yang orang kita suka guna pakai..patutla kita tak improved2..mentaliti still kolot.

Sampai je di stesen Alor Setar aku dah kompius,eh betul ke train ni benti kat Anak Bukit,kompius punya pasal aku ajak laki aku turun..keluar je dari train laki aku perasan next stesen Anak Bukit.. kelam kabut lari masuk balik.. Sebab tu laki aku salu panggil aku minah kalut..aku maw kalut lain macam sangat perangai..hahaha.. Lebih kurang pukul 12 tengahari kami sampai..Horreeeyyyy..!!!

Overall aku amat berpuas hati dengan perkhidmatan ETS ni..cepat dan tak meletihkan.. Kalo naik bas makan masa 8 jam perjalanan,memang meletihkan,tapi naik train,tak terasa perjalanan sebab seronok menikmati keindahan alam,sedar2 je dah nak sampai.. Jadi yang mana belum try,u should try.. memang best.

Balik KL aku naik flight je,tapi perkara yang paling aku tak puas hati tambang KLIA transit.. Ya rabbi..dorang sedut sungguh duit rakyat noo..sebelum ni tak terasa sangat sebab aku park kat Putrajaya Sentral..tambang tak sampai 10 hengget..ni pulak aku park kat TBS..time touch down pon dah lewat,laki aku cakap naik terus ke TBS jela..mulanya aku nak turun kat Putrajaya,then beli tiket ke TBS,jimat sikit..tapi sebab dah dekat pukul 12 malam dah,nak tak nak kena direct terus.. Sorang harga dalam 30 lebih la..RM36 ke 38 around tu la..dua orang dah berapa..?? Dekat 80 hengget.. sampai TBS,bayar parking, RM50.. Matilanaaakkkkk..sume duit..

Aku sentiasa mengharapkan keajaiban ..Agar nasib rakyat marhaen terbela..Semoga tuhan mendengar doa kita.. Amin.