Wednesday, November 11, 2015

Day 6 - Ke Korea Ke Kami : Dongdaemun, Gyeongbokgung Palace, National Folk Museum, Buchon Hanok Village & Namdaemun Market

Monday 26 October 2015

Pagi ni aku bangun agak lewat..sebab pikir just nak jalan2 kot area Seoul je.. Dalam pukul 9.30 pg aku keluar dari guesthouse menuju ke Dongdaemun sebabnya aku nak kene redeem kupon arex free yang aku dapat tu..redeem kupon tu kat Dotta Mall..sesampai je kat Dotta Mall satu hal pulak,cari kaunter service dia tak jumpa.. Naik atas turun bawah keluar balik tak jugak jumpa..last2 aku tanya pekerja kat situ..dia tunjuk arah kat aku,akhirnya jumpa jugak..mawnya tak jumpa,kaunter terceruk hujung sana tu,kecik lak tu.. sampai di kaunter aku tunjuk kupon yang aku dapat tu,dia pon bagi aku satu kupon lagi just bawak pegi kaunter arex,nanti dapat resit and nombor seat..

Direction : Myeongdong -> Dongdaemun Culture and History park

yang ni dia collect
dapat kupon macam ni
Free gift dari Dotta
Biasa je..laki bini dapat sorang satu..
Selesai urusan kat kaunter aku terus ke tingkat 5 sebabnya nak beli souvenir untuk kaum kerabat..kalo tak beli,tujuh keturunan ko hidup tak tenteram ko taw..hahaha..adik beradik aku jenis  yang giler fridge magnet,mane ceruk ko pegi yang ni la benda wajib beli.. Jadi ramai yang cakap kedai arirang kat tingkat 5 tu murah,alang2 aku memang kat situ aku terus je naik.. Haah..memang betul..murah..staff dia pulak pandai cakap melayu,jadi urusan beli belah tu jadi senang..

Mrs.Rabbit yang cuma bawak satu sweater,
so tak heran la sume gamba baju sama
Keep in your mind
Macam2 ada..naik juling mata aku
Ajhuma,owner kedai ni tanya aku samada aku datang hanimun ke..aku cakap aku belum ada baby,still consider hanimun la..gelak dia,kemain sonok lagi..dia cakap lagi 3 tahun datang pulak bawak baby..InsyaAllah..satu doa tu..habis je sesi sembang kami pon berbabai2 tanda perpisahan aku gerak ke DDP,time tu dah pukul 11.30pg, asalnya nak naik subway ke Gyeongbokgung,tapi sebab pikirkan nanti takde tempat nak makan,maka kami lepak dulu kat DDP untuk lunch.. Makanan sume aku dah prepare sebelum keluar,just panaskan kari daging brahim,nasi biryani kambing and nescafe satu botol..pergh..sedap kata kau..dengan cuaca dingin..menyelerakan..

Habis je makan,kami bergerak ke Gyeongbokgung sekali lagi..sebab ape? sebab nak pakai baju tradisional free tu..sebelum nya aku pegi dia dah tutup,jadi tak dapat merasa la..oleh sebab tak nak rasa menyesal aku pegi sekali lagi..tapi sebelum ke palace aku melawat King Sejong statue alang2 satu tempat kan..

King Sejong Statue
Admiral Yi Sun Shin statue
Setelah selesai bergambar riak kat sini aku gerak ke palace..nasib aku baik sekali sebab masa sampai tu dorang tengah wat pertukaran guard..sempat jugak aku tengok acara yang aku tak sempat tengok hari sebelumnya..

Pintu gerbang Gyeongbokgung
Time ni terkedek2 aku lintas jalan
Upacara pertukaran guard sedang berlangsung

Sebenarnya ada video yang aku nak tunjuk,tah macamana tak leh upload masuk pulak..habis je upacara ni aku terus berlari2 ke tempat pakai baju free tu..kebetulan masa upacara pertukaran tu berjalan, dorang tutup kejap bahagian tu,habis je upacara aku nampak dorang bukak,terus la berlari..kalo aku lambat sikit memang beratur panjang.. dorang mintak kiteorang pilih nak pakai baju mana sambil bagi penerangan sikit setiap baju berlainan jawatan..and as usual..aku mane maw jatuh..of kos la aku amik yang jawatan tertinggi..lucky tak de baju maharaja..kalo tak memang tu pilihan aku..hahaha...

Macamana general ni boleh pakai sua kaki senteng sebelah?
Bajet cute sangat masa ni,tapi sayang..muka totally out..
tak perlu mengaku korean sebab muka memang asean piow.
Song Waa Nee
Kim Naa Seh
(macam kene plk edit camnih..haha)
Dia bagi masa 5 minit je pon ko nak berposing dengan baju tu..tapi sebab kami ni jenis bajet2 jakun depan kamera,jadi lebih dari tu la masa yang kami amik..lepas bukak baju and berkamsahamnida ngan hakak2 cumel tu,kami gerak pulak ke National Folk Museum yang terletak bersebelahan palace.. Masuk tak payah bayar..

Laluan sepanjang palace nak ke muzium..
Miss you Seoul..!!

Di National Folk Museum ni banyak ditunjukkan macamana kehidupan tradisional masyarakat dulu,zaman 40an,50an gitu.. muzium ni jugak ada bahagian kanak2..tapi tu aku tak masuk pon..tak pape yang menarik bagi aku..

Kai Kai pok
Stone statue ni banyak kat Jeju
Pagoda,tapi tak boleh naik pon


Rokok korea zaman dulu
Kedai makan dolu2
Library..maybe
Kedai gambar
Alahai..cinonet pipit :)
Bilik darjah
Meja cikgu steady 
Dalam kedai gambar
Herm..tak sure ape..bilik bacaan barangkali
Pinggan mangkuk lama
Bilik design lama,tapi dah ada LCD screen..haha
Dapur
Hakak gangster tengah nak try selipar

Nostalgia sungguh cafe ni..
Barber shop..
Rabbit's in Barber shop
Sebelum keluar dari muzium ni,aku terjumpa dua orang gadis comel
ni dengan hanbook cantik,so aku mintak la bergambar dengan diorang..
rata2 kat sini dorang suka pakai macam ni..its look good to promote their own culture
Keluar dari muzium lebih kurang pukul 4ptg..kau tengok..dua tempat ni pon dah sampai petang..so aku berjalan pula menghala ke Buchon Hanok Village..berjalan sambil menikmati panorama jadi bercinta la sikit nak sampai..nak ke Hanok Village ni pon susah jugak sebenarnya kalo ko tak ikot direction yang sebetulnya..tapi jangan risau,kat mana2 pon ada I..I bermaksud mereka2 yang menolong,tourist information bergerak kekdahnya..jadi kalo ko sesat dorang akan tolong.. memula aku tanya dorang,direction tu aku dah paham sekali sampai separuh jalan lost pulak..haha..masuk cari pulak I yang lain,tu yang last2 aku jumpa mak cik toppoki sedap tu..rezeki sesat orang panggil,nak cari benda lain dapat benda lain..

Samcheongdong-gil road
Cantik2 kedai dia
Time2 ni gambar aku dah tak banyak dah sebabnya bateri kamera nak habis,nak jadi hal pulak power bank tak bawak sekali..jadi takot tak sempat nak tangkap gambar kat Hanok Village,aku terpaksa lepaskan banyak permandangan menarik di kawasan ni..So jalan punya jalan end up jumpa jugak aku dengan Buchon hanok village ni..

Aku tak masuk pon
Senibina cantik..semua ni ada penghuni,
jadi bila dikawasan ni dilarang bising.
Mr.Rabbit 
Mrs.Rabbit
Last gambar sebelum kamera padam.
Kami habiskan masa lebih kurang sejam kat situ,asalnya nak terus ke Insadong,tapi hujan mula turun jadi aku teragak2 samada nak teruskan plan ke Insadong and then terus ke Itaewon ke tak,sebab hari semakin gelap..jadi aku amik keputusan untuk balik singgah ke Namdaemun..time tu aku pon tak sure Namdaemun still bukak ke tak,saja try.. sampai di Namdaemun still hujan tapi tak terlalu lebat,banyak kedai yang dah tutup,jadi aku pon tak de nak tengok apa sangat just beli aloe vera Nature Republic satu tapi tu telah dirampas oleh imigresen..haish..dengan t-shirt untuk laki aku and adik2 aku.. pastu kiteorang jalan kaki ke Myeongdong..berjalan dalam hujan umpama memori daun pisang..haha..

Singgah di Myeongdong untuk last minit shopping,tak de nak beli apa sangat..aku cuma beli mask untuk opismate aku,dengan id holder sebagai kenang2an..hujan makin lebat aku jadi kiteorang bergesa balik ke guesthouse..rehatkan badan..lebih kurang pukul 9.30mlm kami keluar balik cari makan area Myeongdong.. Sesudah selesai makan,melepak di kedai kopi tengok orang ke hulur ke hilir habiskan masa,agak sejuk kami balik ke guesthouse..

Hari terakhir di Korea bersambung..