Wednesday, November 4, 2015

Apa Aku Makan Minum Kat Korea??

Harini rajin nak hapdet..dua entry sekaligus..menaip mengalahkan orang buzy wat keje..muahahaha.. Tetiba aku terasa nak review street food yang aku makan masa kat Korea haritu..bukan setakat street food je aku nak review,ape benda yang aku makan atau minum sume aku nak show off..ha kau..ayat..tak beragak.. Sebenarnya aku memang nak cite pasal trip ke Korea ni,cuma aku cari masa yang sesuai..rindu kat dorang pon tak habis lagi..bagi masa hati aku pulih sikit dulu nanti aku citer..todiaaaaa...mengada sangat...haha..tak der la sampai macam tu,cuma sekarang mood aku ke arah lapar,jadi aku amik pendekatan untuk post segala jenis makanan yang aku penah makan kat sana..psycho sangat.

Ni sume makanan2 halal yang sempat aku try..ada yang repeat 2,3 kali pon ada..konon bawak instant food leh la jimat duit..puii..habis jugak duit aku..btw makanan kat sana sume sedap2 belaka..especially coffee dorang..berbeza ngn tempat kita..



Fish Grilled Dongdaemun Market



Sape yang pegi korea tak jamah benda ni dorang memang tergolong dalam golongan yang rugi..sedapnye lahai..tambah2 sotong spicy tu..ni saja dua kali aku repeat..laki aku cukup suka..sekali makan 14000krw..ok la kan..fish grilled ngan squid spicy tu 7000krw setiap satu. Air free,dorang bg air mineral..tak payah demand2..minum je yang free..haha


Myeongdong Small Crab Fried



Nama betul dia aku tak taw..tu aku syok2 sendiri ja main hentam..yang ni pon 2 kali aku repeat..first time makan sedapnye la..tapi second time kureng sikit maybe sebab crab tu dah sejuk and aku mintak dia letak chili sos tak pun aku beli bukan kat orang yang sama, (antara 2 sebab tu la mengikut ramalan)..kalo korang nak makan make sure mintak yang panas2 and just tabur serbuk cili je..tu dah cukup sedap makan time2 sojuk.. Harga 5000krw / cup


Myeongdong Egg Bun



Sekali lagi..nama dia aku kasi hentam lagi satu kali..alah..korang ingat je bentuk,bukan susah pon..nama tak penting.. atas bun ni dia letak telur..aku tak makan sangat walopon aku suka telor..tapi laki aku kata rasa dia kureng..maybe dia jenis tak suka telor patern cenggini..selera orang lain2..try la..mana taw korang rasa sedap.. Harga 2000krw / piece


Myeongdong Croissant Taiyaki



Yang ni nama dia betul..tak tipu..gamba ihsan dari google..time makan ni lupa bawak kamera..hik3.. rasa dia sedap,aku amik yang sweet cheese punya..tapi kalo panas2 lagi sedap rasanya.. Harga 3000krw / piece


Myeongdong Kebab Halal



Gamba ihsan google lagi..pelahap smpai lupa nak amik gambar -_- yang aku perasan,rata2 kebab kat area Myeongdong ni mesti ada chop halal..so korang leh pilih la nak beli kat mana..macam aku,aku beli kat sorang ni, muka ala2 india muslim..masa aku nak beli tu kemain kuat dia bagi salam..tapi kalo korang tengok muka dia memang leh taw dia islam..so tak der rasa was-was..lokasi tepi station subway..no bape tak hingat..haha..nampak tak..info tak penah cukup.. Harga 4000krw / piece


Myeongdong Hotteok




Sedappp..makan panas2..time ni aku beli satu je..pastu berebut ngan laki aku..nak patah balik dah malas..makan lak sambil jalan,tak kisah pon kalo tumbuh ekor kat bontot.. rasa dia macam ala2 roti canai..tapi ada kelainan sikit la.. Harga 1500krw / piece (gambar ihsan google)


Myeongdong Banana Nutella Pancake



Alahai..tengok pon gase berjejes air liur..yang ni memang sedap..siyesly..tapi....aku cuma makan bape gigit je..laki aku habiskan..nampak memang dia suka sangat..aku saja soh dia habiskan,tak menolak beb..cer benda dia kureng suka,sedaya upaya dia hulur kat aku soh abiskan..haha..tapi memang marveles.. Harga 5000krw / piece (harga tak sure sangat tapi rasa around tu je.. gambar ihsan google lagi...)


Shrimp Burger Lotteria


Ihsan google..hahaha
Incheon Airport Lotteria

Ni je fast food yang aku research ramai yang cakap leh makan..tu pon selected menu je..squid atau shrimp..ayam atau daging tak payah la nak try...balik mesia makan la..ye.. rasanya jauh lebih sedap dari mc D,fries dia sedap sangat..masa kat Sokcho aku ada makan fries squid ngan shrimp..memang sedap..tapi kali kedua aku makan kat airport,dorang tak jual fries tu..tak taw la kot ada certain2 branch jeke yang jual..tapi aku beruntung jugak la dapat rasa..hihihi.. Lotteria ni bersepah2..kat airport pon ada 2,3 tempat..sempat jugak la aku repeat sebelum balik.. Harga 5800krw / set


Buchon Hanok Odeng



Ok..odeng ni dalam english bermaksud fish cake..boleh dimakan,kat sana banyak tempat orang jual..mane2 pon ko leh beli.. apa yang wat dia sedap adalah sup dia..sambil makan ko hirup sup dia,dalam sejuk lak tu..perghhhhhh...menangis sambil menaip beb cakap kau.. kalo area Myeongdong dorang jual sebatang 1500krw, jenis besar2..sebatang ko leh share 2 orang..aku yag share laki bini ni pon muak nak habiskan kalo aku makan semsorang tak taw la camana.. tapi apa yang aku nak cite kat sini,ada satu kedai ni, maaf aku tak taw nak bagi direction sebab kedai ni aku jupe secara kebetulan sebab aku tersesat nak ke Buchon Hanok Village.. tapi tak salah aku kedai dia berhadapan dengan sekolah, dia bukan gerai ye,tapi kedai tepi jalan.. ajhuma tu pon muka ala2 mak heroin dalam cite autumn in my heart..haha..depan kedai dia ada meja untuk kita makan sambil bersantai,  apa yang aku leh cakap ni la odeng paling sedap penah aku makan kat Korea..sup dia..perghhhh...wat aku rindu kat ajhuma ni la..sobss..sobsss.. Harga 700krw / piece.


Buchon Hanok Tteokbokki



Ni pon di tempat yang sama macam odeng kat atas ni jugak.. asalnya pas makan odeng aku nak beli lagi satu extra,tapi aku ternampak topoki ni panggil2 aku.. Sebelum aku beli aku tanya ajhuma tu dulu "dweji kogi iseyo" (ada campur pork tak.. lbh kurang mcm tu la bunyinya) dia terus angkat tangan cakap "no..no..no" so laju jela aku oder.. dalam topoki ni dia campur fish kek je..tapi tu la kan..maybe ajhuma ni dah berkurun bukak kedai ni,dia punya sedap..menangis lagi...... tak terlalu pedas,tapi terlalu sedap..hehehe.. Harga 1500krw / cup


Banana / Melon / Strawberry Uyu




Eleh..tipu sape tak taw ape bende nih..ni umpama benda wajib beli bila berada kat korea.. Ada 3 perisa iaitu pisang,stoberi ngan melon..ramai cakap susu pisang sedap..tapi aku tak bape gemar..yela..selera manusia lain2..aku lagi suka melon,kalo melon tak de aku pilih stoberi.. Harga 1300krw / bottle


Instant Coffee



Kat sana memang terlalu banyak instant coffee,cafe2 coffee yang tantek2..kalo korang bukan pengemar kopi,agak rugi jugak la..sebab rasa kopi kat sana amat berbeza dengan kita kat sini..seingat aku..duit aku banyak habis dekat kopi je..tiap2 ari..berkali2..tak kira mahal murah..kalo try satu2 tu kena ngan citarasa tiap2 ari beli..maklumla kawasan guesthouse tu pulak dekat ngn 7e la GS25 la..mesti singgah..dalam fridge wajib ada instant coffee..pagi2 sarap benda ni dulu.. Harga tak ingat..lebih kurang 2000krw if i not mistaken..hehehe



Ni jugak salah satu yang aku suka..brand atas bawah same je..sampai ke korea maeil upin ipin ni berniaga..tapi yang aku suka bukan yang warna ni taw..ni cappucino..rasa dia strong sangat..aku suka yang warna kuning air yakni caramel macchiato..first time aku beli ni kat GS25 dia jual 3 botol 2300krw ke 2800krw area tu la..so aku mix dengan cappucino skali..bila rasa wat aku pening2 tikus,memang aku tak beli dah..selama kat sana ada la kot dalam 4,5 kali aku beli kopi ni..sekali beli 3 botol sume caramel macchiato je..sedap.


Caffe Bene Caramel Macchiato



Gambar ihsan google..hahaha. berkali2 aku minum sebutir gambar aku tak amik..lupa..nak wat cane..caffe bene punya caramel macchiato sedap..kena ngn tekak.. Harga 5400krw / cup


A Twosome Coffee Caramel Frappe



Feberet laki aku..setiap ari dia nak..sedap katanya..memang pon..walopon time sejuk,tekak jadi cepat kering..dulu aku salu tengok orang pegi tempat sejuk,tapi makan aiskrim bagai,tak sejuk ke..bila pegi baru taw..dia punya kering tekak tu lain macam..minum ais pon tak terasa sejuk.. kat sana kalo ko biar atas meja sampai pagi whipped cream tu tak kan cair..yela tempat sejuk kan..ape punya teori la..eh tak jugak..cer ko beli stabak balik ko simpan lam fridge,whipped cream tu cair jugak pe..kan..kan.. cafe ni memang terletak di laluan guesthouse aku..so bila balik dari jalan2 wajib singgah.. Harga 5800krw / cup


Sedapkan..nyummy..balik mesia tercari2 benda alah ni..kalo sapa2 terjumpa mintak kontek aku ye..
craving...!!!
Cafe simple tapi cantik..layan je bila dok lepak dalam tu

Lepak tepi tingkap sambil2 usha awek2 korean berpesyen


Air Asia 3 in 1 coffee



Yang ni pon nak letak jugak..hahaha..mestila..tanpa jenama ni tak de sape mampu terbang secara bajet taw.. kopi AA ni sedap jugak taw..tak taw la kot time tu aku minum dengan penuh kefeelingan.. tapi bagi aku kena la ngn tekak..minum panas2 sambil pandang awan biru.. (padahal time minum tu waktu malam..menipu je keje) ok..balik nak cakap kat laki aku la yang aku craving kopi AA..mana taw dia bawak aku gi Akihabara pulak..eh..tetibe..hahaha..

Harga Rm 6.00 secawan
Next entry bermula la cerita pengembaraan kami laki bini ke Korea..stay tune... k bai