Thursday, November 5, 2015

Day 1 - Ke Korea Ke Kami : Namsan Tower & Myeongdong

Akhirnya..setelah menunggu hampir setahun dari tarikh beli tiket,maka sampai la jugak aku ke Korea..Alhamdulillah..syukur pada tuhan sebab beri aku kesempatan melihat negara orang.. Masa aku beli tiket tu,aku gase mak aiiii...tersiksa batin nak menunggu masa terbang,tu tula kan..pejam celik..kejapppp je dah setahun..taun ni pon kejappp je dah nak sampai penghujung..sedar tak sedar.. Alhamdulillah..perjalanan kami selamat,segala perancangan yang aku atur selama beberapa bulan sebelumnya pon berjaya tanpa ada apa2 masalah besar..tersesat sikit2 tu biasa la,dah nama pon tempat orang,tempat sendiri pon kenkadang sesat,tempat orang apetah lagi.. Ada jugak dalam itinerary aku tu yang aku tak sempat pegi sebab kekangan masa..Perangai laki bini,dok tepi jalan pon leh lama2,kepala kekiri ke kanan tengok orang,bistu lagu mana nak sempat.kobis tepi jalan yang dorang tanam tu pon kiteorang boleh dok belek2,pas belek2 maw nye tak terskip tempat2 lain..haha..Ok la..tak nak bebel panjang, cerita ke Korea ke kami bermula begini..............

Wednesday 21 October 2015

Flight seawal 8pagi..nak dijadikan cerita dua hari sebelum terbang jerebu teruk melanda KL..lebih teruk dari biasa sampai asap tukar kaler oren,tak salah aku sekolah tutup seminggu..Aku cuak jugak takut reschedule ke ape,mak aku dah mula wasap tanya macamana,cuak gak aku..tapi sebab tak dapat ape2 info dari AA so consider berjalan macam biasa la..lagipon kawasan sini je yang teruk..

Malam sebelumnya pas hantar boarding sume anak bulus aku, aku ada masalah payah nak tido..hahaha..eksited kot..set jam pukul 3.45pg,sebab nak catch up Erl yang first dari Cyberjaya..lebih kurang pukul 4 lbh kami sampai kat parking Putrajaya Sentral,train pertama pukul 4.50pg..aku bajet tak ramai la kan..rupanya awal pagi pon dah ramai.. Dalam kul 5.30pg sampai airport.. Sempat check in tiket balik and breakfast dalam kul 6 masuk boarding..awal wooo..dah la tempat boarding jauh giler..lepak2 dalam kul 7.40pg dah masuk dalam perut kapal..pengembaraan bermulaaaa...

Dalam perut kapal sebelum berlepas..Bad haze
30 minit penerbangan..tak nampak ape
Masuk ruang China,cantik je
Declaration form..kena isi..
Annyeonghaseyo Seoul Korea
Pukul 3.20ptg selamat sampai di Incheon Airport and then lebih kurang dekat pukul 5ptg selesai segala urusan kat airport.. aku decide untuk naik arex dengan menggunakan kupon yang aku dapat tu.. harga satu kepala 6900krw selepas diskaun 15%, sepatutnya kalo guna kupon tu akan dapat free water bottle,tapi nak dijadikan rezeki time aku redeem tu botol tu habis pulak..sebagai ganti dia bagi aku tiket free arex express dengan syarat redeem kupon tu kat Doota Mall..Alah..kacang jer..at least save dah bajet aku..

Kupon free Arex
Tempat redeem
Perjalanan dari airport ke Seoul station amik masa lebih kurang 43minit..sampai Seoul station aku topup t-money terus ke Myeongdong..dalam subway aku terjupe sorang chinese malaysia,dia perasan aku orang malaysia sebab aku bawak botol 100plus..haha...kata dia kat sana tak de orang minum air ni..malaysian je yang suka..lawak tol..kua subway blur2..dia tunjukkan aku jalan kua..patutnya aku kua exit 2 atau 3 ikot dia punya pasal aku kua exit 9..hahaha..tapi ok la..takde jauh sangat nak menapak.. sampai guesthouse dalam pukul 6,tu pon dah dekat gelap..check in..rehatkan badan..

Direction : By Arex - Incheon Airport -> Seoul Station -> Myeongdong

Dalam pukul 7.40ptg aku kua dari guesthouse ke Namsan Tower..cuaca sejuk..lebih kurang belas2 darjah celcius la..sepanjang aku dok sana cuaca sangat ok..sehari sebelum balik je hujan,and ada satu malam suhu drop sejuk sampai sakit kepala aku.. Ok sambung cerita,dari guesthouse nak ke Namsan Tower jalan kaki je..memula laki aku ada tunjuk satu jalan bertangga tu ramai2 lalu, dia cakap maybe ni shortcut naik atas,uihhhh..si bini konfiden dengan ilmu dia ada,ikot jugak jalan jauh last2 memang betul jalan yang laki aku tunjuk tu jalan shortcut ke Namsan Tower..pffftttt..malu.

Round trip cable car tiket 8500krw / person
Pavilion..orang korea suka mengawan..aku suka dok p kacau...haha
Architecture yang cantik
Tak naik pon..main2 kat bawah je
Masa ni kasut aku lawa lagi..still tak de bau2 rendang
Kaunter tiket..kat atas ni pon ade jual alat mekap okey
Halloween
Seoul dari atas..tak berapa clear aku ingat sebab kabus,tapi dorang cakap asap dari China..
Aku tak gase dari China..aku gase asap ni dari Indonesia :)
 Sebenarnya gambar kat Namsan Tower ni banyak lagi,gambar pokok kekunci cinta aku lupa lak nak save dalam laptop aku..haha..tak termampu aku nak masukkan semua..jadi aku pilih2 je lagipon banyak gambar muka laki bini,tak best la nak post..lagipon korang bukan nak tengok gambar aku kan,haha..

Lepas sonok lepak2 kat atas tu sampai basah hidung kiteorang pon turun and terus ke Myeongdong.. Jalan2 tengok ape ade..

Myeongdong waktu malam,memang happening
Kedai alat mekap bersepah2..juling aku tengok
Balai police yang kiut miut..tak takot pon berdiri depan dia..
kalo kat malaysia gigil jgk kalo dok depan balai..
Area Myeongdong ni bagi yang sukakan mekap memang gila..sale kaw2..dorang umpan kita free mask,bb cc dd cream,macam2 la untuk tarik pelanggan,tapi kena masuk kedai dia..aku pulak kalo orang hulur aku sambar je,tapi terus je jalan..hahaha..memang Korea amat pentingkan kecantikan..aku je spesis tak tertarik dengan barang2 mekap ni..cuma adala beli satu lip balm nature republic..tu pon sebab bibir aku kering kontang,kalo tak,herm..tak beli jugak.. lepas jalan2 pusing2 tekak pon haus kiteorang laki bini lepak caffe bene pekena caramel macchiato.. Selesai je..balik guesthouse..zzzZZZzzz...

bersambung di hari ke dua....