Monday, November 9, 2015

Day 3 - Ke Korea Ke Kami : Sokcho Part II

Dari pantai Sokcho nak ke rumah api tu aku berjalan ade la dalam 20-30 minit..jalan makan angin kan.. lambat la sikit..sampai je kat rumah api tu aku benti rehat menikmati permandangan..area tu bole dikatakan ramai jugak la yang datang memancing..banyak betul ikan dorang dapat.. dah puas melepak lebih kurang dalam pukul 6 kami gerak balik ke guesthouse.

Nice..kalo ada makanan halal memang aku singgah dah
Kedai2 kat sini,bersih je
boat ni unik..tarik pakai tali..kalo naik tu rajin2 la tolong uncle tu tarik sekali,

Laki aku je yang tolong tarik..aku tolong tengok..hehe..

nak seberang sungai tu pon tak de la lama..dalam 5-10 minit jer
Hari makin gelap, sebelum balik sempat singgah GS25 beli stoberi uyu minum sambil jalan..dunt wori..tak tumbuh ekor punya la kat bontot kau tu kalo minum berdiri..haha..Dalam perjalanan ke guesthouse ada satu eksiden antara kereta dengan lori kemetot means lori kecik la.. aku pon tak perasan camane leh jadi,sedar2 tengok rabak dah kereta tu..so far tak dela teruk..orang yang lalu kiri pon tak kisah sangat..selalu jadi la kot..hehe.. kereta yang lalu pi mai2 pon tak de nak slow kete dorang tengok eksiden tu..tak macam kite la..langgar bontot sikit pon jem sepanjang jalan..upssss..

Sesampai je guesthouse, sembang kejap dengan Mr.Yoo owner guesthouse, aku pon rehatkan diri, sementara tunggu malam untuk keluar makan..cuaca time tu makin sejuk.. Malam tu sebelum keluar kepala ligat pikir nak makan apa sebab aku bajet cuma nak makan meggi tapi mulut nak makan benda lain,nak cari kedai halal malam2 ni bukan senang, tetiba baru tingat blog yang aku penah baca dia mention kat area pekan sana ada lotteria.. Aku pon ajak laki aku bersiap2 keluar and kali ni kiteorang keluar berbasikal pulak.. Akibat lama tak merasa naik basikal,dia punya feeling mak ai..kalo ada background lagu cinta masa tu memang bercinta betul aku ngn laki aku atas basikal..hahaha.. syok kot..yang bestnya dorang sediakan laluan basikal,jadi tak perlu risau dengan orang kiri kanan..

Sesampai je kat lotteria,parking basikal ingat nak makan dalam tu je,laki aku ajak makan tepi laut..perghh..sejak ke Sokcho laki aku jadi makin romentik..sambil menunggu oder siap,mata aku kejap2 tengok basikal..takot benar kot kene curi..padahal tak de sape kisah pon basikal buruk tu.. mungkin kat tempat sendiri memang kita kena berhati2 setiap masa,so pegi tempat orang pon perangai tu terbawak2..ok la kan..

Ni basikal kiteorang..kami bagi nama Kim Naa Seh and Song Waa Nee..
rilek je aku sandar kat tiang oren tu..
Kat kerusi2 ni la kiteorang lepak makan
Sambil tengok orang mancing
Selesai makan,aku ke Sokcho lighthouse, macam biasa tak taw jalan pon, tapi kaki main kayuh je basikal..sebab aku rasakan area ni kawasan yang selamat,so kalo ko sesat barat camana pon mesti ada orang yang tolong.. Laki aku asyik tanya,taw ke jalan betul ke jalan ni, kayuh punya kayuh berbekal signboard yang ada sampai jugak kami kat lighthouse yang kiteorang nampak melalui teropong petangnye tu..

Dua orang rabbit berbasikal
Pavilion

Sokcho Lighthouse
kat sini ada 2 pavilion..ni yang atas bukit
Aku peminat seni..
Architecture yang cantik
ni pavilion bahagian bawah
Night of Sokcho
Sokcho Panorama
Nice view of Sokcho
Kat sini malamnya agak lumpuh sikit..means dalam pukul 9 gitu kedai dah tutup,sunyi je..tapi kalo tengok kedai2 makan memang ramai..kawasan ni terkenal dengan ketam merah..banyak kedai2 jual..king crab pon banyak,aku nak makan tapi ongkos nya tak mengizinkan.. InsyaAllah kalo diberi kesempatan lagi pasti aku makan..

Heloo..no picture pelisss..
Balik guesthouse aku ingat nak rest je dalam bilik,laki aku tak nak lagi,sonok katanya dok kat luar mungkin sebab cuaca sejuk yang best tu wat ko gase nak dok lepak pekena kopi secawan.. maka kami simpan basikal dalam bangsal terus gerak ke GS25 beli kopi panas.. time lepak tu ada 3 mamat mat saleh ni tak sure aku dari mana,bunyi cakap macam slang france kemain rabung sembang last2 aku ngan laki aku decide nak balik bilik je sebab cuaca pon semakin sejuk..

Balik bilik,layan you tube kejap.. ZzzzzZZZzzz..

bersambung di hari keempat...