Monday, November 9, 2015

Day 4 - Ke Korea Ke Kami : Mount Seorak & Dongdaemun Design Plaza

Oleh sebab arini tak banyak keje,esok cuti deepavali jadi aku amik kesempatan nak shoot sebanyak entry yang mampu.. lagi cepat habiskan entry trip ni lagi lega hati aku..kalo tak aku asik dok terkenang2 je..tambah2 menaip sambil dengar lagu rock kapak..perghh..dia punya rasa menusuk sanubari..herm...drama sangat.

Saturday 24 October 2015

Pagi tu bangun awal bukan sebab alarm bunyi,sebab aku sejuk sangat..bilik tu aku tak sure ada heater ke tak tapi dia punya sejuk sampai ke tulang.. sebelum tu laki aku dah terbangun sebab ingatkan tingkap tak tutup,padahal memang cuaca sejuk.. Aku bangun awal ingat nak catch up bas pukul 7.30pg,tapi haremm..dalm pukul 9 jugak kiteorang kua dari guesthouse.. mane tak nye,nak kemas barang la breakfast la,terhegeh2 la..jadi la pukul 9.. ikhlas aku cakap aku memang tak mandi..bukan niat aku,aku cuba nak mandi,memang ada air panas, tapi aku tak mampu nak melangkah masuk dalam bilik air lelama..hahaha.. selesai bersiap kami turun untuk breakfast..macam biasa aku makan cereal yang memang dah jadi feberet breakfast aku selama kat sana..

Selesai urusan check out aku keluar nampak laki aku kusyuk sembang ngan sorang chinese guy..rupanya dia pon dari Malaysia.. Lepas berbabai2 ngan dia,kiteorang ke GS25 beli instant rice sebab nak berkelah kat atas mount sorak, keluar dari kedai nampak sekumpulan ajhuma berbaju hiking tengah tunggu bas.. terang lagi bersuluh la,memang situ tempat naik bas ke mount sorak..haha.. pondok bas nak ke mount sorak dekat sangat dengan stesen bas..jadi aku ke stesen bas dulu untuk beli tiket balik ke Seoul..

Tiket balik ke Seoul pukul 4ptg.. Harga 17,300krw / person
Setel beli tiket kami ke pondok bas yang ramai2 ajhuma tadi.. dalam 10 minit bas sampai..terus ke mount seorak..

Hari minggu memang ramai,tak kira local atau tourist
Pintu gerbang mount seorak
Cantik kan..laki aku cakap gamba tah hape2..
Kaunter tiket
Tiket masuk 3500krw / person
Masuk je dalam kawasan mount sorak,aku tak de nak bergamba2 bagai, aku terus ke cable car beli tiket nak ke atas..sebabnya musim orang ramai macam ni, memang lambat nak dapat trip naik atas..

Tempat menunggu / beli tiket cable car
tengok..beratur panjang nak beli tiket
gasenye ni lagi tinggi dari gunung mat cincang :)
Tiket pukul 11.35,time tu baru 10.30
Harga tiket 10,000krw / person
Jadi aku ada masa sejam,so aku amik kesempatan yang ada untuk jalan2 kawasan sekitar.. memang ramai..macam2 ragam ada..paling aku suka tengok orang2 local ekspecially ajhuma n ajhussi walopon dah tua masih bergaya and kuat nak berhiking..sihat2 betul dorang ni..badan pon cantik2..

Dalam pukul 11.20pg kami bergerak ke atas bangunan cable car tu tunggu untuk ke atas.

Lebih kurang 10 minit,sampai la kami ke atas..laki aku jenis pengayat orangnya..so aku sorang2 jela dok bergembira kat atas sana.. Malas nak taip menaip panjang2..

Hakak gangster -_-

Ni time turun,permandangan dari dalam cable car
Ada hotel rupanya..malam2 mesti sejuk kan.
Kat atas sana kami laki bini berpiknik, berbekalkan sebekas besar nasik tanpa sudu ngan ayam masak merah brahims, pergh..berselera baq hang..makan lak laki aku suapkan sambil layan permandangan ciptaan tuhan, tak der perkataan nak gambarkan perasaan tu.. tengah sonok2 makan tetiba angin bertiup kuat.. geng2 makcik2 yang dari China tu pada mulanya sonok menjerit2 last2 sume terdiam..taw takot..hahahaha.. dalam pukul 1 lebih kiteorang turun,sebab laki aku pon dah pening2..

Sampai je kat bawah,kami habiskan masa melawat kawasan sekitarnya..lepak2 kejap terus bergerak balik ke Sokcho.

Anyeongg
Sampai di stesen bas Sokcho time tu masih awal..lebih kurang sejam setengah sebelum tiba bas kami.. Aku habiskan masa minum kopi,lepak tengok anjing comel2 ,online upload gambar,makan meggi kering ,dalam pukul 3.45ptg bas sampai dan bertolak balik ke Seoul..terasa berat kaki nak tinggalkan Sokcho..huwaaaaa

Lebih kurang pukul 7.30mlm aku sampai di Seoul..perut dah mula keroncong,jadi sekali lagi kami ke Dongdaemun untuk pekena ikan bakar ngn squid spicy marbeles... Habis makan,sebelum ke Dongdaemun Design Plaza (DDP) aku ajak laki aku lalu area Cheonggyecheon stream..elok kiteorang sampai je kat bawah tetiba ada bau tak sedap menusuk hidung..bau longkang.. bebel la laki aku.. "ape tempat ni? busuk sangat..jom la naik balik..camane dorang ni leh lepak kat bawah ni..tak busuk ke" tergelak aku..betul memang busuk..hahaha..so kiteorang terus naik ke DDP..

Berhadapan DDP..meriah
Area Dotta Mall
Dongdaemun Design Plaza

Cantik
LED Flower
nak cari benda ni pon aku sesat..haha
Sebab nak2 jugak tengok bunga ni,habis segala ceruk aku masuk..tak jumpa jugak..last2 aku tanya tourist information dorang cakap belah luar..rupanya belah aku masuk memula tu cuma aku yang tak jenguk ke bawah..haishhhh...malam tu ramai mungkin sebab malam minggu,ada orang bukak gerai jual macam2 jenis aksesori.. lebih kurang dalam pukul 10.30mlm aku sampai guesthouse..

Bersambung hari ke 5..cerita menarik..tunggu....