Tuesday, January 16, 2018

Tips Untuk Mereka Yang Pertama Kali Ke China.


Nak travel tak susah..Asalkan ada duit, passport tak expired, info cukup dah boleh jalan dah.. Tapi lain negara lain pengalamannya.. So kat sini aku nak bagi tips sikit bagi mereka2 yang pertama kali nak jejakkan kaki ke China mcm aku.. Aku dah pegi so bolehlah aku cerita sikit pengalaman kat sana. nanti korang pegi balik tu cerita la pengalaman korang pada orang lain yang nak pegi pulak kan..ilmu tu penting. Berkongsi pengalaman tu penting asalkan jangan sampai berbangga diri..

Aku akan cerita pengalaman aku pada orang yang betul2 bertanya dan nak tahu ja..I'm not simply story about my travel experience to others..Kalo aku main cerita je, aku takot ia disalah erti,orang ingat aku nak show off bagai..But some people dorang bertanya in terms " saja nak korek" then perli2 aku..oh sad..I really don't like when people said "seronok ko tak de anak, asik berjalan je.." for me..rezeki tuhan bagi tu equal.. you can't travel but God give u a cute baby, like me Tuhan bagi rezeki cara macam ni.. But the same way we called it "Rezeki" Selagi tuhan bagi rezeki walau dalam apa cara sekali pon jangan merungut, oh..best jadi ko, tak macam aku..blaa..blaaa.. Bila kita menghargai setiap rezeki tuhan bagi, kita akan lebih hargai setiap saat kehidupan kita. Faham.

Tengokkkk..kan aku dah bebel. -_-

 Dah..jom kita kembali pada fitrah asal..aku akan list kan beberapa tips yang aku yakin dapat membantu korang yang dalam perancangan untuk mengembara di bumi China.
  • Visa
Selain daripada tiket free seat, travel insurans, passport yang still tak tamat tempoh, visa is a main thing yang patut dititik beratkan..tak de visa, tak boleh masuk China ok.. Kalo tak tahu macamana nak wat visa boleh cari kat entry aku yang lepas2, ada aku ceritakan secara detail macamana nak wat visa.

*masa check passport dia conteng gitu je visa aku..hangin je..bayar mahal kot, contengla cantik2 sikit. Huh !

  • Duit 
Semua orang tahu China banyak produced barang2 tiruan, duit pon ada fake okeh..yang aku tahu duit 100 yuan memang banyak fake,duit kecik2 ni tak de rasanya. Nanti korang perasan bila korang bayar pakai note 100 yuan, pekerja situ akan belek2 dulu duit tu, then baru proceed..Aku tak tahu sangat macamana nak tengok, ada cakap duit fake ni keras sikit. Aku ada baca dalam satu group travel ni, sorang traveler ni kena scam dengan dreba teksi.. Masa bayar tu dia bagi 100 yuan, dreba tu cakap tak nak, nak duit 100 yuan lain itu fake katanya, dia pon bagi duit lain, sampai 7 kali..pelik gak dia, duit tu datang dari money changer kot camane leh fake..rupa2nya dreba tu dah tu tukar dengan duit pelesu. melayang 700 yuan beb..beware ok.

* tips aku mudah je. Asingkan duit siap2 mengikut keperluan..Pastu tangkap gambar make sure nombor siri tu nampak.. Kalo kena tipu pon at least kita ada proof, boleh check balik nombor siri. Nampak macam mengagah sangatkan, tapi sangat membantu..so far Alhamdulillah..aku tak de masalah berurusan dengan duit 100 yuan ni..




  • Budaya dan Sikap
Jangan terkejut kalo sampai je ko dengar benda2 yang mengelikan. Orang China amat suka meludah. Tak kira tempat..kalo berjalan tu jangan pandang bawah la kekdahnya.. Memang dah jadi habit..agak mengejutkan tapi nak tak nak kena la terima sebab budaya dorang dah macam tu. Lagi satu dorang jenis gelojoh lain macam..hahaha..suka tolak menolak tak kira la naik eskalator ke, masuk train ke, tengah2 beratur pon boleh potong queue..kalo korang usha dorang pon dorang wat derkkkk je..jenis muka tebal gittiew..

 *Kalo dengar orang buang hingus ke,meludah ke,abaikan je..wat2 macam tak dengar walopon time tu tekak dah kembang semangkuk..hahahaha..Selalunya pergi tempat orang ni kita kena tunjuk positive attitude sebab kita membawa budaya kita kat tempat orang, tapi kalo ko asik kena tolak je tak salah pon nak tolak balik..dorang jenis tak kisah,dah memang jadi budaya dorang. Tapi selalunya jarang la dorang nak tolak kita ni..nak dekat pon tak berani..hahaha..Ada certain tempat la, macam kat Terracota Army berebut2 nak tengok macamlah askar2 tu nak lari..ceit.

  • Public Toilet
Di sana ada banyakkkkk sangat public toilet.. Everywhere..pendek kat kalo nak membuang tu anytime la sebab berlambak sangat toilet nya..tapiiii...!!! cuma nak dengan tak je..hehehehe.. Most public toilet yang aku lalu..lalu eh bukan masuk, bau diaa.. MasyaAllahhh...mengucap nakk. Haprak sangat. Aku tak boleh imagine macamana kat dalam tu.. Camana dorang boleh masuk arrr.. Tengah menaip ni pon dah meloya..

* Sebelum keluar hotel, make sure buang segala apa yang patut dulu..kalo tengah jalan2 tetiba rasa nak membuang, cari la tempat2 yang yakin bersih sikit..macam toilet airport, muzium tak pon mana2 shopping mall yang jual barang2 branded jarang orang masuk, haa..bersih la toiletnya. Toilet masjid..?? herrmmmm....ikot nasib maybe...hehehehe

  • Security Checking
Everywhere... Asal nak naik subway kena check, masuk situ sini sinun ada security checking.. Proses tak lama pon.. Dia scan beg, then check badan gitu2 je..bukan tourist je taw..local people pon kena sekali..memang rules dorang macam tu.. Memula tu cuak gak aku, tapi lama2 tak rasa pape dah.

* Make sure guna proper beg..mudah untuk kita galas,bukak..

  • Public Transport
Sangat convenience..mudah je sama macam Korea dan Jepun.. Ada banyak line yang berwarna warni, kalo korang pergi Beijing, sebelum pergi install app Beijing subway, boleh guna offline.. Tiket boleh dibeli di mesin, dont worry ada english menu, sama je macam naik train kat tempat kita.. Aku tak pakai apa2 pass,just bayar cash je..harga pon tak mahal.. Kalo kat Xian cuma ada 3 line subway.

  • Internet dan Media Sosial 
Kalo korang jenis melekat dengan internet 24 jam, boleh beli simkad..ada jual kat airport.. Aku nak cerita lebih aku tak tahu sebab tak beli.. Aku cuma mengharapkan wifi hotel je..hehehe.. Umum tahu yang China banned segala media sosial seperti FB, IG, Google dan sebagainya..Dorang ada media sosial dorang sendiri..weibo tak salah aku. Jadi camana nak bukak fb..??

* Sebelum pergi pastikan korang dah install siap2 VPN apps, tak kisah la ape pon..macam aku, aku pakai VPN Turbo and Yoga VPN..install siap2 taw sebab kat sana play store & google tak boleh bukak..semua kena bukak melalui VPN..

  • Makanan halal
Kalo korang ke Xian tak perlu risau pasal makanan halal..berlambak2. Tapi kalo ke Beijing, makanan dan restoran halal tu ada tapi agak limited..Landmark cari masjid pasti ada kedai halal area situ.

  • Scammer
China memang terkenal dengan scammernya..so hati2 bila berurusan dengan sesiapa pon..jangan terlalu baik dengan orang..Kalo ada sesapa yang baik tetiba nak tumpangkan ko ke, jadi tour guide ke jangan layan..ada je yang akan sapa dan ikot je ko, style dorang kadang2 macam memaksa, korang jangan layan pulak follow je apa dia cakap, lagi syok la dia..tegas sikit..kalo dia nak suruh korang amik pakej ngan dia ke apa, cakap "NO" dengan nada tegas dan garang..so dorang tak kacau ko dah.. Jadi lah garang..macam aku..miahahaha..


Ok..aku rasa yang tu je kot tips yang boleh aku berikan pada korang. Next kalo ada penambahan aku tambah lagi ek...

Babai..