Monday, January 15, 2018

Trip Ke China : Day 7 - Hari Last Di Xian,Kat Mana Souvenir Murah..??


Hari last pengembaraan pasangan travelling banana di bumi China..Kejap nyerrr.. Entry sebelum ni aku ada nak story kan kat mana nak cari souvenir murah.. Ok aku citer balik hari sebelumnya which is hari keenam lepas kami balik dari Shaanxi Museum..Kami terus ke Muslim Street nak cari makan.. Lepas habis makan aku mula misi mencari souvenir untuk dibawak pulang.. Kang balik tak beli pape maw kena karate ngan mak aku..Mak aku jenis ko nak pegi travel jauh mane pegi la tapi fridge magnet jangan lupa..kecik mana pon dia tak kisah asalkan fridge magnet..hahahaha.. So aku mula la jalan2 cuci2 mata.. Aku cuma aim patung terracotta yang lain2 sampingan je.. Tengah jalan2 tetiba ada satu suara bagi salam..

"Assalamualaikum.." 

Kami pon menoleh sambil menjawab salam..

"Waalaikumussalam.."

Tengok ada sorang uncle berkopiah dok berdiri depan kedai..dia suruh kiteorang masuk dia cakap dia bagi special price untuk kiteorang - katanyaaa..Aku pon masuk la..rupa2nya dia imam masjid situ, dia jaga kedai adik dia kejap sebab adik dia ada hal..Alang2 tu laki aku pon tanya la sikit sebab sebelum ni pegi masjid susah benor nak amik wuduk,air takde..dia cakap dorang tayamum je..oh..patutla toilet tak de air..huhu..ok fine..aku pon mula la belek2 ape ada, tak banyak barang sangat kedai dia tapi nasib la ada cheongsam budak sebab aku memang niat nak beli kat anak sedara aku pon..Tanya2 dia cakap nak panggil adik dia,xlama tu adik dia pon sampai.. Kiteorang pon start la bargain, dia suruh aku amik fridge magnet dia jual 9 yuan pas bargain, ok total sume around 60 yuan sekali ngan baju.. Aku pon bayar then kiteorang pon blah..

Baju mek kecik..
Lepas keluar kami pon patah balik nak ke jalan Muslim Street..tengah jalan sorang aunty ni sapa aku.. Dia cakap tengok2 la barang kedai dia, dia pon muslim jugak cuma tak bertudung gitu la maksudnya.. Dia jual souvenir..aku pon masuk kedai dia..Aku tanya la fridge magnet yang sama sebijik aku beli, kalo kat kedai tadi dah bargain pon dapat 9 yuan satu, pastu aunty tu cakap dia bagi 5 yuan satu.. Pheewwww...aku dah tertipu dengan aunty bertudung tadi la nih..aku tak bargain lagi pon dia dah letak murah..Arghhh..rasa tertipu sangat..kalo aku beli kat kedai aunty ni dah banyak dah barang aku dapat..menyesal kemudian tak berguna..mungkin tadi tu rezeki dia..tak pela..

So dah semua benda aku tanya dia kasik murah aku borong la..keychain, fridge magnet, patung terracota..Habis borong kami pon balik hotel.. Jalan-jalan nak ke hotel tetiba nampak satu kedai ni jual stoking..kami pon berhenti borong stoking pulak..dia jual 4 pasang 10 yuan. So cheap..

Hari ke-7

Hari last di bumi Xian..flight kami tengah malam so ada banyak masa lagi.. Kami check out dalam pukul 12 tgh hari..simpan beg kat hotel dulu and terus ke Muslim Street.. Duit pon ada cebisan2 lagi ape kata kita habiskan sikit..Muahahaha..Hajat aku nak borong souvenir kat kedai aunty tu lagi.. Kami habiskan masa yang agak lama di Muslim Street, makan itu ini..risau kang balik Malaysia rindu-rinduan pulakss..hik.. Ok meh sini aku tunjuk muka aunty ni..korang kalo nak beli souvenir make sure cari je dia,kedai dia arah nak ke masjid, kat selekoh tak jauh dari jalan masuk.


Habis sesi memborong sakan kami keluar dan kembali semula ke hotel.. Sampai hotel kami lepak dulu kejap kebetulan teringat ada lebihkan meggi yang kami bawak tak habis so aku bagi pada receptionist situ..Suka betul dorang..Lebih kurang pukul 3 lebih kami gerak ke stesen bas untuk ke airport..

Ada yang cakap dari bandar Xian nak ke airport agak susah sebab tak da train kesana..naik teksi dalam 60-90 yuan..tapi ni aku nak ajar cara mudah yakmat nak ke airport.. Semuanya di next entry ok. bye !