Monday, January 15, 2018

Trip Ke China : Day 7 - Bas Express Ke Xian Airport..Babai CN.

Sebenarnya ada je bas express dari bandar Xian ke airport, cuma bas niada di tempat2 tertentu je..Direct terus ke airport tak payah risau nak tukar2 bas lagi dah.. Korang boleh google mane lagi pit-stop bas ni tapi aku nak cite bagi sesapa yang stay dekat2 Xian Railway Station, kat sana ada satu tempat untuk naik bas nih.. Tak jauh pon..Bersebelahan Longhai Hotel,lebih kurang 30 meter sebelum Wulukou Station exit A.

Jam menunjukkan pukul 3 lebih, so malas nak tunggu kami amik keputusan untuk ke airport.. Malam sebelum aku dah google siap2 dah mana tempat bas ni, kebetulan jalan tu memang kami selalu ulang alik tiap2 hari pun laki aku memang perasan bas nih cuma aku je jenis jalan menonong so tak perasan langsung.

Dari Xian Railway station jalan terus sampai nampak jejantas ni.

Ada signboard..kalo paham :D

Toleh ke kanan nampak cam nih

Jenguk sikit dah nampak bas
Kompius lagi..? Cari bangunan nih..masuk dalam nanti ada kaunter tiket.
Beli tiket 25 yuan / person
Bas korang boleh naik pukul berapa korang suka..free seat.. Ada banyak bas tunggu.. Memula aku naik bas pertama, tengok penuh, ada seat kosong tapi berpecah ngn laki aku..So kami turun.. Selalunya bas penuh baru dorang jalan.. Aku tunggu next bas, baru kami naik.. Perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam untuk sampai di airport..Laki aku membuta jela keje..aku nak tido tak boleh.. Menikmati permandangan jela..kadang2 nampak ada orang kencing tepi jalan la, berlari dengan anjing la, lintas jalan sesuka hati la..huh..banyak kalo nak cite..

Sampai airport
Lebih kurang pukul 5 petang kami sampai di airport.. Awal lagi lor..flight pukul 12 tengah malam.. Masak nihhh..tapi nasib baik la ada wifi free tak de la boring sangat..Airport Xian takde la besar mana, ada 2 terminal, T2 dan T3.. Sementara nak tunggu boarding, aku jalan2 dulu, tapi jalan tempat yang sama je sebab airport ni kecik. Kat sini jugak ada kedai halal, aku masuk beli roti daging sebab lapar sangat, nak tunggu makan atas flight lambat lagi.

Xianyang Airport

Kedai makanan halal

Sleepbox tapi tak sure berapa harga
Toilet airport so far bersih..Water cooler disediakan..Dah puas menunggu sampai kematu bontot tiba lah masa untuk pulang.

Ruang boarding..
Segalanya berjalan dengan lancar..Masa nak check passport aku lupa isi departure form, polis tu pon soh la aku isi, tengah aku isi form tu dia cam tertarik sangat je tengok aku pegang pen.. Maklumlah aku kan kidalisss.. So dia pon tanya, memang sume orang kat negara Malaysia ni tulis tangan kiri ke, laki aku cakap tak semua..aku lain sikit.. Then aku cakap kat dia, aku ni special sikit..senyum je dia. Kan elok senyum gitu..kalo sume nak muka monyok je boring laaa..

Masa check passport laki aku dah lepas dah, orang yang check passport aku tengok muka aku berkali2, macam tak puas hati dah la dengan tak senyum, risau dah aku kang tak balik pulak..hahaha.. Aku tengok dia dok tenung je passport aku, pastu dia tengok muka aku balik, time tu aku senyum sebolehnya asalkan aku lepas, berkerut2 muka dia tahan senyum..papppppp..dia chop passport aku. Haii..kalo aku taw camtu kekdah nak lepas dari,patut aku wat dari awai lagi..

Lepas chop passport nak kena wat pemeriksaan beg pulak, dalam banyak2 tempat aku travel, aku rasa China paling ketat sekali securitynya.. Kena berdiri atas kerusi,depakan tangan..kalo aku pegawai perempuan yang wat spot check..habis-habisan dia raba aku..pasrah je. Elok aku lepas aku tengok pegawai yang periksa beg dok angkat beg laki aku, Ah..sudah..pehal pulak laaa nihhh... Laki aku pegi kat dia,dia tanya ada bawak lighter ke..Adoiyaiii..laki aku ni..mana2 airport mesti dia sangkut sebab lighter..kat Japan dia bawak 4 lighter, nasib yang ni bawak satu je..tu pon kena rampas.. Pelik..lighter sama yang dia bawak masuk, tapi nak bawak keluar tak boleh..hahahahah..

Selesai segala urusan kami terus ke tempat boarding..lebih kurang pukul 12 kami dah ada dalam perut kapal dah. Dalam pukul 6 pagi selamat sampai di KLIA.. Alhamdulillah.

Maka berakhirlah pengembaraan kami dan penutup untuk tahun 2017. Semoga 2018 memberi banyak rezeki pada kami untuk terus mengembara di bumi Tuhan. Fuhhh..lega..habis jugak akhirnya cerita aku nih.. Semoga segala pengalaman dan info aku ini dapat memberi manfaat kepada korang semua.