Wednesday, February 7, 2018

Apa Dapat Kalau Jadi Keyboard Warrior..??


I'm really sick with this kind of people..Disgusting..bukan annoying lagi dah.. Jenis yang berani kat belakang, depan kecut segala benda..Omg..shame on you..tambah2 yang jenis gagah wat fake account just untuk jadi keyboard warrior.. Ya tuhan..korang tak de job nak wat ke? Kalo tak de keje sangat ape salahnya dok diam2 berzikir ke,baca Quran ke, dapat jugak pahala..Aku kesian dengan orang yang spesis macam ni.. Selalunya orang yang keje cari salah orang lain ni, life dia mesti tak best.. Tu jela cara nak enjoy dorang punya life.. Pity u gais wahai keyboard warrior.. Bangun lah.. see your life, cari apa ko nak dalam hidup, do something yang positif to make you happy..sampai bila nak hidup macam tu? Memang dah banyak sangat kejar pahala ke sebelum ni sampai tak kisah buat dosa?

Eh..asal tetiba aku cakap pasal keyboard warrior lak nih..??

Ok..biar aku cerita satu persatu.. Selalunya aku kalo balik travel aku selalu post my itinerary kat FB, sharing is caring kan.. then aku akan post kat satu group travel ni.. Setiap orang yang travel they have their own itinerary..apetah lagi experience.. Ko pegi tempat sama dengan orang tu tapi of koz la pengalaman ko rasa berbeza dengan dia..betul tak..? Don't expect orang yang pergi travel sama tempat dengan ko akan lalui pengalaman yang sama macam ko.. Before this aku post memang tak de problem sampai lah aku post trip aku ke China.. So far so good, travellers lain boleh je hadam info yang aku bagi sampai lah ada sorang mamat nih..

Dalam itinerary aku,aku menceritakan pengalaman aku di Masjid Xian..masa kiteorang pegi, time nak amik wuduk pakcik tu cakap amik kat toilet, so kiteorang masuk tengok2 air pulak tak de..Dia tunjuk toilet ek,bukan tempat wuduk.. So alang2 laki aku cakap solat je kat hotel.. Esoknya aku jumpa imam masjid, laki aku tanya la dia semalam nak amik wuduk air takde, Imam cakap "Ya..ya.."dorang tayamum je, kencing berak istinjak.. Ok fine..aku ceritakan based on apa yang imam tu cakap. Then aku pon tulis kat itinerary aku..

-Prefer solat di hotel,boleh je nak solat di masjid,tapi bawak air botol,macam kat Xian nak amik wuduk air takde, imam cakap dorang bertayamum,buang air pulak beristinjak.

Dah nama pon itinerary aku, of koz la aku cerita pengalaman aku time tu..Aku suruh spare air botol let say kalo time korang pegi jadi macam aku, air takde at least air botol tu dapat la membantu amik wuduk, tak payah bertayamum lagi dah..And maybe my mistake also sebab aku tak buat (time aku pegi takde air) so ada lah orang dah tersalah paham..Ok aku tunjuk gambar dulu eh..





Ok..first aku hangin sebab dia masuk dengan bahasa yang kurang adab.. Banyak kali taw dia komen delete, semua aku sempat baca..memang takde sivik betul cara penulisan.. Ok fine.. but the best thing dia tetap argue dengan aku pasal tempat wuduk..dia cakap aku bagi info salah kat masjid Xian ade je tempat wuduk.. Ohemgeee.. Aku masih waras lagi la, mane ada masjid tak de tempat wuduk.. Ko bengong ke aku yang bengong sebenarnya nih..? Dalam statement aku,aku cerita pasal air tak de..it's common sense what, kat Malaysia ni yang 24 jam perlukan air pon kadang2 ada masjid tak de air ini telahlah tempat orang.. Mungkin aku tak bernasib baik, time aku pegi air tak de.. Tapi cara dia sembang bongkak giler..tu baru pegi 3 weeks, kalo dok sana 3 tahun aku tak taw la melangit macamana dia sembang.. Then bila aku mintak proof yang aku cakap masjid tak de tempat wuduk, dia tak leh bagi pulak..he keep manipulate my statement..spesis keyboard warrior ni memang betul hebat pasal ni.. So aku malas nak argue tetiba rasa nak tengok profile fb dia..Lorrrr..fake account rupanyaaaa.. No wonder la..terasa bodoh pulak layan orang macam nih..

Aku sangat tak suka orang yang blame orang lain without fakta.. Sebab makin dia tunjuk pandai, makin banyak kebodohan dia terserlah.. Jangan jadi tin kosong la.. Am I do a wrong thing..?? Kalo ada pelis tegur secara berhemah, I can take it peacefully..Dia cakap aku post kat group then bila kena blame nak marah,padahal dia komen kat wall aku, bukan kat dalam group..Dia yang bebal ada hati nak tunjuk hebat lagi..awak masuk rumah orang of koz kena bagi salam dulu kan.. Kalau rasa apa yang aku tulis tu tak kena dengan citarasa ko, ok fine..ko tulis itinerary ko..ko pegi 3 weeks kan, of koz so much of info yang ko ada.. then create your own story spread it..sama2 dapat ilmu..itu yang sebetulnya bukan tunjuk hebat kat komen je..

And one more thing, my husband always remind me..jauh mana kau pergi, berapa negara pon ko jejak, jangan bongkak bila bercakap..kena ingat rezeki dan pengalaman kau dapat semua dari Allah.. Bersyukur and down to earth..Jangan riak.

K bai.