Friday, August 5, 2016

Day 2 - Percutian Hipster Ipoh Mali Part I

Bagi yang terlepas story hari pertama aku di Ipoh, korang boleh ketik sini dan situ..Sebelum tido aku plan untuk ke Memory Lane pada keesokkan paginya.. Apa yang ada di Memory Lane? Setiap hari Ahad akan ada Pasar Karat di sepanjang jalan area Memory Lane ni.. so aku ingat nak pegi terjah tengok barang rare apa yang dijual kat sana.. Tapi macam biasa..plan tu hanya tinggal mimpi yang lena diulit mimpi..hahaha..

Untuk hari kedua sesudah check out dari hotel, kami berjalan kaki ke Jalan Yang Kalsom.. apa yang ada kat situ? ha..meh hakak nk story.. orang cakap bila dah sampai Ipoh tak pekena nasi vanggey memang tak lengkap percutian korang kat sana.. Jadi nak tak nak aku kena gak makan nasi vanggey ni supaya bila balik nanti aku tak menyesal.. Dari jauh dah nampak orang beratur panjang..memang panjang la, tak pernah aku tengok tempat lain ada orang beratur sepanjang tu.. Ha..ni aku nak citer part yang tak leh blah sekali.. Aku dah nampak reramai beratur, aku pon apa lagi join sekaki la.. hampir sejam beratur bila nak sampai turn aku, baru aku taw sape yang nak makan kat kedai tak payah susah2 beratur, masuk cari tempat je..yang beratur reramai tu untuk sesape yang nak tapaw bawak balik.. Naishhh.. terasa seperti manusia bodoh yang sedang membuang masa disitu..huhu..tak pela..jadikan tu pengalaman.. (ayat sedapkan hati)

Ni je yang aku sempat snap :)


Aku nak tunjuk papan kuning yang kat belakang tu..jangan salah sangka ok..hehehe
Habis makan kami ke hotel semula nak amik kereta then terus ke Plan B untuk makan ais kepal..Ok, harini di Plan B meriah sekali..maklumlah hari Ahad.. sampai je, aku teros cari Museum Yasmin Ahmad..sebab apa aku nak pegi situ? Sebabnya laki aku memang minat benor dengan Allahyarham Yasmin Ahmad.. sampaikan dia mesej Iflix mintak banyakkan lagi cerita2 karya Yasmin Ahmad.. dasyat laki aku..hahahaha.. Mulanya berpusing-pusing jugak aku cari galeri ni, at last aku tanya sorang amoi, dia bagi aku direction.. Yasmin Museum terletak belakang Sekeping Kok Heng.. paham? Harga masuk cuma RM3/person.

Sebelum ni hanya bukak time weekend..Tapi sekarang sampai Sept dorang bukak setiap hari

Si penjaga tiket

Semuanya tentang beliau

Oh no..!! never forgot about this..hahahaha

Pintu masuk

Tiket RM3/person

Ruang santai

Memaparkan semua hasil karya beliau

Dorang ni tengah layan cite "Sepet"

Artikel mengenai kehilangan beliau

She said.. traditional kostume akan watkan kita nampak cantik, tak kira berapa umur kita, macamana bentuk badan kita.. that's true..nanti nak beli la satu..hehehe (maaf..sengaja tak rotate gamba ni..teleng la korangggg..)
Yasmin Ahmad Museum ni tak de la besar mana.. tapi percayalah korang akan stay lama kat sana.. Di galeri ni kita akan tonton semua hasil2 karya beliau and then ada jugak iklan2 raya yang aku penah tengok tapi tak tahu menahu pon dia punya karya.. Uolls should go..really recommended.. 

Hampir sejam kami di museum ni, kiteorang pegi balik ke Plan B..hajatnya nak minum kopi kat Plan B punya kafe..so kiteorang pon masuk.. tengok menu bagai, bila terpandang area bar kat situ, penuh dengan botol wine..dalam menu pon ada jual arak bagai..yang peliknya aku tengok selamber je gadis2 bertudung makan kat situ aku pon join la dengan penuh keyakinan..tapi bila tengok keadaan yang macam tu,hati dah mula was2.. end up kiteorang blah pegi makan ais kepal..hahaha..

RM4 seketoi

Satu-satunya kedai yang jual ais kepal kat sini

Makan secara berjemaah

Souvenir pon banyak..cantik2

Dua RM30..tak gamak nak beli

Scary pulak aku tengok toilet kat sini

Just nice

Sape pulak tertinggal penyapu kat situ
Area Plan B ni memang cantik kalo bergambar.. setiap sudut nampak lawa.. Hipster sangat la nampak.. Selesai bergambar riak di sini kami terjah ke tempat lain pulak..nak taw kemana.. Kita sambung nanti ok.. tata..~~~