Wednesday, August 3, 2016

Day 1 - Percutian Hipster Ipoh Mali Part I



Ipoh menjadi top 6 bandar terbaik di Asia pilihan Lonely Planet..jadi pada cuti minggu yang lepas, kebetulan pulak laki aku cuti jadi itulah masa terbaik untuk kami menjelajah bandar Ipoh yang terkenal dengan jolokan bandar hipster.. Aku sibuk nak travel tengok negara orang, hakikatnya dah masuk 3 series jejak Ipoh pon idak lagi..mih..mih..mih..

Hari Sabtu lebih kurang pukul 12 tengahari kami bertolak menuju ke Ipoh.. Biasa la, malam sebelumnya dah berjanji sama sendiri nak gerak pepagi, tapi tengahari jugak peginye.. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam 30 minit.. sebelum tu aku ada terbaca satu blog ni dia cakap dari KL nak ke Ipoh cuma sejam setengah..Aku tak taw la dia drive macamana..hahaha.. Betul tak puas hati laki aku, bila aku cakap nak ke Ipoh cuma sejam lebih.. hahaha.. siap mintak nama blog lagi,dia nk g komen kat situ..mempertikai nape dia drive 2jam lebih.. Ahahaha..sengal gak mr.bean tu..


Lebih kurang pukul dekat pukul 4 kami sampai .. Lambat sikit sebab banyak kali berhenti.. Laki aku nak berak la, jenis bontot tak bayar insurans..ceit.. pastu benti isi angin tayar la, kena tadah telinga dengar laki aku bebel sebab aku tak pandai isi angin, cuma taw naik je.. (aku rasa 2,3 menjak ni laki aku dah makin kuat membebel..potpet..potpet mulut dia -_- ) Hellowwww.. aku ni kalo boleh tak nak terlalu independent sangat, kang laki aku tak de function pulak kalo sume benda aku wat sendiri..tu point sebenarnye.. Tetiba tingat ayat sorang hakak ni membebel dalam lif " Orang pompuan ni, kalo dah terlalu independent, tak berlaki pon tak kisah..semua dia leh wat sendiri.." ye betul kak.. saya setuju.. *ok start melalut

Dah..moh kita balik pada cerita asal..jauh sangat pulak melalut tu.. Urusan check in hotel pon kejap  dan mudah.. Masuk bilik kami rehatkan diri sebelum memulakan penjelajahan sekitar pekan Ipoh.. Lebih kurang 4.30 petang, kami pon keluar untuk ke Old Town.. sepanjang perjalanan apa yang boleh aku cakap pekan Ipoh ni tak ubah seperti pekan koboi..hehe..banyak lagi bangunan2 lama, majoriti penduduk kat pekan ni adalah cina.. So bagi chinese yang nk wat trip jalan2 cari makan, korang patut terjah sebab aku tengok Chinese foods kat sini memang havoc.. bagi aku yang baru first time ke sini terasa agak payah jugak la nak cari kedai muslim.. Bukan aku je, masa kiteorang tengah berjalan2 ada sorang brader ni datang tanya kiteorang,kat mana kedai makan sebab dia cari tak jumpa2.. see..wa tarak tipu.. Sebenarnya ada..cuma tak perasan..mungkin.

Ok..malas sembang banyak (padahal dah banyak) marilah kita menikmati permandangan sekitar Pekan Ipoh nih..

Pekan Ipoh

Kuat lagi ankel ni..

Banyak kedai tak bukak

Dah macam citer Kungfu Hustle..hahaha

Macam taw2 hakak suka no 8..hikk

Classy cafe / bar

So mendamaikan..no jammed..no tol..hikhok

Shanghai building
Jalan punya jalan aku terjumpa pulak Container Hotel.. Untuk backpackers yang prefer untuk tido dalam dorm, ini la hotel yang sesuai..

Lokasi bersebelahan Burps and Giggles cafe dan Plan B


Burps and Giggles cafe
Sampai je depan cafe ni perot dah lapar.. so kiteorang pon masuk tengok apa ade.. sory uolls..hakak tak snap picture dalam ni..uolls goggleling jer..berlambak.. cafe ni menyediakan makanan ala western, ada desert dan kopi.. tapi perot aku pulak mintak makanan melayu.. maka kami keluar cari kedai lain pulak.. Ok.. belakang cafe ni ada Plan B dan Sekeping Kok Heng.. dua2 ni satu tempat yang sama.. so aku singgah je Plan B tinjau2 kot ada cafe2 makanan melayu..tapi ternyata non hado.. Perot melayu sungguh kau..haha.. Aku pon decided nak cari kedai makan dulu sebelum bergambar riak di area Sekeping Kok Heng ni.. dengan berpandukan Here maps, jumpa lah kami Old Town White coffee yang terletak tak jauh dari situ.. Thanks to my hubs.. sepanjang ada kat sana dia yang jadi penunjuk arah..aku pulak yang sesat barat.. salu aku yang pandai sangat.. So,next trip aku tak perlu pikul tanggungjawab sebagai penunjuk arah lagi dah..sebab laki aku lagi berbakat..hahahaha..

Old Town White Coffee lokasi bertentang dengan Perak Tourism Office

Famous benor ankel ni kat Ipoh
 Selesai penuhkan isi perot, kami pon gerak ke next pit stop.. kemana..?? Kita sambung next entry k..