Wednesday, December 27, 2017

Trip Ke China : Day 3 - Beijing Stadium & Train To Xian


Harini merupakan hari terakhir aku di Beijing sebelum bergerak ke Xian. Train ke Xian pada pukul 6.50 petang, jadi aku banyak masa lagi. Mengikut itinerary asal pada pagi tu aku akan ke Summer Palace, pastu ke stadium. Tapi akibat kemalasan yang melampau, laki aku pon tak larat dan terasa macam agak rush disitu maka kami cancel ke Summer Palace. Pagi tu bangun dengan cuaca yang lebih sejuk dari biasa, aku bangun prepare apa yang patut takut kang ada pulak yang tertinggal barang. Kami check out dari hotel ngam2 pukul 12 tghari, dan terus ke Beijing West Railway Station. Hajat kesana dulu sebab nak simpan beg, takkan lah nak bawak merata, tak mampu aku nak pikul. Sampai di stesen kami terus ke level 2, bukan cari tempat simpan beg tapi cari kat mana imigresen untuk masuk pintu utama ruang menunggu train.Bimbang kalo2 kami terlambat nanti takde la terpinga2 mencari. Kat China, nak naik train sistemnya sama macam naik flight. Jadi berpandukan signboard yang ada kami jumpa jugak pintu utama. Tanya abang polis kat situ dia cakap "toi..toi" maka betul la tu. Mudah je nak cari, keluar dari level 2 nanti ada tangga naik je ke atas.

Dah puas hati, kami turun semula untuk simpan beg. Satu beg dia cas 10 yuan. Setel je kami meneruskan perjalanan ke Beijing Stadium. Kalo ikotkan dari Beijing railway ke stadium tak de la jauh mana, 2 kali tukar line je tapi entah aku yang silap tengok line menjadikan perjalanan ke stadium tu sangatlah jauh dan meletihkan. Aku rasa dekat 5 kali tukar line. Giler..!!! Laki aku dah moody sangat dah. Letih berjalan yang tak habis2.. Aku tawakal je dok pikir dalam hati kang nak balik camane la nak tukar line berkali2, lagi mengamuk la laki aku jap g. Turun naik turun naik akhirnya sampai di Olympic station.

Security checking





Sebenarnya aku bukan nak tengok stadium ni sangat. Aku nak tengok ni haaaa..

IBM Beijing.
Asal lagi cantik eh..asal lagi besar eh..
Yaa..aku nak tengok bangunan ni haa.. Dalam banyak2 IBM ini lah bangunan yang paling unik yang pernah IBM ada..yang lain biasa2 je termasuk tempat yang aku keje sekarang..muahahaha.. Tak lama pon aku kat sana, nak pegi tu yang lama, sebelum bergerak balik aku study lagi sikit route kot2 ada yang mudah..tengah2 belek subway route line baru aku perasan senang je rupanya nak ke stadium ni.. Dah puas hati dengan kesalahan sendiri, kami pon bergerak semula ke stesen train. Sampai kat stesen train laki aku tanya " eh..asal balik dekat pulak,tadi time pegi bapak jauhnya" dengan rasa bangga aku jawab " tadi salah tengok line..rupanya dekat je" Dah wat salah tapi bangga.. bravo..bravo..!!

Beijing West Railway Station

Sampai je terus amik beg, masih ada masa lagi jadi kami lepak dulu sambil makan. Nasibla aku banyak bawak coklat, kenyang la jugak perut nih. Ok, nasihat aku kalo korang simpan beg kat mana2 pon luggage store pastu beg korang tak de lock make sure bila dah amik check habis2 dulu beg korang tu. Check setiap inci ruang beg yang ada. Bukan apa, mana2 tempat pon kita travel kita kena berhati2..jangan cepat percaya pada orang. Kita tak tahu ada pape ke dlm beg orang letak, tetiba scan hahhh..kita as a tourist ni kalo jadi pape kat negara orang, dorang tak kan percaya cakap kita. Better be careful. Tak mintak benda tu jadi, tapi berhati2 lah setiap masa.

Setel spot check beg sendiri kami pon bergerak naik ke atas. Proses imigresen pon smooth je. Maka masuk la kami ke stesen keretapi yang super duper busy.

Jangan risau, still ada multi language
Still ada banyak masa lagi jadi kami singgah Starbucks, hajat nak lepak kat situ tapi penuh jadi kami lepak ja di kaki lima sambil main game. Tengok jam lagi sejam lebih sebelum train sampai. Aku pon ajak laki aku beratur amik port depan sikit bukan apa dorang kan jenis suka berebut jadi apa2 pon lebih baik kami masuk dulu.



Ada jugak rakyat dorang yang friendly. Eventho dorang taw masing2 akan jadi ayam dan itik dorang tetap nak jugak sembang ngn kami..Aku ni angguk2 jela tanda setuju. Tapi sepanjang aku kat sana, aku tengok dorang suka sangat tegur laki aku, pastu terus chong-cheng chong-cheng..maybe dorang ingat laki aku tu apek gak kot. Yela dia pon mata sepet gak..Kalo dia dok ramai2 ngan apek kat situ memang dah tak de beza..nampak macam rakyat marhaen china jugak..bhahahaha..Patutla beria2 dorang sembang ngn dia.. Lebih kurang pukul 6.30 petang gate dibuka..Macam biasa, barisan tak tahu kemana, yang dari belakang tetiba dah dok depan pon ada, jadi laki aku ni kan join group rakyat marhaen situ dia taw la macamana cara nak potong barisan. Lagi terer beb..kejap je aku dah lepas gate..hahahaha..

Kami pon mencari la nombor coach yang tertera pada tiket kami tu. Kalo kita kat sini la kan, naik ets bila train sampai naik je terus nanti baru cari no seat, macam kat sana tak boleh cenggitu. Kalo ko coach 7, ko kena naik coach 7, jangan nak masuk coach 8 ke ape.Setiap coach ada pengawal yang jaga. Style Jepun jugak la nih. Coach kami nombor 7, staff tu cakap tak boleh masuk kat sini masuk kat belakang,kami pon berlari ke coach 8, bagi je tiket pengawal cakap tak boleh kena pergi coach 7 balik..aiyooo..berlari balik rupanya dia suruh masuk pintu bahagian depan coach.




Kami pilih soft sleeper seat yang berharga 415.50 yuan per person. Satu bilik ada 4 katil. Lucky kami dua dapat katil bawah. Sangat selesa, katil ada heater, bantal comfort nyenyak jugak la tido. Toilet pon persih, ada paip air tapi jangan lupa bawak botol. Air panas disediakan free ok tak kena bayar seringgit pon. -_- Cuma kalo nak beli air mineral atas train tu harga mahal la, standard la kat mana2 pon sama. Selesai menjamu perot mata pon kuyu.. Perjalanan dari Beijing ke Xian mengambil masa lebih kurang 14 jam dan di jangkan tiba di Xian pada pukul 8 pagi..Jadi tak ada apa nak dibuat selain tidooooo...

Aku tersedar hari dah pon cerah. So bangun bersihkan diri, kemas apa yang patut pastu nganga tepi tingkap tunggu sampai. Lebih kurang pukul 8 pagi kami sampai di Xian.




Bersambung....