Thursday, December 14, 2017

Trip Ke China : Day 1 - Hello China..!

Setelah menghimpun segala kekuatan,aku tekad untuk terus mengarang dan menghabiskan cerita pasal trip aku ke China. Kami ke sana pada bulan November selama lebih kurang 9 hari.. Trip ini bermula di Beijing dan berakhir di Xian. Pada 4 Nov lebih kurang pukul 5 ptg kami bertolak dari rumah. Sekarang semua serba mudah, aku naik uber je dari rumah terus ke Putrajaya Sentral, amik KLIA transit ke airport. Flight kami pukul 10.25 malam, kami bertolak awal ke airport sebab tak nak rushing macam trip Japan sebelum ni. Lebih kurang pukul 8 malam kami masuk boarding. Masa pemeriksaaan tiket, staff tu cakap kat aku, patutnya aku ke kaunter dulu untuk buat pemeriksaan visa, lohhhh..mana nak taw, aku dah print boarding tiket terus jela wat macam biasa, biasalah first time pergi negara yang bervisa,mana nak taw sangat kekdahnya. So aku tanya la, sekarang macamana.. cuak gak aku kot dia soh aku patah balik g kaunter ke ape, then dia cakap takpe next time pergi kaunter dulu ye.. Fuhh..lega..hehehehe..

Penerbangan ke Beijing mengambil masa lebih kurang 6 jam, sepanjang atas flight aku habiskan masa dengan tido-tido ayam je..nak tido nyenyak macamana kalo asik turbulence..huhuhuhu.. Lebih kurang pukul 5 pagi kami selamat sampai di Beijing Capital International Airport. Jejak je kaki dalam airport macam biasa lah, cari toilet dulu. So far bersih dan selamat digunakan..hahahaha.. Oh ya, untuk arrival card kita kena isi di airport,kat bahagian imigresen..kalo macam sebelum ni atas flight stewardess bagi siap2 kan, ini tak..Proses imigresen pon tak susah,sebelum ni aku ada baca yang imigresen China terlalu ketat, tapi alhamdulillah laa, semuanya smooth ja cuma part nak menunggu tu yang lama. Kaunter foreigner dorang bukak sikit je, foreigner yang masuk ni banyak. Dah tu jenis check satu2 benda tu detail kemain proses jadi lambat. Yang bahagian local kaunter berdesup je laju end up dorang panggil suruh beratur kat local kaunter nak percepatkan proses. Lebih kurang pukul 6 baru setel. Keluar je laki aku tak tahan nak hisap rokok..biasalaahh..time2 sejuk mulut pon gatal la..hahaha.. Aku singgah Starbucks beli kopi then kiteorang lepak kat luar dulu sementara tunggu Express train start pukul 6.25..

25 yuan / person
 Mudah je nak cari airport express stesen ni..korang follow je signboard. Nak masuk stesen macam biasa kena scan beg dan badan. Bayangkan keluar lepak kat luar airport pon kena scan, nak masuk pon kena scan..jangan pelik ye..kat sana setiap stesen subway, tourist spot, stesen keretapi, airport ada security checking. Tiap kali naik turun subway kena scan beg, badan semua. So bertabahlah..make sure bawak proper beg senang ko nak bukak galas, bukak galas, bukak lagi, eh galas balik..phewww..
Dari airport aku turun di Dongzhimen station last stesen pon situ je..keh3.. Pastu tukar naik subway untuk ke hotel.

Direction :
Beijing Airport Exp - Dongzhimen St (tukar line 2) - Yonghegong St (tukar line 5) - Dongsi St

Stesen subway

Subway di China sangat convenient, style sama je macam Korea dan Japan. Cara mudah make sure line korang nak naik tu kaler apa,pastu follow je kaler..jangan risau, subway dorang mesra tourist semua benda pon in english tak de pakai 100% mandarin pon. Cuma rakyat dorang je yang tak pandai speaking. Ok suka aku nak bagitaw sikit, perangai dorang ni agak gelojoh dan jenis tak bertimbang rasa sangat. Misalnya nak masuk subway dorang bukan jenis beratur, sebelum train sampai kemain elok je beratur, tapi bila pintu terbukak je ko tengok,hilang line yang cantik tadi tu..hahaha..dalam subway payah sangat aku nak dapat duduk sebab asal ada orang bangun je berebut2 dorang nak duduk..Dorang jenis tak alert, macam kita kalo naik train high priority kita kena bagi pada warga tua, wanita pregnant, tak pun yang bawak anak, tapi dorang don't give a damn. Ko bawak moyang sekali pon aku takkan bagi tempat duduk aku. Gitu la perangainya. Satu lagi dorang suka berebut, tak tahu la apa yang direbutkan. Contohnya bila naik eskalator, situasi tolak menolak tu perkara biasa. Laki aku ni jenis bukan boleh orang cuit dia sikit, dia balas balik..so berkat dia yang selalu ada dibelakang aku maka tak de sape berani nak tolak aku..hahaha..Tapi bukan semua tempat macam tu,but some of places,ada jugak yg macam takot sangat nak dekat dengan kami so bila naik eskalator tu rasa macam germs pon ada bila orang tak berani dekat..hahahaha..

Sampai hotel tak boleh check in lagi. Aku rasa dia salah amik info pasal booking aku sebab pagi tu sampai dia cakap tak boleh masuk lagi, bilik tak ready, aku dah lalok sangat dah rasa time tu..ok fine.. Aku keluar, then time check in pukul 12 dia mintak passport bagai dia cakap twin room tak ready lagi.So aku argue dengan dia, aku booked double room..well entry hotel review yang lepas aku ada cakap yang receptionist kat hotel ni jenis tak friendly dan agak rude. So dia argue dengan aku balik, tahu la kan piow chinese bila speaking ko nak paham ngan tak tu sama banyak sebab bunyik macam tungau..sorry to say la kan, dia beria2 nak betulkan statement dia yang aku book twin room. Masalahnya salah orang la yang dia nak cari pasal, aku argue balik nasib aku dah screenshot everything dalam phone aku, end up dia mengalah..terus dia bagi bilik..maksudnya double room ada je tapi sebab dia salah amik info terus dia tak bagi aku check in awal..spoil mood betul.

Ok..berbalik cerita awal tadi,hahaha.. lepas letak beg kat hotel kami terus ke Beijing West Railway Station sebab aku nak beli tiket train ke Xian. Most traveler suggest beli tiket train secara online untuk elak tak dapat tiket kalo beli direct kat kaunter. Tapi aku kan sejenis manusia cheapskate so aku take risk beli direct kat kaunter. Aku keep monitor secara online berapa banyak lagi tiket yang available and make plan B if anything happend at least kalo tiket habis on that day aku tak gelabah. Train nak ke Xian banyak je bergantung pada keadaan, kalo time weekend of koz la cepat habis, make sure beli 2,3 hari sebelum gerak.

Direction:
Dongsi St (line 6) - Baishiqiao South St (tukar line 9) - Beijing West Railway St

Sampai stesen punyalah ramai manusia..ohooiiihoiii.. Aku pon blur balik kat mana nak beli tiket. Tanya kaunter information dia cakap level 2..ok..naik level dua konfius lagi..last2 aku tanya sorang polis ni dia cakap beli kat dalam. Ok fine..sebelum masuk nak beli tiket ada security check lagi..pheww..masuk je konfius lagi kaunter mana nak beli coz banyak sangat tapi ada satu kaunter nombor 16 dia tulis "english" kebetulan kat situ ada kaunter info aku terus tanya,betul lah kena beli kat kaunter 16. Aku ingat kan yang jaga kaunter "english" ni memang tip top la speakingnya.. Haukkkk..tak reti pon..dah jadi ayam itik jugakk bersembangnya.tapi luckily dia paham apa yang kita nak. Setel beli tiket tengok jam baru pukul 10 pagi. Siyesly time tu kami laki bini macam lalok sangat nak balik hotel tak boleh check in lagi. So kami decided pergi Tiananmen Square dan Forbidden City dulu.