Tuesday, December 26, 2017

Trip Ke China : Day 2 - Niujie Mosque & Wangfujing Street

Ihsan google
Sampai je di Dongzhimen station kami terus gerak ke Niujie Mosque. Maap yer..gambar tak de.. Paham2 jela kamera time sejuk, dia pon malas2 je nak snap gambar. Ada gambar dalam hp aku, lupa plk nak transfer. So aku cari la gambar ihsan dari google. Sampai di Niujie Mosque pon hari dah gelap. Mudah je nak ke masjid, keluar dari stesen Guang'anmennei (Exit 2) jalan je terus sampai jumpa simpang 4.. lintas ke kanan terus lagi..dari seberang jalan dah boleh nampak pintu gerbang ke masjid.Tapi tak sampai masjid lagi taw..kena masuk ikot je jalan tu nanti jumpa masjid kat belakang. Dekat area situ ada banyak kedai halal termasuk supermarket ni.. Aku singgah beli jajan buat alas perut. Kat dalam tu jugak ada jual buah plum bersalut gula, jangan lupa beli. Sangat sedap..aku ada makan benda sama dekat Xian tapi tak sedap. Tengah seronok dok lepak tepi jalan sambil makan buah datang satu family ni dari Malaysia jugak, dorang tanya aku kat mana food court halal seperti yang digembar gemburkan oleh travelers sebelum ni. Dorang tak tahu yang aku pon tengah cari tempat yang sama, dah give up tu yang makan buah kat tepi jalan..hahahaha..


Bukan tak de kedai halal situ tapi ramai sangat, beratur sampai ke luar,aku pon malas nak join sekaki.Nak masuk restoran yg aku pegi sebelum ni terasa malu pulak,kang order air kosong dorang tak faham lagi..Sambil2 tu dorang pon tanya direction ke masjid. Habis sembang kami teruskan lagi misi mencari food court yang dimaksudkan pak cik tadi..Sampai ke ceruk2 kami masuk tak juga jumpa, akhirnya aku terjumpa satu kedai halal jual ayam goreng. Lokasi dia mudah, cari je pasar basah Niujie. Kiranya dari masjid jalan je depan deretan kedai sampai hujung pastu belok kiri..jalan je terus nanti jumpa bangunan yang pintu gerbangnya ala2 kubah masjid. Time sampai tu ayam tengah panas2 lagi baru goreng. So aku beli la..jadi kami skip untuk makan malam di restoran dan decided makan ayam goreng ngn nasi goreng brahim je kat hotel nanti.

Direction :
Dongzhimen st (line 2) - Chongwenmen st (tukar line 5) - Ciqikou st (tukar line 7) - Guang'anmennei st (exit 2)


Dari Niujie street kami ke Wangfujing street. Hajat paling utama aku nak pegi situ sebab nak tengok sendiri makan eksotik yang dorang jual tu. Sebelum ni dah pergi tapi tutup. Kali ni tak terlepas lagi dah. 

Direction : 
Guang'anmennei st (line 7) - Ciqikou st (tukar line 5) - Dongdan st (tukar line 1) - Wangfujing st

Sampai je Wangfujing street suasana meriah, tak sama macam aku pergi sebelum tu. Sebab apa tak sama..? Sebab malam masih muda..hahahaha..tapi cuaca makin sejuk.So kami masuk dulu ke dalam supermarket untuk panaskan badan. Kebetulan ada Starbucks tekak pon haus kami pon singgah minum dulu..Habis sembang merepek kami pon keluar untuk menikmati kesibukkan Wangfujing street (menikmati ek..hermm..). Bagi aku tak de apa sangat pon kawasan ni.. Tapi bagi mereka yang suka bershopping maybe ini tempat untuk korang. 


Pintu masuk.






Gambar kat Wangfujing street ni pon tak banyak, ini je yang ada. Kalo korang nak try rasa makanan2 eksotik ni boleh je..duit korang punya pasal korang la kan..cuma nak ngn tak nak je.. Bukan semua orang china makan benda2 macam ni. Dorang sendiri pon ada yang geli..Sepanjang jalan ada jual macam2 makanan juga kedai2 souvenir. Aku macam biasa, tengok2 je malas nak beli sebab masih jauh perjalanan kami. Dah puas tengok kami pon keluar dan jalan lagi sepanjang street. 




Agak buntu sangat sampai tak tahu nak tengok apa,kami amik keputusan untuk pulang ke hotel. Balik packing beg sebab esoknya akan bergerak ke Xian.