Friday, December 8, 2017

Hotel Review - Xian Qixian 7 Sages Youth Hostel, Xian China


Berbeza pulak di Xian, staff dihotel pilihan aku ni amat friendly, cakap je nak ape dorang akan bantu. Aku memilih untuk stay selama 4d 3n di 7 Sages Youth Hostel. Aku booked thru booking.com. Pada asalnya aku dah booked Ancient City Youth Hostel, tapi entah macamana aku berminat kat hostel ni pulak. Biasa la book tak payah bayar kan,boleh la main tukar2..mihmihmih..Well..peminat sejarah of kos la nak book hotel yang ancient jek..hehehehe.. Aku suka gila kat hostel ni, dan aku menyeru pada peminat2 architecture dan sejarah untuk stay kat sini. Harga untuk 3 malam amat murah cuma RM198 currency time tu 100yuan = RM63.95. (Taik la...time aku nak berjalan time tu la currency naik..menyampah -_- ) Tanpa membuang masa..jommmmm..kita tengok gambar...


Laluan depan hostel nak ke stesen keretapi dan subway

Pintu masuk

Sementara tunggu proses check in, dorang serve hot plum juice..time sejuk pulakk..padu beb!

Tengok je dia nih,tergedik2 dah rasa nak pegi Terracota Museum.

Abang kawasan. Dorang ada bela anjing dan kucing..jangan risau,dia jenis tak kacau orang pon..kawan je baik2 ngan dia.

Jalan nak ke bilik.. Ancient sangat kan.

Kawasan hostel ni sangat luas.
Kawasan hostel sangat cantik dan bersih. Dalam kawasan ni jugak disediakan cafe, aku just tangkap gambar dari luar je, dalam cafe lupa lak nak snap..sorry noo.. korang google jela, mesti ada..tapi siyesly sangat selesa..cafe bersih, siap ada pool bkn swimming pool ek..hehehe.. tiap hari balik dari merayap kami akan lepak kat cafe pekena hot latte, lepak sampai rasa nak terkencing,baru balik bilik. Kadang2 malas nak lepak dalam bilik laki aku ajak lepak cafe, sampaikan dorang pon dah taw asal aku masuk je, tak sempat cakap dorang dah taw dah aku nak hot latte..keh3..

Cafe luar..aku banyak lepak kat luar,sejuk tak sejuk tadah je diri dok kat luar..hahahaha..
Ape..?? Nak gambar bilik..?? Ade2..aku tak lupa aih..sat noooo...

Double room..bilik air tu ada tirai,jadi kalo nak mandi tutup la tirai tu.

Queen size

Depan bilik

hairdryer dan towel disediakan
Aku rasa puas hati stay kat sini, walopon kena berjalan kaki agak jauh nak ke stesen subway tapi aku tak kisah sangat sebab aku suka sangat dengan persekitaran hostel ni. Cuma kalo korang stay kat sini make sure bawak sabun dan shampoo sendiri ye,pihak hostel tak sediakan.

Pro:
  • Sangat ancient
  • bersih,murah
  • cantik
  • staff friendly
  • free wifi (tak payah pakai local sim pon dah laju)
  • early check-in
Cons:
  • No heater
  • agak jauh dari dari stesen subway tp dekat dgn stesen keretapi
Lokasi hostel ni,korang cari Beixin Street..jarak nak ke hostel dari stesen keretapi lebih kurang 500meter dan ke stesen subway lebih kurang 800 meter. Mula2 nak cari hostel ni agak payah tapi kami follow je direction dalam maps, sampai jugak tanpa sesat..hehehe..nasib baik la travel partner aku ni power bab tengok map ngn direction. Kalo harap aku tengok map silap2 ke Mongolia la kiter. Hahahaha..

Ok..done hotel review..yeahuuuu..