Friday, December 8, 2017

Hotel Review - Happy Dragon Hostel, Beijing China


Morning gais.. Tanpa mukadimah yang merapu,moh kita straight to the point. Aku nak review sikit hotel trip aku yang lepas. Aku try shoot seberapa banyak entry yang boleh. Tak boleh pending sangat, nanti malas nak menaip..hahahaha.. Ok..untuk penginapan di Beijing aku pilih Happy Dragon Hostel antara sebab yang pertama mestilah booking fee is free..hahahaa.. Bayar masa check in. Hotel ni juga berdekatan dengan stesen subway..senang nak ulang alik.Untuk pro and cons pasal hotel ni nanti aku ceritakan. Selalunya aku booked hotel thru booking.com tapi untuk hotel ni aku pilih booked melalui agoda. Pada asalnya tak rancang pon nak ke Beijing. Kami cuma nak pegi Xian ja,tapi berbulan monitor tiket flight p Xian harga makin tak munasarawak, dah tu tiket multicity jauh lagi murah,pujuk laki aku end up kami decided turun di Beijing balik ikot Xian.

Aku beli tiket sebulan sebelum fly. Bila check dalam booking.com hotel beijing harga lebih mahal dari agoda. So aku pilih booked je dalam agoda. Total untuk 3d 2n lebih kurang RM230. Hotel ni berdekatan dengan Dongsi Station. Sebelum ni tiap kali travel instant view sangat penting bagi aku sebab ia amat memudahkan pergerakkan aku nak cari hotel bagai, tapi seperti yang kita taw di China, dorang memang banned terus Google so info nak cari jalan ke hotel memang agak limited. Aku try cari info semampu boleh,selalu kalo aku kekurangan info aku just cari check point tertentu macam bangunan atau apa-apa saja yang boleh dijadikan reference nak ke hotel.

Lokasi : Dongsi Station
Exit D - jalan dalam 100m nampak jejantas, cross amik kiri dalam 20m nampak signboard masuk pintu kanan.

Exit E - Amik kanan dan terus dalam 100m nampak signboard masuk pintu kanan.


Creepy..hehehe..laluan tangga ke tingkat atas

Jalan menuju ke bilik

Double room

Kettle disediakan

Bathroom
Untuk bilik double bed, bagi aku selesa,bilik tak sempit..channel tv pon best walopon cakap chong cheng chong cheng, bilik air bersih walopon nampak usang..hehehe.. Towel, sabun, shampoo, selipar disediakan. Area lobi disediakan air mineral, bukan free ye, kena beli. Dekat lobi jugak disediakan pc tapi aku tak sure boleh bukak fb ke tak dan ada ruang makan yang telah disediakan heater. Malam2 ramai gak mat salleh lepak kat dalam tu nak panaskan badan maklumlah dalam bilik takde heater..huhuhu

Selalunya aku amat rajin snap pic setiap inci hotel, tapi entah untuk hotel ni aku amat2 malas nak review keseluruhan hotel. Bukan tak selesa tapi..staff hotel ni...well u know rite cara orang china macamana, agak tak friendly and rude kadang2 tu, so bila aku tak selesa dengan keadaan, aku just jadikan hotel tu tempat persinggahan saja,tak de nak merayap2 tengok tu tengok ni macamana hotel2 yang sebelum ni. 
 
Pro :
  • Berdekatan stesen subway
  • Bersih
  • Murah
Cons:
  • Staff tak friendly langsung
  • No heater
  • Free wifi untuk yang pakai local simkad, yang tak pakai still boleh guna tapi wifi siput nak mampoih.

Overall aku bagi *** bintang. hehehehe..