Friday, April 17, 2015

Trip KL-Hatyai Part V

Sambungan dari kisah2 berikut

Trip KL-Hatyai Part I
Trip KL-Hatyai Part II
Trip KL-Hatyai Part III
Trip KL-Hatyai Part IV

Banyak part betul..Ni baru pegi 3h 2m..ko bayangkan kalo aku travel untuk seminggu..bape banyak part yang ade..lantak la..aku suka menaip..so aku karang jela ape yang aku nak..ye dak..blog aku,bkn blog kau..bhahahah..

Hari terakhir dia Pekan Hatyai, lebih kurang kul 11.45 pagi kiteorang turun untuk checkout.. Kebetulan Elly ada..so aku mintak untuk tinggalkan beg dulu sebab kami berdua nak ambil peluang masa yang ada ni untuk berjalan2 cari sourviner.. Pagi tu kiteorang laki bini tak breakfast kat mana2 kedai pon..sebabnya awal pagi lagi kami dah melantak pulut ayam yang tak habis semalamnya.. See..perangai ntah hape2 dua ekor nih..loqlaq orang kedah kata.. Tengah kiteorang berjalan2 baru kiteorang ingat yang duit hanya tinggal lebih kurang 200thb ja..nak beli apa..niat nak shopping la baju sehelai dua..tapi tengok pada bajet yang tinggal macam tak de harapan je..

Sebenarnya dalam wallet aku tu aku dah standby duit Singapore..Lebihan duit haritu aku malas nak tukar dalam RM so aku bawak je..sebab dah agak,mungkin berguna duit ni..tengok2 betul..hahaha.. Sing dolar yang tinggal pon xseberapa je..cuma 25SGD je..so kiteorang cari money changer try tengok dapat berapa..First kedai kiteorang masuk,sorang aunty ni kemain gangster cara kira duit,cara tekan kalkulator tu pon macam geram sangat..Tapi nampak la kecincaian dari cara dia kira.. "kecincaian?? herm..ayat baru.. Ok sambung balik..tekan p tekan mai dia ckp 500thb..aku cakap its ok la.. i find another shop..haha.. Jalan punya jalan lagi aku jumpa kedai sebelah watson..dia amik 548thb..ok la kan..lebih tinggi dari aunty tadi..so tanpa berlenggah2 lagi aku tukar je..Tapi memang terasa kot,currency kita ciput je..tapi dengan 25SGD ko boleh dapat 500THB..pergh..terasa nak dok Singapore ja.. Dah malas cite bab currency ni..wat aku geram jela...


Lepas tukar duit,kami merayap2 cari souvenir..Aku ke Lee Garden Plaza, bahagian atas kompleks ni ada jual banyak souvenir especially keychain,macam2 jenis.. Misi aku nak cari fridge magnet 4 ketul 100thb..semua yang aku jumpa payah benor nak bagi,semua 3 100thb..mahai.. Jalan punya jalan,bargain punya bargain dapat gak 4 ketul..Seeloknya souvenir beli je kat Lee Garden Plaza,sebab kebanyakkan tak ramai orang beli kat situ,jadi bila ko mintak kurang ke ape,mesti dorang bagi.. Lepas setel bab fridge magnet,kami ronda2 cari t-shirt..adik aku pulak nak..haish..dah taw hakak ko ni travel bajet ciput,nak jugak mintak macam2.. Nak cari baju pon satu hal jugak,ronda punya ronda last2 dapat jugak, untuk adik aku,laki aku and anak kawan laki aku..ok la..total baru 300thb..

Maaf..gambar keterujaan terpaksa disorokkan demi kepentingan bersama

Yang best Watson kat sana.kupon diskaun dia letak depan2 pintu..
so sambil2 nak masuk ko koyak la 2,3 helai..

Pilih2..

Dapat gak baju untuk adik aku
Setel semua kami bergerak ke guesthouse..masa tu lebih kurang pukul 1 lebih..Sampai ja,Elly and abang2 kawasan tengah kusyuk sembang..aku mintak izin nak amik beg,Elly tegur aku.. "Awal lagi la wanie,train pukul 4 kan..dok lepak2 sini dulu.." Maka automatiknya bontot aku terus terbenam atas sofa.. Dorang ni memang ramah tamah..macam2 cerita la.. tak lama lepas tu Elly datang bawak aiskrim kelapa,belanja katanya..Sedap gilos..tak cukup dengan aiskrim datang pulak buah mata kucing,pastu dorang bagi kiteorang rasa air soda buatan sendiri..sampai tak termasuk dalam perut dah.. Seronok kenal dengan dorang sampai gase cam sayang nak balik.. senang cerita aku tak nak balikkkk...!!! haha.. Lebih kurang pukul 2.45 kami mintak diri untuk pulang..sobss.sobsss...

Dalam perjalanan ke stesen keretapi kami singgah Robinson..Robinson adalah sebuah shopping complex,macam biasa,hajat laki aku nak cari kasut Dr.Martin..tapi macam sebelum nih..yang ada cuma kasut Dr.Ricky..



Pencarian kami hampa..so end up kiteorang gerak terus ke stesen keretapi..


Its not cha yen.. This is Latte Caramel.. pon sedap

Keretapi ke Yala..Very3 old school

Kalo kita rasa keretapi kita tak up to date,kita harus pandang keretapi negara jiran.. 

Stesen Keretapi di Hatyai agak uzur
Masa semua penumpang dah masuk train,masing2 wat hal sendiri..tetiba ada sorang minah ni menjerit.. "Kak..tengok kak..dia jatuh..tengokkk..,dia jatuh la.." Bapak ah..terkejut aku..sebab train old school nak ke Yala tengah bergerak..dah agak mesti ada orang jatuh dari train.. Semua orang berlaki ketingkap,laki aku pon ikot jenguk sekali,dari riak muka dia, macam takde pape yang tragis sangat,so aku beranikan diri join sekaki..Rupanya ada sorang pompuan jatuh dari train..tak bape teruk cuma kepala darah sikit..Fuhhhh..mati2 aku ingat ade orang kena gelek ketapi tadi.. Lepas 10 minit tragedi tu berlaku,segalanya kembali normal..standard highway jugak kekdahnya..

Oh ya..area Hatyai ramai gilos rakyat Malaysia..kiri kanan boleh nampak..tapi yang aku tak paham,dorang punya kekwat tu lain macam.. Hellooooooooooooo...!!! Hatyai je pun..tak payah belagak sangat la.. Tak mintak untuk sembang2 ke hape..cukup sekadar senyum suda la kan.. Laki aku sampai mengamuk.."Penat saya senyum kat orang2 Malaysia ni,tapi sume muka belagak je.."Asik mengomel je,last2 aku mintak laki aku tak payah senyum kat sape2 pon orang "kita" yang dia nampak..tipikal Malaysian aku gase..sebab ramai yang komplen macam tu..Sedih..!!


Lebih kurang pukul 4 petang,train dah mula bergerak..so..its time to say good bye to Hatyai..Till we meet again..kalau dipanjangkan umur.. Train/keretapi.. (biasala..aku kejap2 train,kejap keretapi..ah lantak la..) dah mula menuju ke Malaysia.. Dan bermula la episod aku sebagai rakyat Malaysia yang marhaen sedang mencuba menghadapi GST..weahuuuuu...!!!



Dalam perjalanan perut dah berkeroncong,nasib ade meggi cup,beli masa pergi,balik baru makan.. Terus ke kantin  dah la jauh kemain lagi..and then no outside food allowed.. He eh..dah la makanan atas tu leh tahan mahal..sorang staff tu cakap bole la kalo nak makan meggi,tapi dorang charge RM1 untuk air panas..Whatttt??? Bapak ah...dah lapar terpaksa la..Cisss...

Cerita atas keretapi ni aku malas nak cite..panjang sangat.. Lebih kurang pukul 6 pagi kami sampai ke KL Sentral.. Terus naik KLIA transit ke Putrajaya Sentral.. Harga parking kat Putrajaya Sentral bagi aku murah..tak salah,aku parking dalam 4 hari..hanya RM18..ok la kan..

Maka..dengan ini berakhir sudah trip aku ke Hatyai selama 3 hari 2 malam..

Ok..apa yang aku nak listkan ni adalah budjet keseluruhan aku ke Hatyai..and jangan lupa,budjet aku ni untuk 2 orang.. maybe ada yang cakap tak budjet sangat,maybe boleh dapat lagi murah..Kalo aku gase dah budjet sangat,tapi korang rasa tak,it's up to you..

*time ni currency rate 10THB = RM 11.60 <-- boleh dapat murah,last minit tukar..gasak la

Duit belanja - 2990THB = RM338
Guesthouse - 2050THB = RM232
Tuk-tuk package - 1500THB = RM170
Erl Transit - RM38
Parking - RM18
Tiket train - RM243

Total = RM1039

-Total ni tak termasuk SGD yang aku tukar tu ok..tu tak termasuk dalam budjet list aku..Itu namanya rezeki yang lepas digunakan hari ni..ahahahaha..

K bai.