Wednesday, April 8, 2015

Trip KL-Hatyai Part I

Hellow..berakhir sudah percutian meolls ke Hatyai.. Wow..best siot naik kereta api.. 13 jam tak terasa la..tu pon sebab amik bed coach..kalo aku amik yang seat punya kompon menangis.. Pengembaraan kami berjalan dengan smooth sekali tanpa ada halangan..berbekalkan perbelanjaan yang agak bajet,kiteorg mampu melawat keseluruhan Hatyai dan Songkla..Trip kali ni banyak cket update..mohon bersabar dan teruskan membaca..mih3..

Perjalanan kami bermula pada 3/4,pas balik keje aku shot terus ke Putrajaya Sentral..Park sana and then naik Klia transit  ke KL sentral dengan tiket berharga rm9.50 one way..two ways sorang rm19..ok la kan..dia just benti kat Bandat Tasik Selatan je.. Sampai KL sentral lebih kurang pukul 8.30mlm,so ada masa kami lepak makan dulu.. Dalam pukul 9.45 gate bukak menandakan kereta api dah sampai.. Eksited bebenor mak jemah dah lama sangat tak merasa naik keretapi..


Laki aku dah tak menyabor nak lompat masuk dalam keretapi
Bed coach..bagi aku sangat selesa
Katil atas agak kecil,ok la..walopon aku badan kecik,aku tetap rasa kurang selesa..
tapi tido siap mimpi..acane?
Laki aku agak shomel.so dia kena dok bawah
Tak mampu aku nak tunjuk keterujaan muka beliau..dah la tido siap dengkor..naishhh
Lebih kurang pukul 10 malam  keretapi pon jalan,dia akan berhenti disetiap stesen,paling lama di Butterworth,.tapi time tu aku tido jadi aku tak sedar..sedar2 dah sampai sungai petani..bila dah tersedar aku tak mampu tido lagi,so terkelip pok kelip pok la mata aku..Oh ya..untuk coach bed ni,ekon tak berapa kuat..memang panas la..Lebih kurang pukul 9.30 pagi kiteorang sampai di Padang Besar..Urusan passport untuk ke Thailand jauh lebih senang dari Singapore..Tak ketat langsung..balik tu je dorang check beg,tu pon ala carte je..Aiyooo..begitu mudah keluar masuk sempadan..

Suka betul aku snap gamba bontot laki aku..bhahaha
Nampak kat dalam orang sibuk beratur nak cop passport
Tunggu kepala keretapi dari Thailand sampai

Selalunya pukul 10.30 kepala tren dah sampai..tak taw la ape nasib kali ni kepala dia sampai lambat..dalam pukul 12.30 baru sampai..betul2 buang masa la kat situ.. Katanya laluan dari Hatyai ke Pdg besar sebelum ni tenggelam banjir..so dorg buat balik laluan tu,jadi keretapi yang lalu kawasan tu tak boleh bawak laju..memang pon..dari pdg besar nak ke Hatyai kemain kemut lagi dia bawak..sampai aku boleh bilang bape ekor lembu yang ade sepanjang laluan tu.. *ok..aku tipu..tapi memang slow..betul *_*

Jadi sementara nak tunggu semua setel,sempat la kiteorg laki bini breakfast dulu..pas breakfast turun melepak,lepak dan terus lepak..

Pesan aku,buku wajib bawak..time2 boring la ada kegunaannya..hehe
Menunggu untuk sampai
Agak scary
Sejuk mata memandang

Lupa pulak aku nak snap gamba toilet..siyes scari..kalo time keretapi ni berjalan,nak kencing pon terbantut..Let say kalo ko berak,taik tu jatuh direct ke bumi ok..bukan simpan2 lagi dah..so pasni kalo ade orang ajak ko baring kat landasan keretapi konon nak wat treatment merepek..please say NO..sebab bagi aku landasan keretapi yang paling banyak bakteria..uwekkkk..!!

Finally..I'm Here..

Perjalanan yang mengambil masa lebih dari 13 jam aku rasa..tapi memang best..Ini yang dinamakan pengalaman..jauh perjalanan luas permandangan..Naik keretapi memang ohsem..kalo ko cite kat orang sume terlopong..walawehhh..13 jam kot,tak sanggop aku..pada mula aku pon rasa tak sanggop tapi percayalah bila ko naik je,ko rasa tu satu pengalaman yang tak ternilai..cubalah sekali......

Nantikan sambungannya....

K bai.