Monday, April 13, 2015

Trip KL-Hatyai Part II

Sambungan dari entry Trip KL-Hatyai Part I

Sesudah sampai,kami berdua dah umpama ayam baru keluar reban,berlari ke tourist counter,dengan konfiden aku tunjuk address dalam buku aku,yang tour guide tu pulak pandang tembus buku aku,last2 dia cakap dia tak tau..Cis..apa function ko kat situ?Naissss..Jadi kami decide nak cari sendiri guesthouse tu..bukan taknak naik tuk-tuk tapi dorang cas sampai 100thb,bagi aku not worth it,dari aku buang duit baik aku try and error cari sendiri,sebab Elly cakap guesthouse ni dekat je dengan stesen keretapi..Memang betul,nak cari guesthouse ni senang je sebenarnya,tapi setelah kami menyesatkan diri beberapa kali dalam pekan Hatyai,akhirnya kami berjaya temuinya dengan penuh rasa kesyukuran..herm..husnuzonn sangattt..!!!Bila dah nak sampai baru la masing2 cakap, "Laaa..kite dah lalu dah jalan kat tepi tu..padahal dekat je.." biasala..tipikal Malaysian,, sambil berlari berpegangan tangan dalam keadaan gembira..kemain sonok..Sampai je Elly yang comel tu sambut kami dengan senyuman dan jambangan bunga berserta compliment drin yang sejuknya lain macam..tengah panas,dapat minum air sejuk,korang paham la nikmatnya macamana..fuh..sedapp..

Lepas rest dalam bilik untuk seketika,kiteorang decide nak keluar pergi floating market..Masa turun bawah Elly panggil kiteorang,dia cakap dia tawarkan package tuk-tuk jalan2 satu hari ke Songkla, Mintak je kat tour guide tu nak pergi mana,nanti dia bawakan..dia charge 1500thb..bagi aku harga tu memang mahal..sebab boleh dapat lagi murah kot..dalam 1000thb..aku cakap kiteorang bincang dulu..so kiteorang laki bini jalan2 area pekan Hatyai..tengok apa yang best..Bagi yang bawak duit lebih memang best la menyoping,bagi ajet2 macam aku ni,tengok pon dah cukup..Kami singgah disatu kedai makan Kelantanese untuk isi perut..Agak mahal la bagi aku..dua orang makan just nasik goreng biasa dah rm20..cekik darah..Lepas makan kami merayap ke area shopping complex sebab laki aku nak usha2 kasut Dr.Martin kat area situ,kot2 ada..tapi hampa..yang jumpa kasut Dr.Ricky..haha.. 


Suasana depan Lee Garden agak busy
Bapak2 polisi kena ragging..xdela..gurau je..
persiapan untuk songkran barangkali
Ini rare.. memang unik la,only engineer knows...
Sambil melepak tengok orang lalu lalang,aku pekena cha yen.
pergh..patutla dalam blog yang aku baca sume cakap wajib try..memang sedap kott..

Kalo dok Thailand,masa berjalan sangat lambat..sebab dorang lewat sejam dari Malaysia..dah habis kiteorang melepak,kiteorang decide nak balik bilik dulu dan keluar pulak pada malamnya sebab ada night market.. So boleh la balik ngadap tv.. Rancangan Thailand kebanyakkan dialih suara.. Pernah dengar thor cakap siam? Herm..only in Thailandddd...

Lebih kurang pukul 9 malam kami keluar jalan2 sambil tengok apa yang ada untuk isi perut..Malam di pekan Hatyai lebih happening sebab adanya night market..Lebih banyak gerai yang menjual makanan.. Malam tu perut aku tak berapa lapar,so aku gase nak makan laicikang je..laki aku tak maw mengalah,nak jugakkkk..so berduet la kiteorang makan laicikang bersama..Apa yang best kat sana,dorang tak berkira dalam soal makan..semangkuk laicikang yang penuh dengan bahan2 aku terpaksa hadam dan oleh sebab itu,aku kekenyangan sampai esoknya..giler tak giler..hahaha.. 

Pas makan kiteorang berjalan2 sekitar night market,sempat laki aku tapaw pulut mangga..manisnya ya amat..kemain selera laki aku makan.. Dia cakap manisnya sampai ke tekak..memang betul..aku boleh telan sebutir dua je..tak penah aku rasa mangga semanis tu..pestime rasanya..hehe







Gerai laicikang..

Setelah puas berjalan,kami pon bergerak pulang..sebab ada aktiviti lain yang perlu kami wat..heheheh..tak la,aku maksudkan esoknya pulak..jangan nak memandai pikir pelik2.. So aktiviti hari kedua akan aku bersambung di entry yang lain pulak..

K bai.