Thursday, April 9, 2015

Hotel Review - Legacy Guesthouse Hatyai



Ok..nak cari hotel atau guesthouse area Hatyai memang tak susah..bersepah2..kalo ko tak yakin nak walk in je,ko bookingla via online..dalam agoda ke,memane jela..tapi aku nak cite sumting guesthouse yang aku stay nih..guesthouse ni tak de pon lam agoda,aku jumpa dalam post bbm..sorang akak ni nama dia Elly,orang Malaysia..dia just promote dia punya guesthouse dalam group tu..so aku tertarik sebab bagi aku harga dia ok,dan lebih menyenangkan kalo aku deal sendiri dengan tuan punya badan..jenis aku kalo bercuti jauh sikit dari Malaysia,aku tak confident nak book dalam apa2 travel online..aku lebih suka deal direct dengan mereka..jangan tak tahu..untuk ke Korea pon aku dah booking..miahahaha...


Aku just wassap dia je,bagitau sekian2 date,and then dia offer aku samada nak tak honeymoon package,just tambah dalam 300THB je..kalo convert dalam RM lebih kurang 30 ringgit..ok la kan..bkn senang nak dapat package semurah tu..Tambah2 kat Malaysia..fuh..*lap peluh..so deal punya deal total yang aku kena bayar penginapan 3H 2M termasuk honeymoon package adalah 2050THB kalo diconvert dengan nilai currency sekarang aku cuma perlu bayar RM230..It's not a joke ok..pada aku lebih berbaloi aku bercuti diluar negara berbanding dalam negara..pendapat aku la..

Legacy Guesthouse ni lokasinya memang strategik..ditengah2 bandar Hatyai,so ko takkan susah nak cari makan,nak shopping..memang senang..jalan kaki je..jimat duit la tak payah susah2 tahan tuk-tuk.. satu lagi,guesthouse ni memang dekat dengan stesen keretapi..memula aku tak tahu samada jauh ke dekat,ulat2 tuk-tuk ni cuba nak perdaya aku siap cas 100THB..dengan cepat aku reject..aku cakap kat laki aku,kite jalan jela..nanti tanya orang..sebenarnya memang tak susah nak cari..cuma kalo korang tanya orang2 situ dorang agak blur2 sikit nama jalan..jadi nak mudah cari je CIMB Thai..tak pon tanya orang kat mana bas alisan berhenti..sure dorang taw..

Nak lagi mudah,cari bangunan warna merah biru = Legacy Guesthouse
Sampai dalam keadaan berpeluh,disambut oleh fresh flower..
Bagi yg hanimun je k..hik3..
Masuk2 je bilik teros gase nak terkam..haha
Wiwiwi..itik bercium
Compliment drink..Dah bagi air botol,dalam fridge ade air mineral,
esoknya ditopupkan lagi air mineral..
Complete
Yang ni aku tak pakai pon..aku bawak balik..hahah..pengumpul tegar
Ouch..toilet la kureng cket bagi pandangan mata aku..
datang laki bini ok la..kalo berjemaah satu family? Hermm

So far aku berpuas hati dengan guesthouse ni..Cuma satu la,jamban kat luar..nak berak kena la keluar bilik..tapi ok je sebenarnya sebab tak jauh pon..bersih pon bersih..guesthouse ni lebih sesuai untuk backpackers..kebanyakkan bilik disini jenis dorm..sebab tu aku cakap sesuai untuk geng2 backpackers..kalo ko jenis yang nak sume complete,maybe tak sesuai kot nak stay kat sini..tapi bagi aku laki bini yang jenis tak kisah,kiteorang ok je..

Dari segi layanan,memang tip top..Elly and abang2 "kawasan" memang ramah tamah and tak lokek ilmu..tanya je,pasti dorang jawab..dorang amat2 lah mesra alam uolls..Selama aku dok sana,aku tak penah rasa janggal langsung bergaul dengan dorang sebab dorang tak sombong macam sesetengah orang mesia yang lain..Maw bulih p berjalan luar sikit dari mesia,dia punya kerek macam dia sekarang ade kat Venice,,Padahal Hatyai je ponnnnnnnn...blah ah..!! Sebab apa aku marah..tunggu next entry ya..

K bai.
Legacy Guesthouse
21, Chee Uthit Road
Hatyai District
Songkla Thailand

Elly - 017 233 9304