Wednesday, September 28, 2016

Tudung Travel Versi #Hijabmalas


Miko dah pandai selfie..tengok tu..dengan duck face bagai..konon nak ajet2 kurus letew..Hakikatnya beliau seekor kucing gemoks..hahahaha..Hai laah..soh pi tadika pon tak maw..wat keja rumah malas.. yang dia taw makan..makan..makan..berakkkk..

Ok..bukan tu motif sebenar yang aku nak citer..tapi disebabkan aku suka dengan gambar nih..tu yang aku masukkan jugak dalam blog..hahaha.. Aku nak bercerita pasal tudung dan travel.. Bagi perempuan bertudung khususnya, tudung selalu menjadi masalah bila time travel..tak taw nak bawak tudung apa,kat hotel ada iron ke tak, terpaksa keluarkan duit beli mini iron la, bla..bla..bla..

Mostly my friends, bila dorang nak travel dorang ada wasap aku mintak pendapat tudung apa sesuai nak pakai..tudung jenis apa yang aku pakai selalunya..(eleh..mcmla aku rajin travel sgt khen..mih3) oleh sebab ramai yang bertanya, so tetiba timbul idea nak wat entry perihal tudung ni..Aku seorang yang amat tak rajin nak bawak iron kehulu kehilir dan bukan jenis yang suka guna iron hotel..Oh tidakk..aku bukan jenis macam tu..aku lagi suka dressup sesimple boleh dan jimat masa..kalo dengan berselipar jepun pon aku boleh pegi merata,apatah lagi tudung..hahaha.. so,bagi yang jenis chek ta hijabista amat tak digalakkan baca entry aku ni..tapi bagi yang spesis main hauk jer,boleh la korang praktis..amat dialu2kan.. :P

Style #Hijabmalas 1 - Bawal Plain Cap Kangaroo


Bawal murah je hakak mampoo dik.. Ok..jenis aku kalo travel dekat2,short vacay tanpa banyak aktiviti atau lebih senang paham cuma untuk chilax rehatkan otak, aku salu pakai satu tudung je.. salunya aku suka pakai bawal plain..Just iron je dari rumah,-pakai-sampai hotel-bukak-sangkut elok2..esok tu pakai la balik..Yela,percutian yang tak memerlukan aktiviti yang banyak,tak berpeluh so watpe nak tukar2 tudung....pandai2 la mix and match dengan baju.. Jangan lupa bawak tudung spare (salu aku spare tudung yang tak payah iron), let say tudung terkotor ke ape, sekurang2nya ada tudung ganti.. Selalunya tudung kalo pakai satu hari pon tak busuk kan..lainla kalo ko spesis tak reti shampoo rambut..ahahahaha...

Style #Hijabmalas 2 - Bawal Aidijuma

Ni antara collection paling banyak yang aku ada.. Aku suka bawal aidijuma sebab coraknya cantik2, selain boleh pakai macam tudung bawal biasa tudung ni pon boleh pakai ala2 shawl..dan yang paling penting tak payah iron..yeayyy..!! Kalo travel jauh especially overseas aku lagi prefer tudung aidijuma.. aku suka pakai ala2 shawl sebab mudah..tak payah nak pin banyak2..ko lilit je pastu pakai sweater..dah setel..heee..



Kalo rasa malas nak pakai ala2 shawl, pakai la ala2 bawal pulak.. lagipon tudung bercorak macam ni payah nak nampak kedut..


Style #Hijabmalas 3 -Shawl Crepe


Ni baru betul2 ada nurrrr..
Aku tak sure shawl ni nama ape..aku main letak je tu..crepe..hehehe.. maafkan aku andai tersalah.. Almaklumlah..aku tak alert sangat dengan dunia fashion hijabista ni..main bedal je asal boleh..Ini satu2nya shawl yang paling2 aku suka..sebab tak payah iron..yeay sekali lagi..yeayyyy..!! nak pakai pon senang..sambil pejam mata je.. jadi shawl ni memang selalu aku pakai..terutama time malas.. dia la first tudung yang aku cari.. Kalo korang memang jenis suka pakai shawl time travel, make sure cari shawl yang material agak kasar dan warna yang gelap..sebab apa warna gelap? untuk elak dari orang nampak yang tudung ko tu berkedut..hahaha..

 Style #Hijabmalas 4 -Tudung Instant


Tudung paling mudah dan diminati ramai..hahaha..tak payah iron..senang nak pakai..bagi yang nak travel ke tempat sejuk, cari tudung instant yang kain tebal sikit untuk elak sejuk.. Tudung macam ni tak payah pikir panjang..sarung je terus..jimat masa.

Ni saja jenis2 tudung yang aku pakai time aku travel.. aku still boleh consider lagi la kalo nak lilit2 bagai tapi kalo bab iron,uppsss.. memang aku surrender.. aku memang tak rajin..kalo pilih hotel yang memang dah provided iron dalam bilik, mudah la keje tapi kalo nak kena keluar, tanya receptionist bla..bla..blaa..memang tak kot..

Bagi yang masih dibelenggu dengan masalah "bila travel nak pakai tudung apa" nih aku dah bagi penyelesaian mengikut citarasa aku.. tak mintak untuk difollow..just share pendapat dan experience aku je apa salahnya kan..sharing is caring..mih3..

 *sila abaikan muka disebalik contengan tu..tak payah nak tenung lama2 sangat..k bai.