Friday, October 7, 2016

Travel Apps Pilihan #nwtravellingbanana


Happy Friday uollss.. Aku ni kalo hari Jumaat je mula la aku happy semacam..esok cuti..wohooo..  Sambil2 menikmati kelazatan ice americano,(kantoi) tetiba rasa nak ngapdet blog.. Mulanya aku tak de idea pon nak update apa. tapi tetiba pulak datang idea..demi mengisi masa lapang dan rasa gian nak menaip,aku bukak satu entry mengenai travel apps yang selalu aku pakai bila aku rasa nak travel.. hehehe.. Dalam fone sarat dengan travel apps berbanding dengan games.. Kalo aku nak pegi satu2 tempat tu, aku cari apps yang terbaik untuk diguna pakai..pas balik dari travel aku delete la balik.. muahahaha.. tapi ni aku nak cerita apps yang betul2 aku guna sepanjang masa..bukan jenis habis madu sepah dibuang.

Flight Ticket



Ok..ni apps yang aku pakai untuk check flight price.. Apps ni selalu aku guna sebagai price alert,let say harga tiket berubah2 dorang akan hantar email..so tak de la aku bukak apps ni hari2 untuk check harga..apps ni cuma untuk alert harga tiket..aku lagi prefer beli directly dari flight website.. so aku tak tahu apps ni boleh dipercayai ke tak..tapi based on review ramai cakap ketiga2 apps ni boleh dipercayai..

Accommodation


Untuk accommodation selalunya aku check melalui trivago..aplikasi paling mudah bagi aku.. melalui trivago aku dapat tahu website mana yang deal harga yang paling ok.. Antara Agoda dengan Booking.com aku lebih prefer booking.com..sebab mostly hotel kita boleh bayar masa check in.. dan untuk mendapatkan info mengenai tempat yang aku pergi,aku selalu refer pada tripadvisor especially pasal hotel..sebelum aku book mana2 hotel,aku akan refer tripadvisor dulu..baca review, tengok gambar2 yang diambil oleh travelers..dah puas hati baru aku book..kebanyakkan travelers suka guna Airbnb..tapi aku tak suka..ntahla..aku pon tak taw nape aku tak suka..hehehe..

Maps 


Dua apps ni antara yang terpenting time travel.. walopon aku tak pandai guna waze,tapi aku tetap terpaksa guna..huhu.. kalo tak de dua apps ni maybe payah gak kot aku nak sampai ke destinasi.. hehe.. 


Instant street view app yang paling2 penting bagi aku..sebelum aku mulakan pengembaraan, aku akan pastikan aku tahu serba sikit permandangan tempat yang dituju.. selalunya aku guna aplikasi ni untuk kenalpasti lokasi hotel dan tahu serba sikit arah2 nak ke tourist spot .. sebab "masa" travel adalah sgt limited, so kalo ko sesat barat cari hotel tu dah banyak masa terbuang..bila dah buang masa, maka ko akan skip mana2 tempat yang tak sempat pergi..kan rugi tu.. Instant view ni memang banyak membantu aku dari membuang masa.

Photo Apps


Nendiaaa...kalo berjalan tak upload gambar kat Instagram memang tak sah..Aku terlalu obsess pada  kamera,suka bergambar, suka amik gambar, suka edit gambar.. dah jadi keutamaan aku dah kalo berjalan harusss amik gambar.. jadi ni la photo apps yang aku guna..jenis aku..aku tak suka edit terlampau sampai hilang originality pada gambar tu.. adjust bagi sedap mata memandang dah cukup..

Currency Converter


Dari dulu cuma ni je satu2 nya app yang aku guna untuk check currency..mudah dan cepat.

Travel and Eat


Kalo bercuti dalam negara, app ni wajib ada..memang la nak cari kedai makan tu mudah..tapi bila aku pergi sesuatu tempat, of kos aku nak try makanan local kat situ..so app ni la yang akan membantu.. kalo korang baca entry2 aku sebelum ni, mostly aku banyak sebut pasal app nih.. mana2 ja aku pegi aku mesti guna pakai app ni untuk cari kedai makan yang sedap2..macamana nak tahu sedap? kebanyakkan kedai yang sedap mesti ada review..so baca la dulu sebelum terjah...hehehe

Dictionary and Languages


Setiap negara kan bahasanya lain2.. kalo kita pandai speaking sekalipon at least belajar la tahu serba sikit pasal bahasa dorang..tak rugi pon..ilmu tu kan.. kalo tengok kat play store tu,terlalu banyak language apps yang ada.. jadi aku suggest korang download app yang ada gambar burung kakak tua ni..really2 recommended.. mudah nak paham and senang nak belajar..cuba la..

Aku gase yang je kot apps yang aku guna wat masa sekarang.. ni pon dah cukup banyak bagi aku..semua apps ni memang banyak membantu aku dan memudahkan setiap perjalanan aku.. 

Ok..itu saja..k bai.