Thursday, September 22, 2016

Siri Terjah Melaka : Coconut Shake Klebang, Kuih Keria Antarabangsa, Mee Besen dan Freeport A'Famosa


Sesudah check out, niat aku nak ajak laki aku ke Padang Pasir Klebang..saje nk bergambar riak kat situ.. Alih2 kawan dia kol cakap nak datang hotel kiteorang.. Maka cancel la hajat nak ke sana.. Masa dia kol tu kebetulan dia tengah beratur nak beli coconut shake, so alang2 dia tolong belikan untuk kami sekali.. Fuh lega..tak payah susah2 beratur lagi..haha.. Kamsahamida... Sambil2 tunggu dia sampai, aku habiskan masa meninjau2 kawasan hotel..kot ada apa2 lagi yang aku terlepas pandang.. hehe.

Aku pon tak ingat dah ni first or second time aku minum coconut shake.. Salu pegi tak penah singgah pon sebab malas nak beratur..hehe.. Wife kawan laki aku ni dia pregnant anak kedua..jadi dia nak sangat makan kuih keria antarabangsa..tapi tak nak yang Hajah Rahmah punya..dia cakap kuih keria Haji Jalil lagi sedap..so kami ikotkan aje.. Memula aku ingat hajah ngan haji ni laki bini..rupanya tak. Hahahaha..pandai benor wat spekulasi sendiri.. Lokasi kedai ni pon tak jauh dari hotel..sampai je tengok orang dah start beratur.. Apa yang aku nampak, orang yang beratur tu tak de la ramai..so aku soh laki aku jela pegi beli dan aku chill rilex dalam kete..


Sejam pertama,tak nampak lagi batang hidung laki aku.. pelik gak aku..tadi aku nampak tak ramai pon beratur..tapi asal sampai sejam..tak pe aku tunggu lagi..dah masuk sejam setengah,aku dah mula naik rimas dok dalam kete..dengan nak terkencing bagai so aku keluar.. rupa2 ramai giler.. beratur dari tepi jalan sampai dalam kedai..aku pulak tak nampak yang beratur dalam kedai..huhu..no wonder la.. Tengah aku berdiri tepi laki aku,ni dah nak sampai turn dah ni..ada sorang akak ni cuit aku.. dia tanya samada aku boleh belikan untuk dia ke tak..sebab dia ada anak kecik dalam kete.. Aku jadi serba salah sebab bukan aku yang beratur..kang aku amik apa kata orang belakang yang dah lama tunggu..tak adil untuk dorang jugak.. Aku cuit laki aku,aku cakap akak ni mintak tolong belikan.. Laki aku cakap "tak boleh la macam tu..kesian orang yang tunggu lama.." bila akak tu cakap dia ada anak kecik, kecoh akak2 belakang kiteorang..haha.. "kiteorang pon ade anak kecik gak dik..kiteorang boleh je beratur.." gitu la bunyinya.. Aku kesian sebenarnya, tapi tula..tak adil untuk semua..orang lain boleh bersabar kenapa tak kita..kenapa perlu ada alasan sedangkan orang lain pon ada alasan tapi tak menjadikan itu sebagai alasan... Wahhhhh... giler ah..tak perlu baca banyak kali,korang memang takkan paham ayat sastera petala langit aku tu..

Nampak yang tepi jalan tak ramai,rupanya tersembunyi dalam kedai

Coq keria kegilaan ramai..sedap
Senyum baby dalam perut dapat makan coq keria..hehe..setel beli kuih keria, kiteorang decided nak teros ke Mee Besen Ori..check2 kat fb kedai bukak pukul 3.30 petang..time tu baru pukul 2..adoi.. pikir2 balik baik pegi jela sebab tak taw nak kemana,malas giler nak masuk dalam pekan,sure jammed.. berpandukan waze maka sampai la kami kat kedai mee besan..time tu dalam pukul 2.15 petang..nak dijadikan cerita.. memang kami bernasib baik sangat la sampai awal.. rupanya kedai ni kena amik nombor..sebab pernah ada kejadian customer bergaduh..haha..dasyat noo..tapi siyesly memang ramai giler..kedai bukak pukul 3.30ptg..tapi sebelum pukul 3 dah macam pesta depan kedai dia..murah rezeki betui akak nih..

First come first serve.

Nombor 1 beb..bila dorang bukak kedai,panggil kami masuk dulu,aku punya happy rasa macam nak wat flying kiss kat sume orang.

See..tarak tipu..ramai woo..

nampak meja banyak kan..tapi yang tengah tunggu turn pon ramai

Jenis2 bowl yang ada..small tu pon dah banyak utk 2 orang makan

Air putih free..amik kat kaunter

Laki aku punya..soda bandung RM4.80

Aku order ribena laici RM4.80

Tadaaaa...menu yang kiteorang order
Kawan laki aku laki bini order small bowl je,tu pon tak habis..kami berdua siap order medium punya..terkejut dorang kami mampu habiskan..fuh..jangan ingat aku keding tak bela saka..haha.. Apa yang aku boleh suggest,kalo korang order prefer amik mee soya..even aku makan medium bowl pon aku tak cepat muak..tak macam mee kuning.. untuk small bowl harga RM6 dan medium RM10.. dah alang2 kan, takkan nak makan mee besen je, so kiteorang order western food yang berharga RM35 setalam.. Memang puas hati giler makan kat sini..aku punya kenyang sampai tak larat nak kunyah.. dalam kete tah bape kali aku mengeluh sebab terlalu kenyang.. laki aku cakap memang berbaloi la tunggu lama.. mee besen dia sedap..sup dia marbeles.. chicken chop,meat ball sume2 la..sedap2 belaka.. korang harus..mesti..wajib ke sini..tunggu lama tak pe..tapi puas hati.. Untuk lokasi korang leh check fb dorang..search je MEE BESEN ORI nanti keluar la.. really2 recomended.

Lepas sessi membuncitkan perut kami ke pit-stop terakhir iaitu Freeport A'famosa.. time ni kami berdua je,sebab kawan laki aku dia dah pegi, so dorang gerak balik dulu.. MPO ni tak dela sebesar JPO atau Mitsui..bagi aku la..sebab tak banyak kedai pon.. tapi ok la kalo just nak jalan2 cuci mata..aku suka dengan architecture MPO ni..cantik..itu salah satu tarikan pelancong..



Amboi dik..sempat ko menari inang kat situ
Sama jugak macam kat Jonker Walk..niat cuma nak cuci mata..tapi..tapi..tapi...bukan tercuci dengan duit ok.. sebab time tu tinggal bape je cash dalam wallet (laki aku) tapi ni tercuci debit card..zaasss.. sekali resit keluar mintak sign..menangis dalam hati..hahaha.. Sambil2 jalan tengok itu ini, misi aku nak mencari long john.. Kot2 ada jual murah2.. sebab kat universal traveler mahal sangat harga.. Dua orang dah RM300.. macam tak worth it pulak nak beli mahal2..lainla kalo malam2 ko wat long john tu sebagai baju tido ke, berbaloi la jugak.. Aku kalo boleh tak nak la yang mahal sangat..kalo ade yang murah kualiti bagus nape perlu beli yang mahal..ye dak..

Jalan punya jalan, aku jumpa satu kedai travel.. Travel For All.. merata ada kedai ni,cuma aku jarang masuk sebab harga pon boleh tahan jugak..aritu wat offer kat One Utama sempat la aku survey..tapi tak taw la offer kat mana..mahal supe tu jugak..haha.. So kami masuk la..tengok2 kot bernasib baik.. of koz..memang bernasib baik..sebab long john ada offer 30%.. maka aku grab la 2 pasang untk kami laki bini.. harga long john laki aku dari RM179++ dapat RM105++, aku amik budak2 punya..bhahahaa..tu je sesuai untuk hakak dik.. memang muat2 ngan aku..sadis gilaa.. harga tak ingat berapa tapi lepas diskaun dapat RM84++.. ok la kan..dua pasang aku dapat dalam RM189++.. Jimat what..kualiti sama je dengan UT.. kat situ aku dah jimat seratus..nasib nokss..kalo tak terbang 3 ratus..

Selesai sesi menangis dalam hati sebab duit melayang, kami gerak balik.. Tepat pukul 8 malam kami selamat sampai..


Tenang je bila tengok ciptaan tuhan..
Tamatlah percutian singkat aku di Melaka selama 2 hari 1 malam..maka dgn itu aku tutup dulu #kembaranwpusingmalaysia untuk tahun ni..Ramai gak tanya bulan depan aku nak kemana pulak..mentang2 la kami laki bini kaki berjalan..ceit.. start bulan 10 aku tak kemana2 dah sebab aku nak pulun simpan duit untuk next trip aku bulan 12 nanti.. sebab tiket pon aku tak beli lagi,so aku perlukan tabungan yang lebih sebagai persediaan sekiranya harga tiket mahal.. Bukan senang nak p berjalan woiii.. dengan currency kita yang makin2 teruk..down..down..down..down..hah jangan sampai aku menyanyi lagu yuna..naik menyampah aku dengan sistem pentadbiran negara nih.. no action at all..korang wat pe wooii..dok korek hidung jeke? geram betol..

Tapi tula..aku niat selagi aku hidup aku nak menikmati ciptaan tuhan sebaik mungkin.. so pejam mata je la..duit boleh dicari..peluang takkan datang selalu..

Ok la..jauh sangat dah aku melalut.. k bai...