Wednesday, September 21, 2016

Siri Terjah Melaka : Asam Pedas dan Jonker Walk


Cuti Hari Malaysia yang lepas sempat la aku ke Melaka kejap.. saje jalan2..dah laki aku pon cuti.. takkkan asik nak lepak kat rumah jer..so boring.. Melaka ni dah banyak kali dah aku pegi..so short vacay kali ni just nak chill lepak2 makan mee besen and rasa pengalaman tido kat Tube Hotel.. Mostly muzium kat Melaka ni sume aku dah masuk..kecuali Muzium Umno..mih3.. dan aku rindu nak berjalan2 kat Jonker Walk..sebab tu nak tak nak aku harus ke sana..

Jumaat tengah hari kami bertolak, macam biasa..aku amat susah nak travel pagi2..hehe.. Lebih kurang pukul 3 petang kami sampai hotel..urusan check in hotel pon mudah, sebab aku dah bayar semuanya thru agoda.. Selesai urusan rehatkan badan, perot dah terasa lapar ya hamat.. memang aku tak makan dari pagi.. Baik puasa je terus..giler -_- mulut dah kepingin asam pedas.. So berpandukan apps jom makan, kami ke pit stop pertama.. Asam pedas Kota Laksamana.. sampai je sana, kedai tutup.. Arghhh..tidakkk..aku lapaarrrrr... !! Ok fine..masih belum give up..kita try pulak Asam Pedas Hajah Mona.. wow..macam sedap.. sampai2 je, kedai dia pun tutup.. Adoii..ape malang sangat nih.. aku dah berjejes air liur dah.. tengok2 map kedai Hajah Mona ni dah dekat sangat dengan Jonker Walk..so kami amik keputusan, park je kete kat area situ and then berjalan la cari ape yang ada untuk dijamah..aku dah lapar sangat dah masa tu..

Jalan punya jalan, tak jupe ape yang best..last2 masuk Mahkota Prade teros ke Food Court..kat situ ada jugak jual asam pedas.. dah tak larat sangat dah cari kedai makan.. Dengan asam pedas yang masam dan kurang sedap tu, sepinggan jugak aku habis..lapar punya pasal.. Selesai makan, macam biasa laki aku nak minum kopi, lepak kejap pastu kami bergerak ke Jonker Walk.. Pegi time public holiday kan..manusia macam semut la ramainya.. sebelum menjamu mata dalam pasar, kami berjalan2 tu di riverwalk menikmati permandangan..







Ok..aku jalan kat riverwalk ni separuh je, sebab bahagian atas sana dah banyak bar2 dibuka..ramai mat saleh dok melepak minum mabuk bagai so tak de mood pulak nak jalan2 area sinun.. maka kami pon berpatah balik untuk menjamu mata di Jonker walk.

Mr.Tomato nak jugak posing..huhuhu
Crowded..
Tak beli pon..kat fridge aku dah penuh..
Nak terkencing?? Jangan risau, dalam taman ni ada toilet berbayar..kalo xlarat jalan leh lepak2 sambil update instagram..hehehe
Rumah terbalik..harga masuk dalam RM20++ per person
Kita yg cukup sifat masih ada alasan untuk berjaya???
Singgah Jonker Gallery dengan niat untuk cuci mata..tapi tercuci duit sekali.. Barang kat dalam ni murah2.. sempat aku rembat cover untuk remote tv
Tadaaa..bagi yg ada laki jenis kaki kumpul kereta, bertabah la yerr..
Pertandingan menyanyi warga tua tajaan Mamee.. *ok aku tipu..
Motif..?? Ending of Pasar Jonker Walk.
Sempat jugak aku snap beberapa keping gambar disekitar kawasan ni..moh kita layan..

Sekali tengok macam kat Jepun pulak..hehe..cuma kurang bersih..hahaha

Time last aku pegi dulu tak de lagi H&M..klasik je nampak
Backpackers..!! boleh try..lokasi amat2 strategik..
Tak sempat..huhu..xdapat pegi Xian,dapat tengok terracota army tiruan pon jadi la..
Sambil2 jalan nak ke car park ternampak bangunan ni..scary nokss..teringin nak masuk ntah ape ade kat dalam.
Badan pon letih,ketiak pon dah basah maka kami decided nak balik ke hotel je teros.. mulanya kawan laki aku ajak makan shell out..last minit tukar plan dia makan kat umbai.. kami ni pulak sebab makan dah lewat petang, perot pun masih kenyang, maka kami cuma beli meggi cup jer untuk alas perut kalo2 tetiba lapar..

Balik hotel..zzzZZZZzzz.. bersambung dihari kedua.....