Monday, January 26, 2015

Positive

Ha..? Ha..? Ape yg positive tu? Sabar2..nanti aku ceritakan ape yg positive tu..make sure baca sampai habis ok..jgn jadi mcm sesetengah rakyat Malaysia,lebih suka baca tajuk saja pastu memandai2 wat spekulasi sediri..I don't like okey..!!

Semalam encik hubby aku ade bagitau,dia tak kisah sgt kami masih belum dikurniakan zuriat,tp kdg2 dia xtahan dgn mulut2 org..kadangkala bersembang mcm xjaga sensitiviti org lain lgsg..mcm kwn2 dia la dia ckp,bercerita psl anak,dia diam je..xtaw nk mencelah mcmana..ye betul..aku salu sgt rasa benda2 nih..dah terasa lali dah skrg..bg aku org mcm ni diketegorikan 2 jenis..kalo mereka yg dapat / on th way dapat anak sulung dorg ni kategori "overexcited" yela..anak sulung kot..kalo aku mgkin aku pon berperangai yg sama tanpa disedari..mgkin dorg pon mcm tu..dorg terlalu teruja smpai terlupa ade org lain yg krg bernasib baik..tak pela..halalkan je la perbuatan mereka tu..mungkin dorg terlepas pandang..


Kategori kedua jenis yg show off..hah..aku xgase laki aku penah dpt mcmana aku dpt kot.kemon bebi..don't stress2 ok..bini mu ni lg la..ape yg xpenah kne..jenis show off ni jenis paling jelek bg aku..yes..i know..uolls "wanita sempurna sangat" sebab mampu beranak..aku taw korg ade anak,dan tak perlu ingatkan aku berkali2 bahawa korg mmg ada anak..kwn2 aku kdg2 perangai jgk,ade lg meroyan satu hari 7,8 kali sent voicemail suara anak dia kt aku..jap2 anta gamba anak bogel..ape ni? 1,2 kali maybe aku boleh puji..tp kalo salu mcm ni,hangin aku menjadi2 la jgk..kdg2 aku nk tya..ape motif ko anta voicemail suara anak ko yg cuma bunyi oh eh oh eh kt aku tu? aku xphm anak ko ckp ape..xperlu nak anta smpai 10 kali sehari kt aku.. Very irritating ok.. kalo jenis mcm ni,aku mmg bajet dorg jenis show off la..sorry to say.

Aku kesian kat laki aku..yela,kdg2 terpikir jgk..adakah aku punca? rasa bersalah tu ada..tp aku nak wat mcmana..semuanya ketentuan Allah..anak adalah anugerah..bkn kata pagi ni aku nak,petang kang boleh dpt..bukan...semuanya atas kekuasaan Allah taala..aku hanya mampu meminta..ada sebab kenapa Allah belum kurniakan kami zuriat..maka aku terima dgn hati yg tenang.. Alhamdulillah..rezeki kami sentiasa murah..tu menandakan Allah xpernah lupa pada hambanya.. Aku salu tanam dalam hati aku    "Allah uji,kerana Allah sayang" jadi dari situ aku dah semakin positive..

Dulu aku agak sensitif..ape2 sikit nk melenting,nak terasa,nak marah dalam hal ni..tambah2 ade yg ckp "sempurnanya seorang wanita bila dia bergelar seorang ibu" encik hubby..awak ngn saya sape lg penat nak harung sume ni? Iolls bkn wanita sempurna lg..sbb xjadi ibu..sentap sangattt ok..*_* tapi aku cuba sibukkan diri..aku suka membaca blog2 org yg senasib dgn aku..aku suka Neena Anuar..aku suka baca blog dia..dia byk bg inspirasi utk golongan2 mcm aku.. Kak Nin (nama manja Neena Anuar) dah kawen hampir 10 tahun..masih belum dikurniakan anak..tp aku tgk dia bahagia je..Hampir 10 tahun ok..lg mcm2 benda dia harung nak bandingkan aku yg baru setaun jagung ni..Dia tabah je..nape aku xleh..Dia pernah ckp, Anak bukan pengukur kebahagian..kalo betul anak penentu kebahagian sesebuah rumahtangga,nape byk kes cerai berai melibatkan mereka yg beranak pinak..ade jgk kes cerai berai melibatkan org xde ank..tp majoriti yg kita nmpk kebanyakkan yg dah ade anak..dari situ aku mula terpikir.. Yela...betul..jika anak penentu kebahagiaan,kenapa yg ada anak masih bercerai?bukankah sudah bahagia sbb memiliki anak..

Sebenarnya..kebahagiaan dalam berumahtangga bermula dari kita suami isteri..Kita yg mencorakkan kemana hala tuju hubungan kita..kita yg memainkan peranan utk menciptakan kebahagiaan..bkn anak bkn sesiapa..Ade je org xde anak bahagia hidupnya..ade je org yg ade anak tiap2 ari bergaduh..betul x..jika mereka nmpk golongan yg xde anak ni xbahagia hidupnya..berhentilah berimaginasi..selama aku hidup ngn encik hubby tanpa zuriat,aku xpenah gase kurang kat mana2..makin bahagia ade la..gelak sama2..masa berdua tu byk..makin lama hidup berdua makin aku kenali sape laki aku yg sebenar,walopon perangai dia kdg2 membuatkan aku gase annoying..hahahahaa..laki aku tu hensem bak hang tuah tp perangai mcm mr.bean..bila dgn dia,aku gase aku dah cukup sempurna..(walopon org nmpk aku byk kekurangan la..keysah lak aku?? )

Aku bersyukur dikurniakan pasangan yg memahami..saling melengkapi antara satu sama lain..walopon dari mata kaca org lain kami pasangan kurang sempurna,tp aku xpenah gase mcm tu pon..kdg2 aku tgk org yg ade anak plk yg agak iri ati ngn kami yg xckp sifat nih..aik...bknkah kalian sudah sempurna..ape lg xcukop? Jadi dgn byk membaca pengalaman org2 lain membuatkan aku semakin positive..sentiasa pandang kedepan tanpa melihat mereka2 yg annoy disekeliling aku..aku mula mengatur perancangan hidup aku sendiri tanpa perlu merasakan aku kurang sempurna..

"Moh sayang encik hubby..kita travel lagi..hahahaha"

*encik hubby..raya cina iolls cuti 4 ari..nganga kt umah..mtk replace kan cuti uolls boleh..carry forward 2 ari AL ke bulan 4 oke..sayang awak..muahhhh..muahhhh..

K bai.