Monday, January 5, 2015

Apa patut ada dalam Handbag?

Seperti biasa kalo nak travel ofkos sblm tu ko kne packing kan..Jenis aku kalo packing baju,aku salu bawak baju lebih..lebih xpe jgn kurang..haha.. dalam entry harini aku nak tunjuk ape yg patut dibawa utk setiap kali kita travel especially dalam handbeg korg tu.. dlm kata lain keperluan asas yg patut ade la..cara setiap org lain2,terpulang la korg nak bawak ape pon..tp jgn angkut dgn rumah skali sudah..haha..


Must Have..

Kalo ko jenis chicky2,xnak up to date sgt,gorjes meletup ke hape..ko boleh bawak beg kain kanvas..bg aku beg ni mmg senang bawak..xde partition ape,just sumbat2 semampu boleh..pastu kalo part nak mencari lak mmg adventures habis smpai terkial2 badan ko meraba2..korg penah tgk cara org cabut undi? macamana dorg meraba2 dalam kotak undi tu? lebih krg mcm tu la..

Ok..kita mulakan skrg,ape yg patut dibawa semasa travel..Bagi korg yg nak pegi dekat2..xperlu la bawak byk sgt..bawak ape yg perlu sudah,tp kalo yg pegi travel naik kereta,yg gase kereta korg besar n selagi boleh sumbat..its up to u..tp kalo jenis ala2 backpakers,amatlah digalakkan membawa sesuatu yg betul2 keperluan,apetah lg yg travel keluar dari Malaysia..kalo naik flight n xbeli baggage,kena ingat hanya 7kg dibenarkan untuk dibawak masuk dlm flight..pandai2 la manage..heee.. Barang2 yg aku gase penting utk aku bawak utk travel adalah :

  • Passport - Bagi yg nak travel keluar dari Malaysia,passport adalah penting..sangat2 penting..kalo x bawak,jgn berangan ko dpt keluar dari sini..
  • Power bank - Ni jgk amatlah penting, sebab zaman skrg hand phone amatlah penting bg kita..terutama diwaktu emergency kalo bateri tetiba habis camno? Tol tak.
  • Dokumen -  Mcm aku,aku letakkan dlm satu sampul..semua jenis itinerary hotel yg aku dah booking via online. Tapi kalo korg tertinggal,jgn risau..korg masih boleh print benda2 ni..pegi je cybercafe..bukak email n print out balik..hehehe.. xpon walk in je,mtk pihak hotel cek kan..mst ade details pya..tp kalo xnk ada masalah,make sure bawak la.
  • Earphone -  Memang sentiasa ada dalam beg..kadang2 terasa nak dengar lagu :)
  • Dompet  -   Lagi la penting..kalo xbawak nti nak makan ape? 
  • Buku   -  Bahan bacaan dikala boring,time rileks2.. (aku xdela rajin membaca sgt..keh3)
  • Waterproof casing - Ni mmg aku salu bawak,hanset lama aku la jd mangsa..so far waterproof casing ni ok je..function dia nak tgkp gambo dlm air..(bajet pandai berenang)haha
  • Tuala wanita - ni jgk penting bagi org pompuan ok.. Kalo xperiod pon stanby jela,mane taw kwn ko kt sebla tetiba period,boleh jgk ko hulurkan pertolongan..hehehe
  • Sunglasses / spek mato hitam - Harussss... 

Ok..itu saja barang2 yg akan aku bawak dalam beg harian aku tu.. Eh,mana baju,towel, toiletries xde pon.. Alah..yg tu dah masuk ketegori beg lain..ni yg aku cite beg sendeng yg aku bawak jln2..aiyooo..pukul kang..hehe..saya bergurau jerrrr..

K bai..