Friday, August 18, 2017

Di Usia 30-an Baru Sibuk Jaga Muka..Huh.



Tengok tajuk kat atas pon dah sakit hati..gase cam baru semalam je lahir harini dah masuk 30-an dah. Kejap betul masa berlalu..Perempuan bila masuk usia 30-an mula la sibuk nak jaga diri.. Aku ni sebelum ni mana nak pandai melaram sangat..Sephora pon tak penah masuk taw..tak berminat langsung, konon muka selebet macam ni pon laki aku nak..hahahaha.. tapi perspektif tu berubah bila aku mula masuk umur 30-an.. eh..eh..betul la ape aku baca..perempuan akan lebih cantik bila dia berusia 30 ke atas.. kenapa time tu perempuan selebet bertukar jadi cantik..???

Ok..ni aku cerita based on apa yang aku rasa ek.. bila aku masuk umur 30,aku mula takot tgk garisan2 halus kat muka..yes betul kita as a human memang tak boleh elak sume ni, tapi kita boleh cegah kan..sebelum sampai waktu ape kata kita cari alternatif untuk melambatkan ianya terjadi.. Aku tak de la nak muka aku nampak muda belia (hakikatnya memang nakkkkkk sangat) tapi biarlah selari dengan usia.. Aku jadi bersemangat nak jaga penampilan bila aku tengok ada kawan2 aku yang anak 2,3 orang dah mula tak jaga diri,nampak tua dari umur sebenar, jadi benda2 tu wat aku terpikir adakah aku nak ikot macam dorang or aku nak jaga diri sendiri..thanks buddy..sebab korang aku makin pandai jaga diri..wahahahaha..


Laki aku pulak jenis tak kisah..aku nak beli ape dia tak pernah lokek nak belanja bini..asal bini suka, sedap mata dia memandang, dia ok je.. sebab tu aku salu berdoa kat tuhan supaya laki aku salu dimurahkan rezeki..sebab dia tak pernah nak kedekut dengan aku.. dia memang betul2 gunakan term "duit suami duit isteri,duit isteri is duit isteri" dia tak pernah tanya mane pergi duit gaji aku sedangkan aku ni tak ubah macam parasit..setiap masa sedut duit dia..hahahahaha.. ilebiu syg <3

Aku pernah cerita sebelum ni aku ada masalah jerawat yang teruk..sampai tahap kena pegi jumpa pakar kulit..lepas pada tu aku amat berhati2 dengan setiap produk yang aku pakai dan yang aku telan. Alhamdulillah..sekarang kulit aku pon dah ok..Jom aku share sikit produk apa yang aku pakai.

Sebelum cuci muka,aku buang mekap dengan Garnier cleansing water.. Mudah je,letak atas cotton pad then tonyoh la muka..Memang superb..aku suka sangat. Harga RM11.++ - Watson.
Kecoh dua tiga menjak nih kat fb pasal produk ni..hellooo..org dah pakai lama laaa..hahahaha.. aku cuci muka dengan Cetaphil..memang gase tak puas sebab tak de buih.. Harga dalam RM24.++ gasenya..lama sangat dah beli.
Aku sejenis yang tak puas kalo pakai pencuci yang tak berbuih..so aku cuci muka sekali lagi dengan pencuci feberet aku nih..dah masuk botol kedua dah..jauh mai nihhh..brand ni tak ada kat mana2 drug store ok..ada jual kat klinik saja,klinik tu pulak kat Kedah..hahaha..kalo pasal kulit,aku tak pernah pegi klinik lain..ni satu2nya klinik yang aku terjah..sangat3 best..pakai sikit je buih dah banyak,yang paling best dia tanggalkan segala whitehead kat hidung..sebotol pon tahan lama..orang Kedah,kalo berminat p beli nooo.. harga sebotol RM38
Aku memang pakai produk jenama luffiya skrg..walopon a bit pricey,tapi bila dah elok dengan kulit,pejam mata jelaaaa.. ok yang atas ni botol je luffiya tapi isi dalam tu lain..aku letak apple cider n jadikan sebagai toner. aku penah review pasal apple cider sebelum ni..korang boleh baca..ada yang murah,efek macam toner mahal wat pe aku beli yang mahal lg kan.. apple cider sebotol RM8,tahan lama..letak atas cotton pad,tonyoh kat muka. busukkkkk...!!
Setiap malam lepas sapu toner,aku akan pakai 2 jenis krim malam nih..mula aku pakai krim sarang burung,then aku layerkan dengan krim kunyit..husband aku cakap dah serasi dengan produk ni,pakai je jangan tukar2 lagi dah..aku harap brand ni bertahan lama la nooo..aku nak pakai sampai tua..miahahahaha
Ok..sekarang kita beralih pulak ke make up session.. Aku ni jenis suka membeli tapi tak konfiden nak pakai..berlambak je kat rumah tu..tapi aku nak show off apa yang aku pakai sekarang jela.. Masuk umur 30-an baru nak berjinak2 mekap..auuuuwww... well..zaman sekarang ni,budak sekolah pon dah lawa..hakak pon tak nak kalah dikkk.. -_-

Salu pagi aku tak apply apa2 toner..aku terus je sapu make up base by The face Shop..semenjak aku pakai make up base,muka aku dah tak nampak merah2 lagi dah..bedak pon tahan lama. Harga RM20 -shopee
Aku tak pakai foundation..nak beli tak beli2 lagi..foundation lama dulu aku pakai supra..mak aku rembat jadi skrg aku lepas apply makeup base aku terus pakai concealer..by Etude House..skrg ni parut tak byk macam dulu so tak stress sgt la masa tepek concealer..hahahaha. Harga RM25 - Hermo
Then terus apply bedak..sblm ni aku pakai compact powder dari brand It's Skin..dah tu pecah la pulak, malas nk beli online sbb nak pakai urgent, aku beli brand Clinelle..sblm tu aku baca review dulu,ramai ckp ok dan sesuai utk oily skin. Yeahhh..aku pulak review skrg..compact powder ni memang betul2 sesuai dgn mereka2 yang ada problem muka berminyak..ko takkan gase muka berminyak lagi dah..make up pon smooth elok. berbaloi. Harga RM 21.10 - Watson
Eyebrow aku pakai brand Etude House..aku tak pandai lukis pon..hahaha..time rasa nak conteng aku conteng la,kalo tak dok dendiam jela dalam pouch tu..mascara by Silkygirlll....(dgn nada suparno..) Harga Eyebrows - RM 10 -shopee / Mascara - RM 12.90 - Watson
Lip and cheek by Skinfood..kaler tak sesuai dgn bibir aku..salu aku jadikan blusher,nampak natural gitchiuu.. Harga RM 23.++ - Althea
My fav lipstikkkk... Aku paling suka lipstik brand Laneige..siyesly ohsem. Aku cuma suka satu kaler je..maxi red.. Kalo dah habis korang boleh bawak bekas dia kat mana2 Laneige kiosk then dapat 10% diskaun kalo beli yang baru. Yang kecik2 tu pulak dari The Balm matte lipstik. kaler pon nice dan yang penting tahan lama. Harga Laneige RM 79 / The Balm RM 110.
Yeayyy..dah habis review..!!!! Aku ni nak kata terlalu obses pada make up tu tak jugak..aku beli mana yang aku gase nak pakai je sekarang..tak macam dulu beli-beli-beli tapi tak pakai..pastu biar je sampai expired. Aku lebih suka brand Korea dari yang lain. Entahla..mungkin kena dengan muka aku kot.. Macam mask aku salu beli kat SASA, scrub dan sebagainya aku banyak beli kat Hermo berbanding Althea,walopon murah tapi lambat sikit sampai.. (aku kan jenis tak menyabor)

K bai..