Tuesday, August 15, 2017

Tips Penjagaan Contact Lens Yang Betul


Ok..harini aku nak bercerita sikit pasal penjagaan contact lens. Aku ni rabun since sekolah rendah lagi, cuma aku ni spesis yang tak suka pakai spek mata walopon mak ayah aku habiskan duit wat spek mata kat aku, so aku berjaya hidup dalam kerabunan berabad lamanya..hahaha.. Sebab utama aku tak nak pakai spek sebab tudung payah nak bentuk..Orang lain pakai aku nampak helok je tudung dorang terbentuk, kalo aku pakai mula la tudung kembang la,senget benget la,pastu laki aku suka cakap bila aku pakai spek nampak macam makcik2..huh..pastu jenis aku tak boleh pakai spek terlalu lama, bila aku bukak je automatik aku sakit kepala then power aku pon bertambah2 dengan jayanya..so bagi mengelakkan aku bertambah rabun,aku cuma pakai spek time drive dan time aku sakit kepala.. Memang susah bila ko rabun,tapi nak hidup macam orang bermata cerah..memang sume benda ko nampak kabur..bagi aku yang dah terbiasa ni,aku gase ok je..apetah lagi bila dicop sombong,orang hai kat ko dari jauh ko wat tak tahu je..wakakakaka...


Sebelum ni aku pernah cuba-cuba pakai contact lens..tapi aku gase cam payahnye la nak handle.. Maybe aku tak tahu cara yang betul dalam penjagaan contact lens..mula2 nak pakai lagi la..meleleh2 air mata, bila dah pakai,satu hal pulak..tak selesa langsung mata cepat kering dan bertahik..So aku stop terus pakai contact lens yang aku label kan benda yang menyusahkan.

Tapi dua tiga menjak ni aku diserang sakit kepala..aku sangat positif,ubat sakit kepala aku selain dari minum kopi,aku kena pakai spek mata..maybe mata aku dah terlalu letih..jadi untuk mengelakkan sakit kepala yang berpanjangan dan juga elak dari pakai spek,aku buat keputusan pakai lens semula.. Aku taw contact lens sebenarnya banyak keburukan..tapi aku tak de pilihan..hahaha..cuma aku limitkan pemakaiannya..sehari tak lebih dari 8 jam dan untuk mengelakkan mata aku kurang mendapat oksigen,aku pakai secara berselang..bukan setiap hari.




Untuk monthly lenses aku paling suka jenama diatas Bausch n Lomb..sebabnya lens ni sangat selesa bila dipakai,corak pon tak terlalu menyerlah,sesuai pakai pegi keje..sangat2 soft,senang pakai dan mata tak cepat kering.selama 8 jam pakai memang tak de masalah,takde gase mata pedih2 ke, gatal mata ke ape..so brand nih dah jd feberet aku dah.aku selalu beli contact lens dalam shopee sebab harga jauh lebih murah dari kat kedai.. Harga sekotak RM30.


Untuk daily lenses,aku pilih brand Acuvue by Johnson & Johnson..siyesly memang best pakai brand ni..gase cam tak pakai lens langsung..selesa giler..tapi yang jadi problem,brand acuvue cuma ada daily lens..tiap2 hari kena replace..kalo dari segi kebersihan memang elok kita tuka lens setiap hari.. tapi letih nak membeli la pulakkkk.. harga untuk 30 pieces RM110 dalam shopee..


Freshkon ni pon aku beli yang daily use..beli kat shopee jugak..sekotak RM28 ada 10 pieces.. aku baru pakai satu set, so nak review lebih2 tu tak boleh la..tapi dari pengalaman pertama, ok la..cuma mata aku cepat kering.


Ok..yang ni lens boleh pakai selama 3 bulan..aku beli jenama Blincon.harga RM60 aku beli kat kedai.. kalo dalam shopee RM38 je..nampak tak beza harga..but dont worry yang jual dalam shopee tu pon kedai optic jugak..barang2 yang dia jual memang original mariii..aku suka lens ni sebab tahan lama..cuma brand ni agak sensitif dgn mata aku mungkin sebab dia bukan jenis soft lens..tp ok la sebab aku pakai jarang2..


Untuk cuci lens aku pakai brand diatas..Amik peringatan ye, saline solution adalah air untuk cuci lens, bukan untuk rendam lens sebab air ni tak mampu nak bunuh bakteria..air ni khas untuk mencuci saja..kalo korang jenis jimat,boleh je pakai multipurpose solution untuk rendam dan cuci lens..tapi sebab saline solution ni murah,dan kebetulan cousin aku ajak share,aku beli jela.. 3 botol + free sebotol (kecik) RM14++..


Lepas cuci,aku akan rendam lens dalam renu solution.. kalo korang nak beli lens solution make sure baca betul2..kalo kat kotak tu tulis saline solution maknanya air tu digunakan untuk mencuci lens sahaja..tapi kalo dia tulis multi-purpose solution,maknanya 2 in 1..boleh cuci dan boleh rendam.. untuk botol kecik aku pegang ni,aku beli kat Guardian 2 botol RM17++ kalo dalam shopee RM5 sebotol..kalo botol besar RM37++ di drug store,tp online cuma RM26..berbaloi2 beli online.


Apenih..??? hehehe..ni la automatic cleaner kesayangan aku..bapak pemalasnye..nak cuci pon pakai benda alah ni..hahaha..Aku ni pembeli tegar shopee..so bila ada benda murah macam rugi pulak tak beli..mih3..harga murah je RM11++ offer time aku beli tu.. cara guna pon mudah..masukkan je lens dalam bekas disediakan,letak air solution then press red button..benda alah ni pakai bateri AAA.. bila ko press je button, benda ni akan vibrate..bising jugak la bunyi dia..ko biar jela dia cuci..salu aku cuci 2x baru puas hati.


Untuk eye drops aku pakai brand Renu by Bausch n Lomb jugak.. Eye drops ni memang khas untuk contact lens..bilamasa aku gase mata aku kering,aku titik la..sebenarnya lebih elok kalo kita basahkan mata secara semulajadi dari pakai eye drops..tapi kalo pejam celik pejam celik airmata tak maw keluar jugak, ni jela solution yang ada pon..hehehe.. harga RM8++ aku beli kat Watson.

Sekarang aku nak terangkan macamana cara nak cuci contact lens yang betul tanpa menggunakan automatic cleaner..hahahaha..
  • Perkara paling penting..sebelum wat apa2 pon make sure tangan sudah dibasuh dengan bersih. Tanggalkan lens dari mata..nak tanggalkan pon ada cara..tolak lens ke bawah dulu sikit baru tarik keluar..ni apa yang aku baca la..untuk mengelakkan retina mata luka.
  • Letak lens atas tapak tangan..cuci satu2 ye..tuang saline solution,dengan menggunakan jari telunjuk,urut pelahan2 lens tersebut..jangan kuat2 kang koyak pulak..buang air dari tapak tangan then tambah air saline baru,ulang la bape kali pon sampai korang gase betul2 bersih.
  • Bila dah yakin bersih, letak lens tadi dalam bekas then isi kan multipurpose solution.Isi air sampai lens betul2 tenggelam. Tutup dan simpan. Mudahkan.
Ok..itu saja tips yang mampu aku sharekan.. next time kalo ada lagi aku update eh.. K bai.