Thursday, April 6, 2017

Edisi Cheapskate - Apple Cider Untuk Jerawat Dan Parut




Apple cider..sebelum ni aku tak taw pon apa function nya..tapi aku selalu bau sebab ofis mate aku minum..bau dia..perghh..busuk beb..annoying gila bau..wat aku makin tak suka..entah macamana haritu aku tergerak hati nak google ape kelebihan apple cider ni..waaaa..rupanya banyak manfaat yang ada dalam benda busuk ni..busuk bukan sebarangan busuk ok..tengs to my fren, disebabkan bau busuk tu la wat aku tercari2 ape yang bestnya minum apple cider nih..waktu tu aku tengah cari apa2 remedies yang aku boleh wat untuk hilangkan parut jerawat aku ni..so bila aku tengok apple cider ni dapat membantu hilangkan jerawat dan parut,ape lagi..terus pegi beli la..



Apple cider boleh diminum,dan boleh digunakan diseluruh badan..dan salah satu nya boleh menguruskan badan..so amat sesuai la aku bagi laki aku minum..harharhar..mula2 minum memang ada efek sikit..macam aku,memang ada sinus yang teruk..starting minum aku sakit2 tekak,batuk dan selesema.. tiap2 malam minum alhamdulillah hilang sume tu..cuma sekarang aku jarang minum..biasa la..memula je rajin pastu malas balik..tapi satu aku nak cakap..apple cider ni memang betul2 berkesan..macam aku salu pagi2 susah sangat nak bangun..badan cepat letih..penat je gase..salu bila jadi macam ni,malam sebelum tidur aku minum segelas..cara bancuh mudah je..sesudu apple cider + air..bangun pagi memang ringan je badan..

Selain untuk tenaga,aku gunakan untuk toner pada muka..Apple cider sejenis asid yang mampu untuk stablelize kan ph pada kulit kita..aku mempunyai kulit yang sensitif dan berminyak..bila jerawat naik,mesti tinggalkan parut yang susah ya amat nak hilang..lepas peristiwa aku pernah tersalah makan,jerawat naik bak cendawan tumbuh,aku try pakai skincare jenama Lutfiya..nasib kena ngn kulit aku..cuma bila nak beli satu set tu macam hazab pulak harganya. (well..aku kan spesis cheapskate) so aku try cari alternatif lain yang lebih murah..maka jumpa la aku dengan apple cider ni..cara nak jadikan sebagai toner amat mudah.. cuma kena ada :
-botol
-apple cider
-air
Seeloknya jangan guna direct apple cider pada kulit..campurkan dengan air..sebab apple cider mengandungi asid yang tak semua kulit boleh terima kalo sapu direct macam tu..macam aku,jenis kulit nipis..so better be careful..

Campur apple cider + air mengikut sukatan botol..pandai2 la korang bajet ye..then boleh guna sebagai toner..tepek atas cotton pastu tonyohla muka korang ikot sesedap rasa.. aku dah guna apple cider ni as a toner i think almost 2 weeks..so far memang nampak keberkesanannya.. Pasni aku tak payah susah2 lagi habiskan duit beli toner..just beli apple cider sebotol lebih kurang harga RM10, dah boleh pakai lama..

Perbezaan dua minggu sebelum dan selepas guna apple cider.. nampak perubahan sikit..
Bagi yang kulit berjerawat macam aku,tiap kali apply toner ko tonyoh lebih sikit kat area jerawat tu.. InshaAllah bangun esoknya jerawat tu kering..parut2 pon sekarang dah makin pudar..sebelum ni punya la lama aku take time nak hilangkan parut,sapu yang tu,sapu yang ni..tak jalan jugak..last2 dengan apple cider ni jugak yang ok..

Kelebihan apple cider..tak rugi cuba..
Banyak sebenarnya manfaat yang ada dalam apple cider ni..bukan saja untuk diri kita,kalo yang ada kucing, boleh jugak diberikan pada anak bulus sekali..macamana..?? ha..macamana ko minum macama tu la ko bagi kat dorang..tapi aku tak letak banyak sangat apple cider ni,kang dorang bau dorang tak nak minum..aku letak agak2 rasa je..pastu campurkan dengan air,jadikan air minuman dorang..kelebihan yang ada untuk kucing dapat mengelakkan dari jangkitan fungus..macam kucing aku mudah nak dapat earmites,aku tak taw datang dari mana,tergaru2 macam beruk kadang2 tu..tapi lepas bagi dorang minum air bercampur apple cider,dah nampak perubahan dah sikit..

Apple cider ni boleh didapat di mana2 saja kedai yang ada jual..hahahaha..mudah benor ayat.. seeloknya amik yang jenama Braggs, sebab dia campur sekali pati2 apple yang ada..mudah je nak tahu,kalo apple cider jenis untuk memasak,warna jernih..bersih je,kalo dia tulis "the mother" cider tu akan berwarna agak gelap dan berkeladak sikit.. Macam aku pakai sekarang yang untuk masak punya..payah benor nak cari yang jenama Braggs tu.. so far ok je..


So bagi yang tercari2 remedies untuk kulit dan tubuh badan,ape kata korang try apple cider ni dulu.. Tengok keberkesanannya..

Murah,jimat dan mudah.Jangan mudah tertipu pada baunya..sebab yang busuk itu lah banyak manfaat.

K bai.