Friday, March 17, 2017

Japan..?? Korea..?? Mana Lagi Best..?


Umumnya bila kita tengok di media sosial sekarang,banyak sangat artikel perbandingan antara Japan dengan South Korea ni..sebab apa..? Sebab selalunya orang akan tanya soalan yang sama.. Japan ngn Korea mane lagi best? Dorang tak kan tanya Japan ngn China or Korea ngn China, Japan,Korea or China..tak de..soalan orang selalu tanya perbandingan 2 negara ni saja..masing2 ada pendapat yang tersendiri..termasuk jugak aku.. Aku banyak jugak baca artikel pasal ni,mostly aku bersetuju cuma ada satu dua benda jela yang aku tak bersetuju..macam aku baca baru2 ni dia cakap pompuan korea ni jauh lebih cantik dari Japan.. Ceh.. ko tengok dengan mata plastik ke hape.. Pompuan korea ni mostly muka penuh dengan mekap sampai nampak unnatural tu tak campur lagi dengan plastik surgery lagi..memang totally out.. Kalo pompuan Japan, comel2..kiut2..lembut je nampak.. tak payah mekap tebal2..dorang memang dah cantik..sekali pandang pon kita boleh tau tu natural beauty..bukan tambah MSG..miahahaha..


Ok2..aku takmo story pasal tu sebenarnya..benda2 tu dah banyak dah orang post, korang boleh google tak pon cari je dalam fb.. yang aku nak cerita pengalaman aku travel di kedua2 negara ni.. Macam one of my fren cakap, kenapa ko suka pegi tempat2 macam tu..bukan ke Jepun ngn Korea lebih kurang sama jeke..watpe pegi dua2.. Nop..tanggapan tu salah sama sekali..Sebagai contoh, Cer tengok Malaysia dengan Indonesia..tapi nape kita masih nak pegi Indonesia sedangkan negara dia lebih kurang sama je ngan kita..betul tak?Sebabnya..setiap negara ada keistimewaan mereka yang tersendiri..even serumpun pon still boleh nampak perbezaan antara kedua buah negara ni.. Dari segi budaya,loghat.kesenian macam2 lagi..begitu jugak Korea dan Japan.. bila tengok dengan mata sendiri kita dapat rasa kelainan.

Apa yang aku nak story kat sini bukan la nak wat perbandingan dari segi budaya mahupun architecture, entry aku ditujukan buat mereka loving couple dalam fasa hanibunimoon, tak pon mereka2 yang masih kompius nak pergi Korea ke Japan..nak pegi Japan dulu ke, Korea dulu.. kiranya entry ni untuk mereka2 yang spesis kaki kompius la kekdahnya.. mungkin sedikit penerangan dari aku,korang boleh wat pilihan.

Untuk pasangan loving couple fasa honeymoon..
Selalunya aku la kan,kalo honeymoon ni aku suka pergi tempat2 yang romantik,menenangkan,dapat jalan2 berpegangan tangan fasa honeymoon kan,memangla macam tu dan aku percaya pasangan lain pon akan buat benda yang sama..n bagi aku Korea is the best place..walopon kita tahu every year Korea menerima banyak pelancong luar,tapi environment disana masih lagi terkawal.. Kita masih lagi boleh berjalan berpegangan tangan dengan pasangan,masih boleh nampak anak2 muda melepak gelak ketawa,tapi semua tu aku tak nampak bila di Japan..aku tak nampak ek,kalo korang yang dah pegi kata korang nampak je sume tu,tu hal korang la..aku cite pasal aku..muahahaha..

Japan sebuah negara yang super duper busy.. Semua kena cepat..aku ni boleh dikatakan nak berjalan pegang tangan ngan laki aku pon payah,sebab kami pon ikot kalut macam dorang..memang tak de masa nak berjalan santai,slow2..takde ek..satu lagi di Japan most of tourist attraction memang penuh dengan manusia..pack.jadi celah mane nye ko nak beromantik ngan laki ko..huhu..tak seperti Korea..orang kat sana bukan jenis kelam kabut..sume steady..rileks,suka lepak2 bercinta..so feel romantik tu sampai ke hati..hahahaha..So untuk honeymoon aku lebih pilih Korea..sebab banyak tempat menarik untuk bercinta..

Nak explore kedua-dua buah negara..
Jika korang memang ada plan nak explore kedua2 nya tapi tak tahu nak pegi mana dulu, aku suggest korang ke Korea dulu.. bak kata omputih, save the best for last..heee..Human nature,selalunya bila kita tengok benda cantik kita mengharapkan dapat tengok sesuatu yang lebih cantik..betul tak.. Jika ditanya Japan dan Korea mana lagi cantik, of kos most yang penah pergi akan cakap Japan lagi cantik..Its true.. Japan jauh lebih cantik dari Korea.. Jadi mulakan dengan menikmati permandangan yang cantik sebelum explore permandangan yang lebih cantik..ada fahammm...

Nak explore salah satu negara saja.. 
Hai cik adik..kenapa tak nak explore kedua2nya jika ada peluang..? Rugi la..jangan pikir yang Japan dan Korea ni dua negara yang budayanya sama..Salah ye.. macam aku cakap sebelum ni, Malaysia dengan Indonesia jugak berlainan,begitu jugak dorang ni..Ok2..tak paksa..nak pegi salah satu pon okay saja.. Aku suggest travel la ke Japan..anda pasti tidak menyesal..hehehe.. Sebab apa..? Macam aku cakap kat atas, Japan is a very2 beautiful country.. Walopon currency nya agak high,tapi bila ko kesana korang akan rasa its worth it dengan apa yang korang bayar..totally worth it.. Korea cantik tapi Japan jauh lebih cantik.. Mata korang akan disajikan dengan permandangan yang cantik je setiap hari..walopon Japan sebuah negara maju, pembangunan pesat membangun,tapi mereka masih tak lupa menjaga ekosistem semulajadi yang ada..sebab tu ramai yang dah pegi sekali,nak repeat lagi..macam aku..muahahahaha..

Ok..apa yang aku berikan ni cuma pendapat murni dari aku.. dari pengalaman aku.. Kedua2 negara ni ada keunikkan yang tersendiri.. aku sendiri pon belum merantau jauh..cuma bila selalu terbaca dan ditanya mengenai perbandingan kedua2 negara ni,watkan aku terpikir nak berhujah secara muslimah dalam blog aku ni..muslimah kewww..?? Tak mencarot tu kira muslimah la tu..hewhewheww..

K bai..