Friday, March 6, 2015

Online Booking - Tiket Kereta Api Ke Hatyai

Yeay..percutian bajet aku ke Hatyai makin menjadi-jadi..Hek eleh,Hatyai je pun,poyo la kau..haha.. keysah?? semalam sempat aku booking tiket train,nasiblah semalam aku tergerak hati nak bukak website ktm,kalo hajat mmg nak beli harini aku memang verangan jela..sbb tiket utk superior night class atau dikenali jenis katil ni memang macam goreng pisang panas..tambah2 katil bawah..pergh..kalo aku lambat cket je lagi memang tak merasa la dok katil bawah..sebenarnya katil bawah tu utk encik hubby aku,aku mmg suka dok atas2..hehe..sbb katil bwh ni besar la cket,jd sesuai utk keselesaan encik hubby aku..see...sayang lakik punya pasal..haha..

Aku tak taw la dorg ni beli tiket pukul bape,aku bukak lebih kurang pukul 10 pagi pon tiket dah byk sold out,tu yang pelik..tiket train ni dibukak 30 hari sebelum,so rajin2 la korang bukak website tak pun bajet betul2 bila patut beli takut terlambat pulak..tapi sempat jugak aku grab tiket atas bawah utk kami berdua..tu pon bahagian depan2 dah..tak tahu la aku kot pasni dorg ade bukak lagi tiket utk superior ni..tp better aku beli awal je.. Untuk hotel aku dah book via wasap je..tu pon galak request honeymoon pakej..mengada sangat..!!
Ok..bagi yang first time nak book tiket train by online,aku tunjuk kan sikit cara2 nya ok..mungkin ada yang terkurang,tapi pandai2 korang la nanti setelkan macamana..wah2..nak disuapkan 100% mana boleh..bhahaha..just kidding guys..don't sontap2 okey..

Firstly bukak KTMB E-Ticket punya website :- https://intranet.ktmb.com.my/e-ticket/login.aspx 

Bila dah bukak dia akan keluar macam kat bawah ni..make sure register dulu ok..kalo tak macamana nak login..kan..kan..


Ok..lepas register,dah boleh login..maka loginlah dikau dengan sesenang hati. Bagi yang dah booking tiket cam aku,dia akan tunjuk la transaction history,kalo belum book,tak de la..And then click pada ticket reservation.


Maka,keluarlah page ni pulak,ko boleh book utk trip pergi balik tak pun pergi saja..Aku beli tiket pergi dulu sebab tiket utk tarikh balik masih belum bukak..macam aku mention kat atas tadi,tiket dibukak sebulan awal..Key in data semua yang dia nak,jadi bahagian coach pilih la nak yang berkatil atau duduk sajork..


Lepas pilih coach,korang tengok bawah tu dia mintak detail passenger.click add and isikan details kalian ye..make sure click save new passenger kalo korang first time booking,sbb pasni tak payah nak key in lagi sebab details kita dah disimpan.paham adik-adikkkk..


Untuk coach label click L8..tak payah pening2,dia cuma ada L8 je..haha..jadi ko boleh pilih nak dok atas atau bawah..yang merah2 ni sume dah dibooking ye..yang biru je boleh pilih..ko tengok,lower sume dah full..sadis..


Dah pilih seat,dia akan tunjuk ko punya reservation..check betul2 utk mengelakkan berlaku sebarang masalah..


Bawah cket dari reservation tu, ko akan nmpk total berapa yang ko kena byr..kalo ko memang kaki maybank2u lagi mudah la..so click je maybank2u,and proceed pembayaran.. bila semua settle,dia akan keluar kat bahagian home macam gambar kedua aku tunjuk tadi,korang punya transaction history..click pada reference id,so dah boleh print out tiket..Siap..!!! semudah ABC 123 *_*


Yang masih tak setel pada aku skrg ni tiket balik saja,sbb date tu dorg belum bukak lagi..Total duit hangus berapa yaaaa...ok tu dibincangkan lepas balik dari trip okey..

K bai.