Thursday, October 12, 2017

Cara Aku Apply Visa Ke China.


Ok..harini aku nak ajar cara mudah ya hamat untuk buat visa ke China..nak buat visa ni tak susah pon sebenarnya cuma kalo ko prefer nak buat sendiri tu yang makan cuti sikit..ko nak kene pegi buat then lepas 4 hari nak pegi amik pulak..kalo nak mudah boleh je upah runner tapi ko kena keluarkan modal lebih sikit la..tapi janji cuti ko save..terpulang la nak yang mana satu. Semalam aku pergi buat visa dengan laki aku..kiteorang merempit naik motor je.. appoinment aku pukul 11.30 pagi..aku amat2 menggalakkan korang buat appoinment dulu sebelum pergi,sebab kalo korang tak bernasib baik time korang pergi orang ramai, maka bertabahlah menunggu..kalo ko wat appoinment, ko dilayan bak vip. hahahaha..

Dalam pukul 10 pagi aku gerak dari rumah..dalam perjalanan lagi sikit nak masuk ke jalan Parlimen entah macamana laki aku terlajak sikit je sebab selit2 celah kereta,jalan jem la katakan..boleh pulak kiteorang terlepas lorong..kalo bukan kerana ada tembok memang dah boleh patah balik..dah jadi satu hal pulak nak cari jalan u-turn..jalan punya jalan lepas ke Jalan Ipoh..tengok jam dah dekat pukul 11.. Ah..sudah,sempat ke sampai nih,aku cakap dalam hati.. Laki aku pon main agak2 last2 keluar kat Jalan Sentul..situ dia dah expert dah sebab salu pegi, time tu pon aku dah nampak KLCC..wahhh.. gembiraa..tengok jam lagi, haa..sempat nih baru pukul 11.10.. Ok dalam cakap sempat tu laki aku boleh pulak terlajak lagi, patutnya nak ke KLCC masuk kiri, dia straight.. bukan salah dia pon, paham2 jela..jalan KL macamana, jammed everywhere aku pon pening..tapi luckly la sehari sebelum pegi aku dah riki jalan pakai instant view..so nak cari tempat tu tak sesat barat lagi dah..nak ke visa center ni tak susah pon dari KLCC..korang straight je depan Avenue K, pastu nampak bangunan Bank Of China, belok kiri..pastu straight lagi terus nampak bangunan dia belah kiri. Tengok2 jam pukul 11.20..ngam.


Sampai je aku terus ke tingkat 5..ingat ye, buat visa ditingkat 5, collect visa kat tingkat 6. Keluar je lift aku tengok ramainye la manusia sejagat..entah datang dari mana..aku dok pikir "ah sudah..ramai cenggini pukul bape nak sudah.." pintu utama tu dah padat la kiranya sampai aku kena masuk ikot pintu kecemasan..punya ramai beratur..masuk2 je blur lagi, nak cari sape nak tanya pon tak taw sebab staff dorang sume busy..melilau la kami laki bini.. tetiba laki aku nampak pak guard..baik je pak guard tu..orang kita..senang nak komunikasi..hehehe.. Laki aku tanya, kalo yang ada appoinment macamana,dia tanya appoinment pukul berapa..laki aku cakap 11.30..then dia terus suruh kiteorang pergi kaunter..bayangkan dalam ramai2 dok beratur tu kiteorang dapat dulu..lepas dorang check sume dokumen dah lengkap dorang bagi nombor soh tunggu kat waiting area.. Aku baru dok cari tempat nak duduk sambil mata dok melilau2 tinjau kawasan, nombor aku dah dipanggil.. see..nampak tak different orang yang wat appoinment dengan walk in..? jangan risau,jap g aku ajar macamana nak buat..korang dengar dulu cerita aku ni..jangan gelojoh..pukul kang.

Kat mana benti tadi..?ha..dah nombor dipanggil aku terus ke kaunter..dia check sume then dia bagi resit..dalam resit tu dia tulis harga visa untuk seorang, date bila kena datang amik.. perghhh..aku gase tak sampai 10 minit aku kat situ..punya cepat sampai lupa nak tangkap gambar..berbaloi la kiranya salah jalan dua tiga kali tadi tu..keh3..

Ok..sekarang aku nak wat guidelines sikit untuk mereka2 yang first time nak wat visa macam aku nih.

Dokumen yang diperlukan adalah :
  • Dua keping gambar (visa background putih) 
  • Passport (Original & Photostat)
  • Visa application form
  • Flight Itenerary
  • Hotel booking 
 Untuk isi visa application form ada dua cara. Korang boleh printout pastu tulis tangan tak pun isi online di website China Visa Application center. Ketik link nih : https://www.visaforchina.org/KUL_EN/

Kalau rajin nak menulis korang boleh isi sendiri..macam aku yang sedia malas aku isi online je.
Sekarang aku nak ajar macamana nak isi online.

Click ikot anak panah yang aku tunjuk tu ek..

Pilih application form untuk isi online

Fill up yang bertanda anak panah merah tu, baca dulu sebelum choose A,B or C..tapi aku pilih A je..

Fill up semua information yang dia nak

Sebelum click "next" make sure click button "save" dulu supaya semua tak hilang

Lepas submit, kita akan dapat email..dalam email tu dia sertakan application form number.
Lepas submit akan ada button print..make sure korang print form nih, sign dan bawak bersama dokumen2 lain..Bagi aku apply online lebih mudah dan lebih cepat..sebab kat kaunter nanti, staff situ dah tak payah take time nak fill up ko punya information dalam sistem..dia just key in ko punya form number, keluar la sume details ko..mudahkan..ko pun tak payah nak tunggu lama.

Oh ya..nanti masa isi dia akan mintak itenerary..korang tak payah la gagah sangat nak isi satu2 plan korang tu..just isi nama dan alamat hotel yang korang duduk tu sudah..part tu tak complicated pon..jangan susahkan diri ok..hehehe..

Ok..form dah lengkap ape next step..?? Kalo korang berjiwa kental nak menunggu ko boleh terus walk in, tapi kalo korang spesis macam aku, everything nak cepat2 moh kita set appoinment pulak.

Click ikot anak panah

Fill up semua then tekan next..bila tekan next akan ada calender dan time..korang pilih je bila dan pukul berapa korang gase nak set appoinment,pastu tekan submit.

Korang akan dapat email macam ni..printout kalo tak de print bukak email kat henpon pastu screenshot. Dorang akan mintak tengok nanti.

Setel..mudahkan..


Bila semua dokumen dah lengkap korang akan dapat resit macam kat atas nih,bawak resit nih masa nak collect visa.. harga visa dah naik ye dari RM88.40 kepada RM104.20/person untuk single entry. Kat situ dia dah letak siap2 date untuk korang collect visa, tapi kalo tak boleh pergi amik hari tu korang boleh pergi hari lain..tak de masalah. Masa collect nanti baru dia minta bayaran..jadi masa tak de duit tu pon ko boleh je apply visa, make sure 4 hari kemudian ko ade duit nak bayar la..hahaha..

Ok..itu saja info yang aku dapat sharekan pada korang..harap sedikit sebanyak dapat membantu. K bai.