Thursday, June 9, 2016

Minat dan Cakap-cakap Orang


Salam Ramadhan gais..kejap je dah masuk ari keempat puasa.. Hari ni mcm semalam..iolls berbuka semsorang la..huhu..laki den kojo ha..tak pela..asalkan kenyang walopon sorang2..ahahaha..

Ok..hari ni tak der apa yang nak disembangkan sangat..sembang2 kosong jer.. Herm..kita tengok sembang kosong yang macamana..orang mulut itik macam aku ni kalo cakap nak sembang kosong kadang2 boleh jadi telenovela..so bersedia la semua yer..

Bercakap mengenai minat..setiap orang ada minat masing2.. macam2 cara kita spend duit untuk kepuasan sendiri..ada yang minat pada gadjet, barang2 rumah, mekap kereta, travelling and macam2 lagi la.. semua terpulang pada individu tu sendiri.. Macam aku, dok taw dah minat yang macamana.. jadi aku akan spend duit aku every month untuk hobi aku sendiri.. Orang kata travelling ni hobi orang kaya,perlukan duit yang banyak..no..no..no.. (sambil menari ala2 k-pop) semuanya bergantung pada diri sendiri..kalo ko rasa nak luxury travel, ko kumpul la duit bebanyak,kalo ko rasa nak travel ala2 bajet, pandai2 la skip itu ini..hahaha..betul tak..janji hajat ko tercapai..


As I mention before.. I'm not a traveller I'm just spesis gatal kaki yang tak boleh duduk diam.. Kalo korang baca blog aku berapa tempat je aku review ( tu sebab baru 2,3 menjak ni je aku decide nak wat travel blog..mih3..) kalo korang follow my personal ig, banyak jugak la tempat2 yang aku dah pergi especially dalam Malaysia cuma malas nak review..haha.. Over the sea baru berjinak2 tu pon sekarang ni tak berani nak amik risiko dengan membeli tiket flight lebih awal disebabkan kekangan masa..jadual kerja agak padat terutama pada taun ni, and banyak komitmen lain.. So dis year all my plans become last minute plan..bertabahlah..harap2 menjadi..huhuhuhuwaaaa...

Bila hidup berdua ni aku banyak habiskan masa dengan berjalan2..yela tak de handbag nak gendong, berjalan je la keje.. tapi aku tak suka orang salu cakap " Ko tak pela..anak takde, takde komitmen sangat, both husband wife keje..duit banyak tu yang boleh berjalan.." Geram betul aku dengan statement macam ni.. Ape korang ingat orang yang tak de anak ni tak de hutang? It's not about commitment or money, it's depend how you managed your life.. Ada je orang yang anak ramai boleh travel merata..why not you?? Orang yang cakap macam tu bagi aku hanya untuk kepuasan diri dia sendiri..untuk legakan rasa hati.. tapi kita yang dengar ni pulak berapi.. Kadang2 bila kita rajin travel kesana sini dorang consider kita jenis banyak duit, tapi dorang tak taw pon betapa susah kita nak kumpul duit.. Mostly bagi orang yang jenis kaki jalan ni, dorang sanggop tak pakai handbag branded harga ribu riban, tengok orang lain beli mekap mahal,baju cantik2..kasut bla..bla..blaa.. bukannya tak teringin tapi bila minat mengatasi kehendak, pakai selipar buruk pon tak pe laaaaa...Sampaikan laki aku soh beli hanset baru pon aku tak nak,sayang duit..biarlah aku pakai hanset buruk tu je janji aku dapat berjalan merata..hahaha..teruk punya addicted ko nih wani..huhu..

Ada jugak yang bertanya " Ko habis duit banyak2 untuk travel tak rasa membazir ke..macam2 boleh beli kot.." Ya..betul..macam2 aku boleh beli tapi kepuasan tu tak de.. Barang,anytime aku boleh beli.. Kumpul duit sebulan dua dah dapat, tapi pengalaman tak boleh beli beb.. Pengalaman tu mahal..tak boleh beli dengan duit.. Aku tak kisah habiskan duit banyak sebab duit kita boleh cari balik..tapi masa takkan pusing kebelakang balik.. Kalo dah diberi peluang untuk travel,wat apa nak tunggu2 lagi.. Aku tak penah rasa menyesal malah aku puas dengan apa yang aku dapat.. And one more thing pastikan duit beribu2 yang ko habis tu ko tak berhutang dengan orang..hahaha..Pantang betul aku..

Jadi conclusion nya kat sini..follow your heart..jangan dengar cakap orang.. Kalau kita dengar cakap orang, memang semua benda kita tak boleh buat..buat itu tak kena, buat ini tak kena..memang ada je la.. So buat apa kita nak korbankan hidup kita semata2 untuk kepuasan orang lain? ye dak.. tepuk dada.. tanya nak pi mana..ahahaha..

K bai.