Wednesday, April 27, 2016

Kami Dan Vacation

Most of my friends always ask me " Husband ko bkn spesis kaki game ke..cane ko train dia leh jadi kaki jalan lak ni? " Well.. I'm not a traveller yg memang betul2 spend time for travel tapi aku jenis manusia yang suka berjalan..kaki gedik orang cakap..hehe.. Kalo laki aku cuti ada je plan yang aku rancang..situ sini sinun..janji dapat berjalan..


Laki aku pon jenis perangai sama ngn aku sebenarnya cuma after married kiteorang lebih banyak spend time sama2 kat rumah that's why day by day dah jadi habit dia duduk main game..Apa yang aku nak cerita nih based on my experience terutama untuk mereka2 yang baru berkawen.. Most of you mesti pernah wat mcm apa yang aku penah wat..

Untuk permulaan hidup lepas kawen it's a bit hard for both of you coz time tu baru bermula fasa hidup baru untuk korang berdua..jadi macam2 benda nak kena fikir especially husband. Jadi macam aku ni..segala urusan kewangan laki aku yang handle..tugas aku tiap2 bulan just bayar bil..tak de duit mintak ke laki.. So bila ko tak pegang duit,ko punya demand tu tinggi apetah lagi dok tengok kat fb kawan2 berjalan bagai ko pon nak.. Aku ngan laki aku dilahirkan dalam 2 budaya berbeza.. Macam family aku every year wajib pegi vacation tak kira kat mana pon.. Family aku bukan kaya sangat mostly weolls akan jalan2 dalam Malaysia..jadi benda tu dah sebati ngn diri aku..aku nak tiap2 taun kena pegi vacation tak kira macamana pon.. Macam laki aku..membesar sebagai anak kepada seorang askar,time untuk berjimba tu agak limited.. Herm..aku suka askar dulu..mereka sangat berani..sanggup tinggalkan anak bini untuk negara..Respect..!! Ok sambung balik..hehehe.. so kat situ dah nampak cara tumbesaran kiteorang tak sama..hahaha



Bila lepas kawen aku nak benda yang sama macamana parent aku wat dulu..tapi aku tak amik inisetif pon just duduk order je kat laki aku..dok perasan yang ko tu kawen ngan anak millionaire..phuii.. Tahun pertama macam agak kucar kacir sikit kiteorang punya sistem kewangan..no saving at all..tetiba aku totally berubah dari sebelum kawen rajin wat saving,pas kawen kalo leh dapat gaji sume nak abiskan..entah nape..and yang paling tak leh blah bila pegi vacation mesti gadoh bukan pasal apa..pasal duit je semua..yela bila pegi vacation laki aku soh berjimat maw tak hangin aku..tapi aku tak pikir ape sebab yang dia soh berjimat..saving tarak..balik vacation nak makan pe..batu? Hahahaha..bodoh betui kalo pikir2 balik perangai aku masa tu..

Tapi itulah..untuk permulaan tuhan akan uji nak tengok kita macamana..bagaimana kita uruskan family,macamana tahap kesabaran kita semua tu tuhan sedang uji.. Laki aku sorang yang amat penyabar..dulu aku ni jenis gigih bukak segala website yang paling aku suka groupon dan living social tu la website yang offer vacation murah..tiap2 ari sent link kat laki aku soh dia tengok.. Bila pikir balik sedih pulak..dia mesti stress dengan perangai bini dia kan..sampai satu tahap dia cakap ingat dia tak rasa bersalah ke bila setiap permintaan aku dia tak dapat tunaikan..sedih gilosss.. maybe aku terlalu mendesak.huhuhuhhu..

Kiteorang pon tak nak benda2 ni berlarutan,jadi kiteorang berbincang..laki aku cakap kita jangan enjoy sangat..duit kita simpan tiap2 bulan,bila ada simpanan nak berjalan pon takda problem.. Slow2 kiteorang mula buat simpanan..tiap2 bulan bila duit saving makin banyak rasa nak lagi simpan macam addicted pulak..haha..aku pon pikir dari guna saving pegi vacation baik aku labur gaji aku untuk main kutu..kebetulan opismate,mak aku and kawan collage aku ajak main kutu..dengan penuh rasa tamaknya aku join kesemua sekali..miahahaha... Bila kita dijalan yang betul slow2 pintu rezeki kita Allah bukak..Allah bagi kesenangan untuk pasangan tu lalui alam berumahtangga.. Permulaan dengan ujian sebab Allah nak uji sejauh mana kita mampu..

Masuk setahun setengah kawen sume smooth je.. tak de gadoh2 lagi dah..masing2 ada job masing2..laki aku uruskan saving makan pakai aku,aku bayar segala bil..kutu memang kiteorang spend untuk vacation.. Dari situ kami mula panjang langkah jalan2 ke Thailand, Singapore, Korea and ujung tahun ni InshaAllah ke Jepun dan ada jugak planning untuk vacation dalam Malaysia.. semuanya berbekalkan duit kutu..hehehe.. Dan aku tak lagi sibuk hantar link2 mengarut konon page tu offer hotel ni la,hotel tu la..tak lagi dah..maybe laki aku sekarang pon dah boleh bersenang lenang lagi dah depan pc dia..hahahaa..

Bila dah pandai managed duit apa2 saja plan ko pasti berjalan dengan senang.. Asal ajak je on selalu.. Laki aku dia bukan jenis pandai merancang..semua diserahkan kat aku..dia cuma kaki ikot ja..cakap je mesti dia ok.. Dan aku amat2 la teringin nak tengok dia pulak plan untuk next vacation tak pon tetiba cakap kat aku " sayang..next year kita pegi bla..blaa.. nak? " Umangai..on the spot I say "yes..!!!" tapi sekarang dia memang tak sempat lagi nak cakap macam tu sebab salunya aku yang lock siap2 tempat yang aku nak pegi..so wishlist awak kita postphone ye sayang..hik..hik..

Walaopun aku berkawen baru setahun jagung apa yang aku boleh nasihatkan..dalam rumahtangga banyak2 la bersabar terutama dalam hal2 macam ni..tengok orang memang best tapi kita jangan letakkan kaki kita dalam kasut mereka.. Feel nya tetap tak sama.. Kalo kita nak sesuatu jangan terlalu mengharapkan 100% laki kita kena sediakan.. lainla kalo ko kawen dengan orang kaya..jadi masing2 give and take and the most important is selalu percaya yang rezeki tu datangnya dari Allah..bila kau dijalan yang betul slow2 Allah bagi kesenangan rezeki dalam hidup kau.. Kalo kita tak pernah lalui kesusahan kita tak kan hargai kesenangan..betul tak..kesusahan tu la yang membuatkan hubungan suami isteri tu menjadi erat.. Permulaan rumah tangga ibarat seperti anak kecil yang baru mula bertatih..mesti ada jatuh bangun sakit menangis.. tapi bila dia dah stabil berdiri pelahan2 dia belajar berlari.. bila dah pandai berlari jangan terus berlari ok..takut jatuh tersungkur pulak.. Uihhh..sastera sangat uolls..hahaha..

Sekarang mimpi dah boleh jadi kenyataan..bergantung pada kita nak realisasikan bagaimana..

K bai..xoxo