Thursday, November 27, 2014

Tips berjimat tak berapa cermat

Bln ni rajin lak aku menaip..ye dak,hahaha...today (salu sgt guna harini,so aku guna today pulak..)...aku nk mengarang mengenai tips berjimat ikot cara aku..mudah je..sblm ni masa belum kawen,aku rajin gak saving,utk bekalan hari tua..kononnya..tp xjugak,bila dtg time gila abis jgk saving aku tu..masuk je alam perkahwinan,lg la susah aku nk menabung..xterpikir lak tu..bkn apa,aku sonok ngn dunia aku,tiap2 bln jln2..beli tu beli ni..byk habis utk entertainment la..siyesly..bila aku ngn encik hubby start rancang utk beli rumah,kiteorg mula pikir panjang mcamana nak manage our life..syukur pada tuhan sbb bagi encik hubby aku keje yg bagus..sekurangnya2 walopon hidup kami xkaya at least stabil smpai ke hari tua..InsyaAllah.

Dengan keadaan ekonomi Malaysia skrg ni aka serba mahal bkn semua org mampu nak wat simpanan tiap2 bulan..kdg2 tu gaji ckp2 makan je..betul x..Tapi kita masih boleh wat simpanan kalo ada usaha..xperlu sebulan beratus2 ringgit,sebulan 50 ringgit pon dah ok..5 hengget pon xpe la..kan pepatah ade ckp sikit2 lama2 jadi bukit..so praktikkan la..


Nak saving senang je..tiap2 kali gaji manage siap2 duit untuk simpanan..pastu balance gaji tolak la segala bagai bil2 yg nak kena bayar..duit belanja dapur,duit minyak,tol bla..bla..blaa..duit hiburan (nak jugak...) Jenis aku,nak lagi jimat belanja adalah dgn cara memasak..jimat sgt..ko g pasa mlm beli brg basah baru habis 50 hengget..tahan utk seminggu..ok la tu..aku ni bkn full time housewife..pagi g keje redah jem dekat 2 jam ok.. puchong-bandar utama..korg phm2 la LDP tu tahap mcmana..balik smpai umah around 7..kang kul 8 aku start masak..keletung keletang smpai 9.30 mlm..kiteorg jenis mkn ikot sempat..xde kena ade time utk dinner ke ape,ikot kul bape siap masak,makan la..salu aku masak siap2 utk esok..maknanya aku g keje bawak bekal dari umah..kadang2 je mkn lua sbb ape,sbb aku sgt2 muak mkn masakan kedai..pak aji tu dah berkoyan dia letak,rambut aku pon berkoyan jgkla yg gugur..mak aku salu marah kalo aku suka mkn lua,x elok katanya..betul la..kalo kita masak sendiri,dah tentu kita tahu kebersihan makanan tu mcmana..skrg ni pon byk pekerja kedai majoriti bangla ngn vietnam je,kembang gak tekak nak telan..

So aku lebih suka masak dari mkn kt lua,spt dientry lps aku pon ade ckp encik hubby aku agk xberapa suka mkn di luar..jadi masak sendiri adalah jalan terbaik ut berjimat dan disamping dpt membuncitkan perut si suami..hehehe..xperlu ko nk skip yg tu yg ni semata2 utk berjimat..ckp la sekadar ko memasak kt umah tu dh ckp byk utk ko buat tabungan sendiri..xcaya?? try laaaa...tapi kalo bapak pemalas nak masak,ko main la kutu..wahahahaha

k bai.