Monday, July 8, 2019

Hotel Review - Hotel Mystays, Higashi Ikebukuro, Tokyo JP


Finally..!!! Clap..clap..clap..Sebenarnya malas betul aku nak wat review pasal hotel ni sebab aku ada bad experience time nak check in tuh. Kalo dari segi accommodation aku puas hati sangat, tapi aku tak puas hati dengan sorang receptionist dia je. Saja bikin aku hangin.  Kisahnya aku sampai awal kat hotel, mula-mula ada 2 orang receptionist japanese they all very polite dorang cakap bilik tak ready lagi so dorang tak boleh bagi check in awal. Ok fine..Understood..so aku tinggal beg situ, tukar baju bagi tebal sikit then kiteorang keluar. Dalam pukul 1 tengahari gitu aku sampai balik hotel tapi kami tak masuk kami singgah 7E minum kopi then aku nampak satu couple ni masuk check in..Yang peliknya dorang boleh je check in awal. Ok kami pon dah ingat boleh aku masuk la pegi kaunter tanya then sorang receptionist ni china mainland punya orang coz aku tengok name tag dia nama cina dia cakap bilik tak ready.. Aku blur kejap,aku yang awal sampai tak leh masuk lagi camane couple tadi dah dapat bilik. Ok sis sabar lagi.. Tengah tunggu memang badan letih sangat tetiba datang segerombolan entah dari mana ramai2 datang nak check in. Guess what..??


Semudah ABC dorang dapat check in.. Fuh..menyirap darah aku time tu. Yang ramai2 boleh check in, kami yang berdua ni tercongok macam orang bodoh. Kang aku kata racist orang kata aku cepat sangat pikir negative tapi kalo korang kat tempat aku pon for sure you will think the same thing. Aku tak pe kan dulu bagi dorang habis check in, pastu aku bangun terus ke kaunter. Aku terus la tanya, aku cakap nape yang datang sume boleh check in nape aku still tak boleh. Then baru la si cina tadi tu keluarkan file aku then baru nak register. Busitttt..!!! Aku yang kat situ dah lama tak de pon dia panggil ke apa,dia just buat bodoh je.. Aku memang tarik muka yakmat dah..Memang aku sengaja je wat semua benda hempas2 tanda protes..Geram sangat..tak de nak senyum2 lagi dah..Dah la penat..Dia bagi penerangan pon tergagap-gagap then sempat lagi dia cakap patutnya check in pukul 3 tapi dia bagi awal. Aku terus pandang dia.. Senyap tak cakap apa.. Yang lain aku rasa dorang memang taw kami tengah marah semua diam je. Aku tak salahkan yang lain sebab yang handle menatang ni si cina tu. Walhal masa awal pagi tu kemain polite laki japanese tu cakap kalo sampai awal,bilik dah ready dia bagi masuk. Then aku really sure ni sume keje dia coz masa aku sampai kali kedua aku tanya laki tu macam nak bagi check in tapi si cina ni yang potong,cakap bilik tak ready lagi, pastu dia ada cakap something kat laki tu sampai aku perasan laki tu senyum nampak awkward sangat..Walopon aku tak paham tapi memang rasa something fishy sangat. Masa check out nasib la perempuan lain yang jaga bagi aku staff lain semua ok kecuali yang sorang tu je. Even aku call tanya camana nak setting heater pon dorang yang naik tolong watkan padahal dah ada instruction aku je kompius..Hahahaha..

Sebab rasa menyampah tu la aku tak turun langsung kat area reception sampai la time check out. Btw reception level 1,kalo ko nak keluar turun lift terus ke G..kalo rasa nak minum tea ke,tukar towel ke pegi amik kat level 1..tapi sebab menyampah sebolehnya tak nak tengok muka dia,aku rela pakai towel sama seminggu..Sambil menaip ni pon aku masih rasa geram. 

Ok dah sembang part tu.. So far bilik ok walaupon kecik..still ada ruang untuk solat dan selesa. Cuma toilet agak kecik, bagi aku yang kurus ni pon rasa sempit, tapi laki aku mandi tak de la pulak tersiku dinding ke apa macam aku mandi.. Bising gila dia cakap..Macam tengah bergaduh dalam toilet tu padahal yang mandi tu tak besar mana,orang yang besar pulak rileks je masuk mandi tak bising..Wakakkaka..





Yang aku paling suka disediakan kitchenette, microwave,  so kalo nak makan tu tak payah la bersusah payah lagi dah keluar nak panaskan lauk.. tapi barang-barang lain tak disediakan, kalo kata nak masak ke apa silalah bawa periuk sendiri. Tapi aku bagi rating lebih sikit sebab dorang sediakan banyak kemudahan yang korang tak payah risau. i.e universal plug, air purifier,fyi bila korang pegi time winter, benda ni memang sangat diperlukan sebab bila cuaca sejuk udara cepat kering. Jadi on la selalu,sebab badan aku bila tidur pasang air purifier aku tidur nyenyak then bila bangun tu udara rasa ok je tapi ada sekali aku tidur tak pasang, esok tu bangun pagi sakit gila hidung sampai berdarah sebab cuaca sangat kering. Terjadinya cuaca kering disebabkan kita pasang heater jadi dia dah serap kelembapan dalam bilik. Tips lain seandainya dalam bilik tak de air purifier korang basahkan towel dan sidai dalam bilik..Itu salah satu cara untuk membalance kan kadar kelembapan..Tidur dalam cuaca yang amat kering tak elok sebenarnya. Boleh google untuk info selebihnya.

Lokasi hotel amat strategik, nak kata dekat sangat dengan stesen subway tak jugak tapi +- 1km macam tu je.. Tak de rasa letih pon.. Jalan sambil sembang2,berhenti kombini beli itu ini taw2 dah sampai. Hotel ni dekat dengan stesen subway Higashi-Ikebukuro dan JR Stesen Otsuka. Kalo nak ke Ikebukuro jalan kaki je.. Tak jauh..

Kalau nak bagi rating untuk accommodation bagi aku tip top. Tapi kalo dari segi layanan staff situ entahla..Most of them ok tapi tulah..(ayat tergantung -_-). Kesian kat staff lain sebab sorang wat hal semua terpalit.. Hahahaha.. Tapi tak da problem pon korang nak cuba stay kat sini.. Maybe nasib aku yang tak kena time tu.. Tak salah mencuba.

K bai.